mandag 8. juli 2019

Vår lange biltur fra Oslo til Vesterålen
og tilbake via Sverige.
Jeg så Lars Monsens tur i fjor på NRK.
Da han avsluttet i Nyksund i Vesterålen sa jeg til min mann - 
"Dit skal jeg før jeg dør!" Og slik ble det.

Vi dro fra Oslo fredag 14. juni og kom tilbake onsdag 26. juni 2019.
Bortsett fra på Myre i Vesterålen, hadde vi ikke bestilt overnatting noe sted.
Vi ville stoppe etter innfallsmetoden, og håpe vi fant et sted som passet.
Og jeg har fått lyst til å legge ut mange innlegg på bloggen om denne turen, selv om alle bilder slett ikke er flotte, og selv om alle bildene kanskje heller ikke viser noe helt spesielt.
Men helheten vil vise at Norge er et vakkert og variert land.
Da håper jeg du blir med oss på turen.


1. dag: Vi kjørte E6 oppover, og tok av mot Elverum, og kjørte videre oppover Østerdalen på E3. Vårt første stopp var i Sorknes i Stor-Elvdal, der ligger Østerdalen Hotel. Vi bare tok en matbit her, vi skulle kjøre lenger.










Det er utrolig store strekninger med furuskog i Østerdalen. I et innlegg fra i fjor, kan du også se det.
Bildene jeg legger ut tror jeg er i riktig rekkefølge, men jeg vet ikke nøyaktig hvor vi er på alle bilder.
Mange er tatt fra bilen i fart, vi kunne jo ikke stoppe hver gang jeg så noe pent - da ville vi brukt en måned minst!



Jeg tar med dette huset, både fordi det er pent, men også fordi plantene i bedet i forkant viser at vi er på Kvikne. Her stoppet vi faktisk og kjøpte is.


Vakkert! Vet ikke helt hvor denne elva er, men det er pent her.


Selvsagt må jeg også ha med denne gamle gården som ligger så fint til oppe på høyden.


Dessverre vet jeg ikke hvilken kirke dette er, da bildet ble tatt fra bilen. Men den ligger altså etter Kvikne.

Jeg elsker kirker. Jeg synes kirkebygg som regel er vakre, og jeg vil alltid inn og ta en titt hvis det er mulig.
Ofte er det fantastiske kunstverk i interiøret i kirkene.

Det er imidlertid veldig få kirker i Norge som er åpne.
I Sverige derimot, er flere kirker åpne, noe du skal få se i innlegg senere fra Sverige.

Hvis noen kjenner igjen denne kirken, eller andre steder jeg viser bilder av, hadde det vært kjempespennende å få vite det.










Her dukker snøen opp på fjellene i bakgrunnen, og enda en kirke fotograferes.


Og her - et vakkert, grønt landskap. Og det grønne møtte oss hele veien. I fjor var det varmt og tørt, og det meste ble gult i naturen. Ikke slik i år, heldigvis.









Og så - enda to nydelige kirker. Men hvilke kirker er det?
Dette kan nesten bli en quiz etterhvert!



Mer vakker natur ..........

...... og så er vi kommet til Levanger.
Nå vil min mann gjerne gi seg for dagen. Han kjører og jeg følger med på kartet.
Klart han må være sliten etter å ha kjørt 
ca. 55 mil. Men her er det ikke mer enn ett overnattingssted, og det er hotellet. Ikke førstevalget, et stort hotell, men slik blir det.

Det var et arrangement i Levanger denne helgen, så hotellet var også omtrent fullt. Men vi fikk et dobbeltrom. 
Men med vindu ut mot gaten, og med biler og motorsykler som kjørte i ett mesteparten av natten, ble det dårlig søvn for meg.

Men slik ble det bare. Frokosten neste morgen var god.

Hvor vi spiste middag om kvelden? Det skal jeg vise deg i neste innlegg, og også vise flere bilder fra Levanger.

Det hadde vært en fin dag, mye vakkert å se på, så vi ble ikke leie av å kjøre hele dagen.
Og hva ville neste dag bringe? Hvor ville vi overnatte neste natt mon tro?

Følg med! Hilsen Tove.








14 kommentarer:

  1. Hei, søk på Kvikne kirke, så får du se et bilde av samme kirke, Tove, verre var det ikke!
    Kan bildet til høyre vise Singsås kirke?
    Er steinkirken Melhus?
    Jeg har Helgelandskysten og Vesterålen på ønskelista! Gleder meg til å følge etter dere på turen....
    Du får sjekke....

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har nok rett, at den første kirken er Kvikne kirke. Jeg har slått opp på nettet.
      Jeg tror også at steinkirken er Melhus kirke.
      Jeg er litt mer i tvil om Singsås. Er ikke sikker på om alle detaljene stemmer?
      Dette ble virkelig spennende. Det ble jo som en quiz, noe jeg antydet i bloggen. Det er så flott at du så ofte kommer med innspill. Tusen takk.
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Nei, det er ikke Singsås... vi må finne ut hvilken det er...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så høy med deg - du gir deg ikke! Hilsen Tove

      Slett
  3. Det er Skavdal kirke: https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_kirker_i_Tr%C3%B8ndelag#/media/Fil:Skatval_kirke.jpg

    SvarSlett
    Svar
    1. Du klarte det! Jeg får den ikke opp på nettet, men jeg stoler på deg! Hilsen Tove

      Slett
  4. Kirke nummer to, er Horg kirke... Wikipedia vet det meste... ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bingo! Det er helt riktig. Veldig artig dette.
      Tusen takk - nå har mange lært noe i dag - jeg inkludert. Beste hilsener fra Tove

      Slett
  5. jeg kjører svært sjelden oppover den vegen, så kirken kan jeg ikke hjelpe deg med. Ja,vi har et vakkert land!
    Gleder meg til å se om dere kjørte kystvegen på Helgelands kysten. Faren min kom fra ei øy utenfor Nesna, vi var på en fantastisk tur dit for noen år siden.
    Klikker du på "Roy Jacobsen, de usynlige" ser du bilder derfra, høyere side mest populære...

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, vi kjørte ikke kystvegen denne gangen. Der har vi kjørt før, der er det flere ferger. Nå var målet Vesterålen, så vi kjørte E6 videre fra E3. Hadde beregnet tre dager oppover til Myre. Hilsen Tove

      Slett
  6. Eg er sikker på at det var ein opplevingsrik tur, langt å køyre,
    men mykje vakker natur å sjå.
    Det er lenge sidan me køyrde i Østerdalen, kanskje me skulle tatt ein tur der.
    Eg har vore to gongar i Lofoten, me har svigerdatter Renathe frå Gravdal. Ho og Andrè gifta seg i Lofotkatedralen og feiring i Svolvær.
    Ellers kjenner eg igjen det med å ville stoppe bilen og fotografere,...
    Gler meg til å lese meir frå turen din.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo det var langt å kjøre, men vi kunne stoppe når vi ville, og når sjåføren var trøtt. Men det var han sjelden. Han liker å kjøre.
      Vi kjørte jo deler av Østerdalen også i fjor, du kan se blogginnlegg. Det er mye trær.
      Så hyggelig at du vil være med videre. Hilsen Tove

      Slett
  7. Og til Nyksund kom dere, så trivelig. Disse kirkene langs veien er jeg ikke så god på. Jeg oppsøker også kirker når jeg er på tur, arkitekturen er ofte spennende. Melhus kjenner jeg igjen, den ligger slik plassert at den ikke er mulig å overse. Og så stusset jeg på Singsås, men det handler om geografi og ikke bygg. Dere var vel ikke innom Singsås... Glad "noen" hadde løsningen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi kom til vakre Nyksund. Ser bildene for meg i hodet hele tiden, og mange skal jeg dele på bloggen.
      Jeg husker ikke navnet på alle småstedene vi passerte, men det er visstnok ikke Singsås, men Skavdal kirke. Det har Vilt og vakkert funnet ut nå. Hun gir seg ikke. Hilsen fra Tove

      Slett