fredag 12. juli 2019

2. innlegg av vår flotte biltur
Oslo - Vesterålen.
Fremdeles dag 1.
Etter en dags kjøring, stoppet vi for overnatting i Levanger.


Og vi spiste deilig mat her på Levanch, i vakre omgivelser både inne og ute.

Det var to unge menn som i tre år hadde drevet dette stedet, men nå måtte de dessverre gi seg, for det kom ikke nok gjester. De sa at det var få som gikk ut og spiste i Levanger. Veldig synd. 
Vakkert er det her, med deilig terrasse som vender ut mot fjorden. Du ser det på første bilde.


Og her ser du utsikten der båtene kommer inn fjorden. Vi pratet lenge med disse hyggelige og dyktige unge mennene. Jeg hadde allerede tatt flere bilder fra interiøret, men liten vits å legge det ut, fordi de nå har stengt dessverre.
Vi ville gå en liten tur før vi krøp til køys, og de anbefalte oss en tur over en bro til motsatt side, videre der, og en annen bro tilbake.
Se hvor vakkert det er her!














Her er det virkelig flott. De som har fått hus eller leilighet her er virkelig heldige!












Og selvsagt - her er det også en kirke, bak en gammel steinmur opp fra vannet, ligger Levanger kirke.
Kirken var stengt, så vi fikk bare sett den utenfra.

Det var på tide å legge seg - vi skulle opp relativt tidlig neste dag. Det var to hele dagers kjøring til vi var i Myre i Vesterålen.



Men like ved hotellet, i en liten park, Sjøparken,  sto denne flotte hesten, som jeg forelsket meg i.
Beklager at jeg glemte å notere meg navnet på kunstneren.
Beklager også at jeg har kuttet av ørene på den flotte hesten.
For et fantastisk kunstverk!
Takk for oss Levanger. Et veldig hyggelig bekjentskap.


Dag 2.
Fortsatt fint vær - så langt har vi vært heldige - og vi kjører videre.













Det er usedvanlig grønt - så vakkert over alt, så vi skulle nesten stoppet bilen her, men nei.


Men her stoppet vi. Kanskje var det kaffe å få her? Namsentunet sto det.


Dette så da flott ut. Hva foregår her mon tro?


Her er det nok fisking som står på agendaen.










Men kaffe fikk vi ikke. Her var det stengt for dem som ikke bodde her - og det var fiskere.




Dette er et sted for fiskere med mye penger. Å bo og å fiske her koster nok mer enn vi kan ane.
Vi snakket med noen av dem, og forsto det. Men her har de det bra, det er sikkert


Tror nok min mann gjerne skulle fisket her. Men dessverre, ingen kaffe ingen fisk.


Vi kjører videre. Følg med! Hilsen Tove.

PS. Takk til bloggen Vilt og vakkert, som har løst kodene når det gjelder navn på kirker langs veien i mitt første innlegg. Ingen nye quiz spørsmål i dette innlegget.




10 kommentarer:

  1. Jeg følger spent med på turen nordover. En gang i tiden fantes Levanger vertshus, vet ikke om det drives ennå. Men de hadde det som måtte være verdens mykeste senger, helt himmelsk å lande i etter lange dagsetapper i bil (og utrolig tunge å forlate på morgenkvisten...)
    Det er mye penger i laksefiske, og Namsen er en av de store lakseelvene. Jeg har bodd 3 år i Alta, og der var det nærmest høytid under trekkingen av døgnene i Altaelva. For ikke å snakke om hvilken folkefest det var ved elva kl. 00:00 natt til 1. juni. Det var (er?) fritt fiske mellom 1. juni og St.Hans, og dermed var nærmest alt som kunne krype og gå ved elva.
    Og så har du rett, Norge er langt, vakkert og grønt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for fine historier både om Levanger og om laksefiske.
      Vi spurte om det var andre steder å overnatte, men svaret var nei.
      Det er kanskje ikke slik lenger at det er fritt fiske? Det har jeg ikke hørt om.
      Håper du har dager med fint vær i vakre Vesterålen.
      Hilsen fra de to veifarende.

      Slett
  2. Nydelige bilder og for en fin tur dere har vært på særlig når man er så heldige med været!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi kunne ikke hatt en finere tur. Heldig med været var vi også - flott kjørevær. Og vi ble aldri lei av alt det fine vi så hele veien.
      Du ønskes også en fin søndag! Hilsen Tove

      Slett
  3. Takk for flotte reportasjer fra bilferie i Norge. Jammen er det mye å se og oppleve i Norge!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er sikkert - men mye mer kommer etterhvert. Bare vent å se! Hilsen Tove

      Slett
  4. Heisann Tove, bare hyggelig .... og takk for fine bilder og informativ tekst. Gleder meg veldig til å se bildene fra Vesterålen, vet du!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kommer snart bilder fra Vesterålen, men det var så mye spennende langs veien som vi måtte ha med, så det blir nok litt å vente. Hilsen Tove

      Slett
  5. Så flink du er til å ta bilde og hugse kva du såg på vegen.
    Kanskje noterer du undervegs.
    Eg har høyrt om desse fiskeelvane der dei med mykje pengar
    fisker. Om der er meir fisk enn i andre vassdrag veit eg ikkje, men dei
    får iallfall vere i fred for skuelystne kanskje..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig ros. Det er ikke enkelt å ta bilder fra bilen i fart, men noen blir jo brukbare. Og vi kan jo selvsagt ikke stoppe hele tiden. Helt utrolig at det var så vakkert over alt.
      Når det gjelder dette med fiske vet jeg lite. Men en av dem jeg snakket med fortalte at dette oppholdet kostet masse, men at han var sponset. Så her er nok omsetningen stor. Hilsen Tove

      Slett