torsdag 4. juli 2019


Slik så invitasjonen fra SoFi School of Fashion Industry ut.

Sammen med Therese Sandem fra NCS foreleser jeg der hver høst.

Veldig spennende at de la avslutningen til Kulturkirken Jakob, men dessverre ble det ikke enkelt å fotografere der på grunn av lyset.
Likevel har jeg lyst til å lage et lite innlegg, for elevene var kjempeflinke.













Det kom mange besøkende som ville se resultatene elevene hadde lagt frem.
Men først var det fire korte foredrag















Det var jeg som startet med foredraget: "Uten lys og farger intet liv."
Deretter kom Chamilla Skjelstad med foredraget: "Kreativitet og arv."












Deretter var det en av elevene, Maria Azora Udø, som la frem "Interiørstudiets forskningsrapport".

Og det var Marit Andreassen, Fagansvarlig og lærer, som avsluttet med "Designstudentenes forskningsrapport".  Veldig interessant å få disse rapportene presentert.


Da var gjestene interesserte i å se mer på de fremlagte oppgavene.












Her har jeg bare fotografert tilfeldige oppgaver, for alle var fine.
Men det var umulig å gjennomgå og lese alle oppgave. Men dem jeg så på, var veldig bra.


Hvert år lager elevene og skolen et flott hefte som vi får med oss. Her presenteres også oppgavene.
Heftet heter MEGIN, og jeg tenkte du skulle få vite hva det betyr. Forklaringen står først i heftet, og jeg kopierer:

"Det finnes en tydelig kraft i naturen rundt oss, ubemerket av folk flest. Fordi den ikke er fysisk er den ukjent for vitenskapen. Til tross for dette har den blitt anerkjent av mennesker gjennom tusenvis av år, som en underliggende essens, som gjør det mulig for alt som lever å oppleve at det lever. Alle eksisterende ting inneholder essensen, og er holdt sammen av den. Alt i det fysiske universet pulserer og vibrerer med den. Det som ingenting kan eksistere uten.
Denne levende essensen har mange navn verden over. Chi, Ki og Prana er noen av dem.
Av det urgamle nordiske folket ble den omtalt som MEGIN - indre kraft. Det gir oss mennesker styrke, og ikke minst evner til å skape."


Det er dårlige bilder dessverre, ikke bare fra meg, men fra alle som forsøkte å fotografere i dette lyset.
Men jeg håper dere får et lite inntrykk av hvor bra dette var.


Og ettersom Marit Andreassen nesten ble borte på bildet av henne, legger jeg ved et bilde jeg har tatt tidligere på skolen. Her i sort - men på avslutningen var hun i en vakker "gull-drakt".

Jeg gleder meg til høsten når jeg, sammen med Therese, skal tilbake å undervise om farger.
Hilsen Tove.




10 kommentarer:

  1. Så fin presentasjon og hyggelig å være med på. Å ta bilder i slikt lys er vanskelig, men jeg skjønner at dette var morsomt.
    Ja, jeg har lyst til å komme å besøke deg på hytta. Vi må nok planlegge det litt etterhvert. Akkurat nå har jeg litt mange baller i lufta, men folk som skal komme hit og jeg som skal dit. Slik jeg ser på kalendere nå: August kunne vi prøve en gang mellom 13 og 21 august? Jeg skal til Italia fra 24 august- 3 sept. Evt er det fint i september i fjellet, med fargene!
    Dette kommer vi litt tilbake til!
    Håper på fine dager, i dag har det haglet , vært sommersol og regn om hverandre, håpløst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig glad for at jeg fremdeles får anledning til å undervise. Det er så hyggelig å være sammen med ungdom, og jeg synes at temaet farger gjør at vi får fin kontakt.
      Veldig hyggelig hvis du kan ta en tur på hytta.
      September er en fin tid. Og august høres travel ut for deg. Da snakkes vi nærmere om dato.
      Vi hadde samme været som deg i går. Hagl som store erter! Ønsker deg fine dager fremover. Hilsen Tove

      Slett
  2. Fantastisk med skole og arbeidene fra elevene. Her med oss er siste skoledag i dag og datter min sendt bilder fra abitur festen fra stor elevene... hun hadde på seg en elegant Jumpsuit i svart og på kvelden en vakker kjol i rød Bildet ditt minner meg :-)) Takk for hilsen din i blogg, så fint at du hadde herlig tid på Vesterålen... vi må også møtes... men min norsk er ikke god (jeg har ikke mulighet å høre og snakke her). God sommer for deg Tove.
    Hilsen Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal gå inn hos deg og se nå. Veldig gøy at jeg kan undervise, og være invitert til avslutningen.
      Vi hadde det fantastisk fint i Vesterålen, og Oddny var kjempehyggelig. Det vet jo dere.
      Kanskje møtes vi i Tyskland, kanskje i Norge?
      Dere må si i fra hvis dere har tenkt dere til Oslo.
      God sommer også til deg Viola! Hilsen Tove.

      Slett
  3. Hei, og takk for sist. Det var kjempetrivelig å få treffe dere, og godt at vi fikk tilbrakt litt tid sammen. (og psst: kan jeg legge ut et bilde fra fjellturen vår i et fremtidig innlegg hos meg?)
    Så spennende utstilling, og takk for forklaring av begrepet MEGIN. Når det gjelder lokaler og fotografering, så er det noen steder som er nærmest håpløse. Jeg synes du har kommet greit fra det. Hils HJ, Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk igjen, og takk for hyggelig prat på telefon. Og ikke minst - takk for at du tok deg tid til hyggelig samvær med oss i Vesterålen/Myre.
      Klart du kan legge ut bilde fra fjellturen, det vil nok jeg også gjøre når jeg kommer så langt i turen vår. Det går litt tregt med blogg etc. når det er sommer.
      Veldig fin utstilling. Og MEGIN er spennende.
      Når det gjelder bilder er noen mine og noen er fra andre, så tok jeg de beste. HJ hilser tilbake.
      Tror du har bra vær nå - nyt det! Klem fra Tove

      Slett
  4. Heisann, ja, vi er privilegerte som har et så spennende fag å formidle!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt sikkert. Så gøy å lære unge mennesker noe som de synes er interessant. Og jeg lærer alltid noe av dem! Hilsen Tove

      Slett
  5. Kom på at : For den norrøne guden, se Magne (norrøn mytologi) ... Magne er et mannsnavn med opprinnelse i de norrøne ordene magn og megin som betyr «makt, styrke». Kilde, Wikipedia...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig hvor mye vi kan lære av deg! Tusen takk. Beste hilsener fra Tove

      Slett