fredag 14. juni 2019

Vi fortsetter spaserturen i den vakre        botaniske hagen Monte Palace Madeira.
Du burde først lese forrige innlegg om stedets historie helt tilbake fra det 18. århundret.


Her kommer vi til et lite vann, og huset/palasset, som engang også var hotell, ser du i bakgrunnen. Som jeg sa flere ganger i forrige innlegg - her er det utrolig vakkert.

Du ser flere kunstverk her av samme type som dem jeg viste i del 1.


Vi går videre nedover stien, og kommer nærmere det vannet du ser på første bilde.










Flere svaner svømte rundt, og her er en av dem.
Dette er ville, hvite svaner fra Island og Skandinavia.
I hagen finner vi også flotte  påfugler fra det Tropical Garden Museum i Lisboa og det de kaller "fighting cocks" fra Indonesia. Vi så ikke dem, så vet ikke helt hva det er.
Det er også flott, fargerik fisk i vannet.



Vi går over en liten bro og til en bitte liten øy, som også inneholder kunstverk.






Her ser du mer av det tidligere hotellet.
















To orientalske hager har referanser til kinesisk og japanesisk kultur.
Den flere meter høye vasen var helt fantastisk.
Men det er langt flere kunstverk her, som jeg ikke får med.












Her har de måttet ta ned et gammelt tre, og trærne her er et kapittel for seg.
Jeg elsker trær og jeg elsker stein.
Her er  det Laurissiva trær/skog, og den inneholder Madeira Laurissiva trær, som i år 2 000 ble klassifisert som
UNESCO World Heritage.




I det første innlegget var det et bilde av en lekker, rød bro. Denne røde portalen hører til i det samme området. Men vi har gått rundt og under broa, og kommer fra en annen kant.










Her ser du portalene fra to sider.
Noe som utmerker seg på Madeira er at stier her, og inne i byen, har flott steinlegging.  Ikke lett å se her, men for et arbeid!


Vi var her i mars måned, derfor er ikke blomstringen kommet i gang skikkelig enda.
Den beste perioden er visstnok i mai, men jeg blir veldig betatt av alt det frodige grønne - fra de fantastiske trærne til busker og vekster av ulike slag.
Her vinker en liten gutt farvel til oss, men jeg må ta med en ting til.




Langs hovedstien var det kantet med disse mosaikkarbeidene. De viser historien til Portugal gjennom mange hundre år. Jeg husker ikke hvor mange det var, men det var veldig mange!
Den første viste tiden fra 1154.





Med denne vakre dammen kledd i grønt, og de vakre, grønne palmene tar jeg farvel med 
Monte Palace Madeira. Jeg tror kanskje at du får lyst til å reise dit å se selv.
Hilsen Tove.

4 kommentarer:

  1. Får lyst til å reise dit ja !
    Etter alle fine innlegga med flotte bilde frå Madeira har ikkje
    draumen om å reise dit bleikna.
    Du er ein dyktig fotograf og skribent !

    God søndag frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar Anne-Mari. Vi kan reise dit sammen. Reiser gjerne tilbake. Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Fine bilder, men tror nok det å være der fysisk gir et overveldende inntrykk. Men takk for info. Dette var helt nytt for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har helt rett - å være der blir noe helt annet. Men du får en liten smak. Hilsen fra Tove

      Slett