søndag 9. juni 2019


Monte Palace Madeira
En av de 13 vakreste Botaniske Hager i Verden

Kan det bli vakrere?! Utsikt fra toppen og ned til havna i Funchal.
Det er her i Monte Palace Madeira museet ligger, som viser utstillingen av krystaller, som jeg har vist i to innlegg. Men nå skal jeg vise deg selve hagen.











Vi bestemte oss for å ta The Cable Car opp til Monte Palace i strålende vær.

For en tur - for en utsikt - for en flott øy!
Det utrolig vakre Monte Palace har en lang historie. I det 18. århundre kjøpte den britiske konsulen en eiendom syd for Monte church, og gjorde den om til et vakkert gods. Det ble senere kalt "Quinta do Prazer (Estate of Pleasure.)
I 1897 kjøpte Alfredo Guilherme Rodrigues eiendommen, og inspirert av palasser han hadde sett ved breddene av Rhinen, bygget han et palasslignende hus, som senere ble et hotell, med navnet "Monte Palace Hotel".


Vi viste ikke noe om stedet før vi kom opp. Men vi betalte inngangspenger og fikk en fin brosjyre, med kart som vi kunne følge. For dette er et stort område med en mengde stier og broer i alle retninger. Vi rakk ikke å gå over alt. Det var bedre å nyte det vi så. 


Det står ikke i brosjyren hvem denne rikmannen, Rodrigues var, men hotellet ble meget populært. Med sin fantastiske utsikt og den vakre hagen, med mange kunstverk av ulike slag fra mange land, er ikke det vanskelig å forstå.














I 1943 døde Rodrigues, og hotellet ble stengt.
Det må ha vært veldig trist å se et slikt vakkert sted forfalle.
For det gjorde det sikkert, ettersom ingen overtok det før i 1987. Da kjøpte forretningsmannen, Josè Manuel Rodrigues Berardo hotellet. Om han var i familie med den forrige eieren, vet jeg ikke. Men hva skjedde så?
















Flere kunstverk av ulike slag dukket opp langs stiene der vi gikk. 






Ved en vakker dam kommer en annen type flotte kunstverk til syne. En botanisk hage med så mange unike kunstverk, i tillegg til trær, blomster og andre vekster, er spesielt.




























Men tilbake til historien.
Rodrigues Berardo donerte hele eiendommen til en institusjon, og "Monte Palace Madeira" ble en virkelighet.
Etter at noen store konstruksjonsarbeider og utbedringer var utført, ble stedet omgjort til en herlig hage der man kan spasere, ta inn den friske luften fra naturen, og nyte de ulike fantastiske kunstverkene.


Monte Palace Madeira tilhører nå "Associacao de Coleccoes", som har fortsatt sitt arbeide for å oppnå et av sine mål - å bevare og beskytte miljøet og omgivelsene.
Det vil jeg gjerne takke for. 



Utrolig frodig! Og hvis du sammenligner grønnfargene på dette bildet og på de andre bildene, forstår du kanskje at fargen grønn er den fargen med flest sjateringer.
Hjertepasienter burde spasere rolig i denne hagen, ettersom grønt er den beste fargen de kan omgi seg med. Mange mener at grønt kan restituere hele vår organisme.


Jeg tok bilde av kartet i brosjyren, og som dere ser er det et stort område.

Jeg har mange flere bilder jeg vil vise dere. Nå har dere fått historien, i neste innlegg vil jeg vise dere flere bilder. Hilsen Tove.

10 kommentarer:

  1. For ein utruleg flott stad.
    Den er nok ikkje så kjent for dei som ikkje har vore
    på Madeira. Eg har aldri høyrt om den før.
    Takk for alle fine bilda og historiene frå denne flott øya.
    God pinsehelg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må bare reise til Madeira, Anne-Mari, og selvsagt besøke dette stedet. Du vil elske det.
      En god pinsehelg ønskes deg/dere. Her kommer det kraftige regnbyger hele tiden. Et merkelig vær!
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Takk for besøk på bloggen min! Nå har jeg sett siste innlegget ditt. For en fin park dere har besøkt! Tror jeg kunne gått der i dagevis. Jeg la meg til som følger hos deg. Kjekt at det er flere som fortsatt blogger. Synes det er mange som har falt fra de siste årene.

    Fortsatt god pinse fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du har lagt deg inn som følger. Jeg vil også besøke din blogg.
      Ja, her var det utrolig vakkert. Jeg kunne vært der mye lenger, og håper å komme tilbake.
      Og fortsatt god pinse til deg. Hilsen Tove

      Slett
  3. Ja, var ikke dette en fantastisk flott park.

    Jeg tror du misforsto at jeg rakket ned på Riley sine bøker. Jeg liker bøkene hennes veldig godt og har lest nesten alle, men den boka Månesøsteren holder ikke mål i forhold til de andre i serien, og hennes forfatterskap generelt.
    Den er for lettvin og burde vært bearbeidet mye mer, den faller helt igjennom i forhold til alt annet hun har skrevet. Da er det bare klisjene igjen. Ja, hun har vært syk og er heldigvis på bedringens vei.
    Ha en fortsatt fin pinse!

    SvarSlett
  4. Parken var utrolig flott! Kunne godt tenkt meg en runde til der når det er enda flere blomster.
    Nei, jeg mente ikke at du rakket ned på henne, men jeg liker ikke at "kiosklitteratur" blir brukt som et negativt ord. Det er mange av de bøkene under den benevnelsen som har fått mange til å lese, og det er viktig!
    Glad for at jeg ikke dro til fjells. Sannelig ble det mye dårlig vær.
    I dag er det sol. En fin dag ønskes av Tove

    SvarSlett
  5. Så mye FINT det er i verden! Takk for at du deler bilder. Tenk om vi kunne fokusere mer på det vakre og gode her i verden, ville vi ikke alle bli bedre mennesker da? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det tror jeg. Å gå i denne vakre parken roer både sjel og sinn. Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  6. Heisann, ja, denne vakre haven er en av de opplevelsene som satte spor og ble et av de triveligste innslagene på Madeiraferien ved siden av turene på lavadene, samt bading rundt klippene i nord. Øyferie er noe jeg foretrekker, med mulighet til å komme over det meste av kultur og severdigheter på relativt kort tid. Da er vi tilbake hjemme igjen etter dager på Lia.Fint der også ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er veldig enig. På denne øya kunne man få med seg mye på en uke. g mye satte spor. Jeg vil tilbake!
      Sikkert fint også på Lia, men dere hadde fortjent litt bedre vær! Hilsen fra Tove

      Slett