fredag 10. mai 2019

Uforståelig - men det blir flere og flere Grå hus i Norge!
Ikke bare i byene, men over store deler av landet.
Dette vil ødelegge hyggelige miljøer mange steder. Hvem foreslår - hvem bestemmer?
Farger er så mye mer enn mote og trend!


I en villa er det huseieren som bestemmer fargen på huset.



Men hvem bestemmer i slike felleslag/områder? Det er antagelig utbygger/arkitekt.
Nå om våren/sommeren er det farger i naturen, heldigvis? Men hva om høsten, når bladene har falt av trærne og det er fargeløst rundt oss. Det er det lange perioder i Norge. Og er det gråvær og regn i tillegg, blir det kjempetrist med grå hus.












Kine Angelo, som er fargeforsker og universitetslektor ved Institutt for Arkitektur og Teknologi ved NTNU i Trondheim, fortalte en gang til en journalist at hun skulle ut for å se på noen nye boliger/rekkehus i utkanten av Trondheim. Det var sol og fint vær, og hun gikk inn mellom rekkene av grå hus. Men etter en stund trodde hun at det var skyet over. Hun så opp på himmelen, men den var like blå. Det var husene som skapte stemningen av en grå dag.
For små barn, som ikke ser de røde takene, blir det ekstra trist med grå hus og grå veier.












Her gir de nyutsprugne trærne husene et lite løft, men tenk deg når grenene er bare og himmelen  er grå!
Det er sikkert en del som leser dette som selv har grå hus, og som liker det, eller kanskje tror de liker det, for det er jo trendy! Grått er den mest depressive fargen, og slett ingen farge for barn! Jeg mener ikke at vi skal bruke sterke farger på hus over alt. Vitenskapsmannen Goethe uttalte: "Det kan være like uheldig med for mye sterke farger som fravær av farger."
Men hvorfor grått? Det er mange andre muligheter. Hvis du ser på en fargevifte fra NCS - Natural Color System, et fargesystem med 1950 ulike farger, som er standard i Norge og i mange andre land, kan du sikkert finne en farge du liker, og som passer.



De to siste bildene viser de verste/tristeste grå husene. Til og med takene er grå, og det er heller ikke andre oppfriskende farger rundt vinduer eller dører. Her hadde jeg ikke klart å bo!

Jeg er medlem i Forum Farge, der Mette L'orange er leder. 
Hun er billedkunstner, sivilarkitekt og professor i farge ved Kunsthøgskolen i Oslo, og Kunst- og Designhøgskolen i Bergen. Hun er også forfatter av boken "Farger i arkitekturen".
Jeg skrev til henne etter at jeg hadde kjørt gjennom Gudbrandsdalen etter påske, og sett alle de grå husene som er kommet også der. De ødelegger hele atmosfæren i dalen. Og før Gjøvik er det et felt med omtrent bare grå hus - kjempetrist! Og Mette er enig med meg i at dette er veldig uheldig. Noe må gjøres - men hva?


Det huset du ser på første bilde, er det grå til venstre. Det står ved siden av et vakkert, rødt hus.
Det kan vel i alle fall være litt ulike farger i et miljø? Men jeg tror ikke lenger folk våger å velge stort annet enn grått, da de er blitt usikre på farger og fargevalg. Og det er ikke enkelt å velge farger, hverken ute eller inne.
Til og med malermestre etterlyser noen som kan hjelpe med fargevalg på eksteriør.
Men det er svært få som kan hjelpe dem, dessverre. Men ta ikke siste utvei - å velge grått!



Alle disse bildene  er tatt fra et lite område like ved der vi bor. Det var lenge siden vi hadde gått der, og det var bygget mye siden sist. Men også min mann måtte riste på hodet av alt det grå.



Men like før vi kom til de verste husene du har sett over,  var det et lite område med røde og gule hus. Det var herlig å se.


Disse er veldig spesielle, og til å bli glad av!









Kanskje liker du ikke røde hus? Men du ser kanskje at de liver opp, og passer godt sammen med det grønne i naturen?










Litt nedenfor var det også noen få gule hus, men de hadde gjemt seg bak grønne trær. Men jeg ble glad bare av å se den flotte garasjerekken deres i gult og hvitt.


Et stykke unna, på et annet felt ligger disse gule husene. De lyser opp.


Men hvis du ikke liker så sterke farger, er dette en behagelig farge på et hus.
Det er mulig å velge noe annet enn grått!!!
Dette handler ikke om hva jeg liker eller ikke liker, men om hele miljøet - i et byggefelt, i en by eller i en bygd! Jeg håper du vil tenke nøye over fargevalget når du skal male neste gang.

Også IFI - Informasjonskontoret for farger og interiør, har skrevet mye om fravær av farger. De utgir Fargemagasinet, der Bjørg Owren er ansvarlig redaktør.

Neste gang du skal male huset ditt, eller neste gang du, som arkitekt, skal gi råd om farger - vær så snill å velg noe annet enn grått. Vi ødelegger hele sjarmen med byene våre og hele landet vårt! Jeg har holdt foredrag, forelesninger og kurs om farger i mer enn 25 år, og vet hvor viktig farger er både for helse og trivsel. Boken min, som utkom allerede i 2006 er nå i 4. opplag.
Du kan fremdeles få kjøpt den - og det er mye du kan lære av den.
"Fargene forteller. Om fargenes betydning - symbolsk, psykologisk og estetisk". Hilsen Tove.
                                             

              

12 kommentarer:

  1. Å, jeg er så enig med deg Tove, grå hus er dødddddsen kjedelig.
    Vi har et rødt og et gult hus som henger sammen med en grønn dør, det synes mange er rart. Men det var slik vi måtte løse det fordi at det er en vernet husmannsplass som hadde rød låve(mye mindre enn den vi i tilslutt fikk bygge.
    Røde hus er vanskelige å mer jobb å vedlikeholde enn feksempel det gule huset. Sola steiker og rødfargen ble før rosa, nå har vi malt med en moderne maling som flasser av. Det vi skulle ha gjort var å male huset med rød linoljemaling! Da hadde alle slike problemer løst seg, men vi hørte på de i malebutikken, og trodde på dem. Dumme som vi var.
    Min sommerjobb blir å skrape solsidene av det røde huset og male på nytt.
    Nytt innlegg fra Mekong- deltaet ligger på bloggen min.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin tilbakemelding. Dere er jo så flinke med hus, og gamle hus. Jeg ser også at rødt falmer på solsida, spesielt på fjellhytta. Men jeg elsker fargen på hytta. Den var mørke brun da vi kjøpte den, men jeg malte/beiset sommeren etter. Så får vi heller ta den jobben.
      Gleder meg til å lese på bloggen din. Hilsen Tove

      Slett
  2. Hmmm, har aldri tenkt på grått som kjedelig jeg. Det er så mange fine nyanser og jeg føler ro med det grå. Men til det grå må vi ha farger så klart. Gule og oransje utgangsdører har jeg sett noen har i de grå husene og det lyser fint opp. Knallgule blomserkrukker eller kongeblå er også fint. Jeg er ikke så glad i gule hus, men de røde er søte. Mange av min familie har røde hus. Vi har hvitt. Her i nabolaget er det mange farger på husene, men vi bor litt i utkanten av byen da. Kanskje vi er friere "på landet"! Koselig med farger er det jo. Jeg kunne ikke tenke meg et byggefelt med bare grått jeg heller. Her har jeg tatt rundvask i dag, og nå er sommergardiene på plass, i hvitt. Herlig med lysere dager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Klart man kan ha et grått hus innimellom, men når det blir så mye grått blir det feil. Og som du sier, byggefelt i helt grått, som jeg har vist på bildene, blir veldig triste og depressive. Grått kan være fint sammen med andre farger, det er klart. Men når du ser på bildene av de siste grå, uten noe som liver opp, blir det helt håpløst synes jeg.
      Så flink du har vært - vasket ut vinteren! Men sannelig regnet det veldig i helgen. Jeg holdt foredrag på Eidsvoll fredag kveld, og det var ikke hyggelig å kjøre i det voldsomme regnet.
      En fortsatt god søndag ønskes av Tove.

      Slett
  3. Hei Tove, det er så lenge siden jeg besökte bloggen din. Du var på besök hos meg også vil jg huske. Nå fant jeg deg hos Vilt og vakkert, så jeg navigerte hit. jeg har hatt lnge bloggopphold, sluttet så godt som helt. Nå har jeg rigget med en egen side der jeg skriver litt og henger opp mine bilder som jeg maler.
    Sitter her og nikker bekreftende hvorfor alle disse grå hus overallt? Nå er jeg gladi grått og nyanser men hus etter hus blir "noe grått" ja. Jeg så dette i Skellefteå og ellers i svenske Norrland og jeg ser det her i Arvika der jeg nå bor ja.
    Svinger innom deg igjen jeg, for farger det er jo livet :-)
    Hilsen Tove om nå har tatt oldemors navn Klara Ovida till siden min.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for din hyggelige tilbakemelding. Klara Ovida er et spesielt navn. Fint at du har startet bloggen igjen. Jeg skal se innom.
      Det er trist når det blir så mye grått, det er vi enige om. En god og fargerik søndag ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei. Herfra har det vært stille lenge, men nå er lyset her og forhåpentligvis krativiteten tilbake. Jeg har bladd meg tilbake til en særdeles fargerik barnehage og nydelige innlegg fra Madeira - som står i sterk kontrast til alt det grå i dette innlegget.
    Det er en del grått her nord også, men det skal sies at det også er mange fargerike hus. Jeg har reist mye i nord, og vi preges kanskje mer av det mange plasser er langt til naboen. Så skal jeg også føye til at jeg har sett hus med slike "knallfarger" at jeg har priset meg lykkelig over ikke å være nabo :-)
    Jeg håper dere fremdeles har planer om tur nordover i løpet av året. Jeg skal sende deg en mail med litt tips og ideer. Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Endelig er du tilbake. Takk for hyggelig kommentar.
      Jeg er helt enig med deg, for sterke farger kan være like galt som grått. Husk at det er naboen som ser huset ditt mest! Vi må tenke hva som passer.
      Ja, på Madeira var det fargerikt, og det passet der. Men slike farger vil ikke være gode hos oss.
      Er nok litt tvilende til turen nordover. Jeg tar kontakt. Fine, lyse dager ønskes av Tove

      Slett
  5. Nei, denne gråen passer ikke i dette vakre landet.
    For meg er Norge fremfor alt det vakre røde, hvite og gule trehusene i det fantastiske landskapet med mye grønt om sommeren og hvitt om vinteren.
    Tenk bare på Røros. UNESCOs verdensarvsted ville ikke eksistert med alle husene i grå. Og de vakre maleriene av Harald Solberg. Nei, Harald Solberg ville ikke ha penselen tatt for å male gråhus.
    Tove, takk for er du er der... du må fortsette å prøve.
    Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for kjempehyggelig og støttende kommentar fra deg i Tyskland. Så fint at vi er enige. Og du nevner så gode eksempler. Hva hadde vel Røros vært med grå hus?!!!
      Jeg fortsetter å prøver, og har flere eksperter på min side nå, heldigvis. Det kommer mer om det på bloggen i morgen eller onsdag.
      Fine vårdager ønskes av Tove

      Slett