torsdag 16. mai 2019

Gratulere med 17. mai!


17. mai du er vi så glad du, moro vi har fra morgen til kveld.
Da er det så du, om vi er små du, er vi med likevel.
Vi roper hurra dagen så lang
synger for Norge mangen en sang.
Å du jeg skal nok elske mitt land du, det skal du se en gang.

Denne barnesangen har fulgt meg hele livet. Jeg skulle ønske barn sang den også i dag.
Derfor skriver jeg den her, selv om jeg også skrev ned teksten i fjor.

Jeg tror dette er omtrent riktig. Første verset på den sangen vi sang som barn. Husker du den?
Jeg tar også med de to andre.

Pent lite flagg du fikk jeg i dag du, flagg med en stang så lang og så ny.
Nå skal jeg synge løfte og svinge flagget mitt høyt mot sky.
Ser du den sløyfen som jeg har på?
Den er så gild - så rød, hvit og blå.
Jeg bare venter
mor snart meg henter
så skal vi sammen gå.

Far skal bli med du, tenk vi skal se du barna som går i rekke og rad.
Se flagg og faner i lange baner, åh du hvor jeg er glad.
Høre musikk og trommer og sang
tenk den som kunne bli med en gang.
Kanskje jeg får du, lov neste år du da er jeg stor og lang.

Tror sangen er skrevet av Margrethe Munthe



Søte jenter i fine bunader. De er så stolte og glade, og jeg blir glad av å se på dem.
Tenker det blir en del is og godteri i løpet av dagen, og slik skal det være.



En deilig 17. mai kake hører med . Denne er lekker. Tror jeg har vist den før, men det håper jeg er greit. Den ble bakt av Stine Marie.



Med disse vakre epleblomstene i hagen vår, ønsker jeg dere alle en flott 17. mai!
Så heldige vi er som feirer med barnetog, og ikke med militærparade!

Med fargeglade hilsener fra Tove

8 kommentarer:

  1. Heisann, det ble en strålende dag! Kan ikke huske det har vært så mange folk og blide ansikter tidligere.
    Og jeg har svart deg på bloggen min ang farvene på flagget vårt. Fullstendig enig ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Og riktige farger på flagget vårt er viktig!
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  2. PS .... men de sangene du nevner, sang ikke vi!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da har du teksten her, og jeg kan lære deg melodien. Så kan du lære den videre bort til barnebarna!
      Hilsen Tove fra et regntungt Oslo.

      Slett
  3. Det var litt av en strålende 17 mai vi fikk i år. Jeg var på Hageselskap og vi lignet et maleriet fra Skagen som heter hipp, hipp hurra!
    Elise hadde stråhatter til alle og med hvit damask og nydelig pyntet bord(og folk) under plommetreet kunne vi ikke hatt det bedre.
    Endelig ble jeg ferdig med 8. kapittel fra Vietnamturen,"Vannfolket" så etterhvert blir det bilder fra Skottland. Jeg hadde så mye som måtte bli ferdig til 17 mai.
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette hørtes herlig ut. Ja - for et vær!
      Gleder meg til å lese 8. kapittel fra Vietnam.
      Og så blir det Skottland. Her er det mye reising for flere av oss. Hilsen fra Tove

      Slett
  4. Skjønner at du hadde en fin dag. Ja, vi er heldige som kan feire på denne måten. Hos oss synger klassene som går etter hverandre i barnetoget. De har litt av et reportoar, og en av dem i år, var denne sangen. Koselig med liv på 17.mai. Kos deg videre i våren! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at de sang denne sangen. Ikke mange kan den i dag tror jeg. Og for en dag det ble både hos deg og meg. Fint med litt regn også. Hilsen Tove

      Slett