mandag 25. februar 2019

Ski VM i Seefeld 2019
Jeg var veldig spent på  bekledningen før VM startet.
Vi må aldri glemme hvor viktig fargene er! Vi ser farger før form!
Og når våre utøvere representerer Norge, skal vi gjenkjenne dem i de norske fargene! De er en stor merkevare!














Her ser du boblejakken som utøverne bruker i Seefeld. De er levert av B /Dæhlie.

Mye bedre enn de sorte de startet med i VM i Lahti, men hvorfor må det grå være med? Da jeg så det grå stoffet stikke opp første gang, så det for meg ut til at noen hadde funnet noe gammelt stoff og skjøtt på. Men her ser den ikke så verst ut, og i alle fall er det en vakker blå-farge, ikke sort som i Lahti!
Bra at det er rødt inne i hetten.














Men disse buksene synes jeg ikke mye om. Da de sto på pallen så det ut som om de hadde trukket noen gamle, grå strømper over buksen. Og i de fleste tilfellene har utøverne droppet disse buksene og brukt dongeri. Men det er ikke bra!

Den 6. mars 2017 skrev jeg et skuffet og sint innlegg i Aftenposten om de sorte dressene som våre idrettsutøvere sto kledd i på pallen da de mottok sine medaljer i VM i Lahti.
For meg var det nesten sjokkerende. Og det viste seg at mange med meg var enige, for tilbakemeldingene strømmet inn. Jeg ble også invitert til å stille opp i NRK, både i radio og TV.
Og Aftenposten fulgte opp, og tok kontakt med klesfirmaet.
Og heldigvis klarte produsentene faktisk å trylle frem nye klær i de norske fargene til utøverne. De benyttet i resten av mesterskapet. Herlig at min artikkel fikk slike konsekvenser!












Bruk søkerord, Lahti VM, og få opp innlegget. Der kan du også klikke på en link og få opp artikkelen som Aftenposten fulgte opp med.















Denne jakken mener jeg blir riktig for Norge - dette er våre farger, og denne bruker de også i dette VM i Seefeld, i tillegg til den blå/grå. Så sier noen at ja, men andre nasjoner har også de samme fargene som nasjonalfarger. Det er riktig, men likevel - dette er våre farger, og de blir en markedsføring av landet som gjenkjennes.
















Luene fra B/Dæhlie er fine. Den øverst til høyre er "gull-lua", som skal brukes på pallen når noen tar gull. Men mange av tilskuerne bruker den også i sin feiring av norske medaljer.

Det er så flott med rødt - hvitt og blått!


Alle bildene er hentet fra B/Dæhlie på nettet.
Bildet av skidressen over, får jeg ikke opp større. Men den er fin. Bak er den mørk blå.

















Dale of Norway leverer alltid lekre gensere til OL og VM, også i år. 
Damegenser til venstre, herregenser til høyre. Den er også i sort.
Kjempelekre! 
Bildene er hentet fra Dale of Norway.
                                         
Da kan jeg bare gratulere våre utøvere med mange medaljer så langt, og ønske lykke til videre!
Hilsen Tove.

10 kommentarer:

  1. Heisann, jeg lurte veldig på lua til høyre, den skilte seg jo ut fra de andre. Nå har jeg fått svaret av deg.... dumt jeg ikke skjønte det da jeg så den ble brukt av gulljentene og gullguttene! Enig med deg... hvorfor "skjøte på" med det grå stoffet? Designerne burde ha husket reaksjonen din på siste VM-garderobe og tatt kritikken ad nota!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg skal ikke diskriminere menn - men lurer likevel på om det er menn som designer disse draktene? Menn har faktisk ikke det samme forholdet til farger som kvinner, og det skyldes våre kromosomer. Det er det ikke mange som vet! Hvis det er kvinner, blir jeg skuffet. Da bruker de grått fordi det har vært trend så lenge!
      Men nå er vi omtrent like langt - hoppjentene våre står i helsvart på pallen! Det er helt forferdelig!
      Hilsen Tove

      Slett
    2. Gi dem nok et "spark bak" ;:OD)
      Håper du er på bedringen vei. Ønsker deg en fin fastelavenshelg!

      Slett
    3. Ja, ser ut til at de trenger flere spark bak!
      Jeg er OK igjen, men sannelig har det tatt tid.
      God fastelavenshelg ønskes også deg og dine.
      Hilsen Tove

      Slett
  2. Jeg er enig med deg Tove at det er ofte menn som blir designere for sportsklær i slike oppdrag og de er ganske kjedelige i farger. De buksene som er grå nederst er forferdelige.
    Ja, jeg har fått sett mye VM denne uka, liggende utslått med influensa på sofaen. Jeg og Steinar i hver vår ende.
    Jeg er vanligvis aldri syk, men nå har jeg både hatt blærekatar, som jeg måte til legen med og når det var over var det influensa. Så jeg har enda ikke fått tatt frem skiene mine! Er på bedringens veg, men er utrolig forsiktig. Jeg må jo bli frisk til jeg drar til Vietnam 25 mars.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er jo enige i det meste!
      Så da er det din/deres tur med influensa. Nå er jeg bra, men ikke i storform etter tre uker. Heldigvis har ikke mannen vist symptomer. Som du vet skal jo vi til Madeira.
      Ta vare på deg selv så blir du nok bra til du skal reise. Var ikke det i slutten av mars? God bedring ønskes dere begge av Tove

      Slett
  3. Godt at du her kviknet til etter influensa. På jobb har både små og store ligget langflate, totalt utslått. Men jeg har vært heldig, frisk som en fisk!
    Ellers er jeg enig i at det er flott når "våre" utøvere kan representere landet med flaggets farger. Det er noe friskt over den fargekombinasjonen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er da enige. Bare så synd at hopp-jentene nå har fått de sorte klærne!
      Så bra at du er frisk - den influensaen er ikke å spøke med! God helg ønskes av Tove

      Slett
    2. Jeg elsker norske fargene blå, hvit og rød. Og klærne for sport er så fint med denne farger. Jeg mener gull lua for medaille gull er veldig fin og morsomt.
      Jeg vet ikke hva er med grå... hvem elsker grå, det er ikke morsomt. Hvis jeg tenker til Ole Einer Bjorndalen med sin kjær på ski - ekte norsk - blå, hvit, rød - en drøm :-)

      Slett
    3. Så bra at du er glad i våre nasjonalfarger. Og grått - det liker ingen av oss!
      Klart utøverne våre må være kledd i "riktige" farger!
      Alt godt ønskes av Tove

      Slett