torsdag 21. juni 2018

Treider Fagskoler - elevenes fordypnings oppgaver


I forrige innlegg fortalte jeg om avslutningen for elevene innen Interiør og Retail Design

Jeg skrev også om det store oppdraget elevene hadde fått med Disney prinsesser som tema.

Som du ser har noen av elevene også brukt dette temaet i sin oppgave, og dette er en lekker forside.

Men jeg vil også vise dere litt av det andre disse flinke elevene har fordypet seg i.

Men det er kanskje noen elever som blir skuffet over at jeg ikke har med deres oppgave, og det beklager jeg. Men det ble hverken tid eller plass til å ta bilder av alle oppgavene dessverre. Det var mange besøkende som gjerne ville se på oppgavene.




Det ble heller ikke tid til å lese all teksten, men denne oppgaven, som er kalt Inside Out, tror jeg er en kafè, men jeg er ikke helt sikker. Men jeg ble veldig begeistret for de vakre, delikate fargene som Helena Andersson har valgt. Det er virkelig lekkert. Hvilke NCS-koder er dette mon tro?




Her falt jeg for omslaget til en oppgave i Interiørdesign og styling. Jeg tror de to bildene under er fra innholdet i denne oppgaven. Elevnummer 87269 er det samme. Men elevens navn har jeg dessverre ikke.
Jeg foreleste for denne klassen sammen med Therese Sandem fra NCS Colour Senter.
Og som vi begge presiserer - det er viktig å kunne begrunne fargevalgene. Og når det gjelder NCS, bør kodene være med. Dette viser at elevene er proffe, og ikke velger farger ut fra mote og trend, smak og behag, men tar objektive fargevalg!
Her er NCS kodene tydelig satt inn, men jeg fikk ikke sett om fargeuttakene var begrunnet ut fra fargepsykologien. Hvis det er med, er dette veldig bra.

Her ser du et bilde av det eleven (som jeg ikke vet navnet på) har kalt et Stemnings Moodboard.
Her er det også valgt lyse, delikate farger, men her er det den blå, kalde fargen som er hovedfarge.
I oppgaven til Inside Out var det lys grønn, eller kanskje mer en aqua variant.



Jeg fikk litt bedre plass ved bordet på slutten, og da kom også eleven selv bort til meg, slik at vi fikk snakket sammen.
Jeg har med to oppgaver av Ingvild Gulbrandsen, og her er den første.
På Nordlys kafe kan du om sommeren få servert solboller, om vinteren - var det snøkringle?

 
Her er det fargerikt - kan noe være vakrere enn nordlysets farger?!












To blå soverom, fra to ulike oppgaver, men hvilke elever som har laget dette vet jeg ikke. Flott hvis elevene kan komme med en kommentar og gi opplysningene jeg mangler.
En av elevene har skrevet en begrunnelse for valget av blått på soverommet. Kjempebra!


Her er oppgaven til Carmen Elise Berg, og den viser noe viktig, som jeg ønsker å påpeke. Nemlig hva små fargeklatter kan gjøre for å forandre et interiør.
Hvis man velger hvitt eller helt lyse eller nøytrale veggfarger, skal det ikke mye til før rommet får liv bare ved å benytte noen fargeglade pyntegjenstander, bilder, tepper eller noen puter i sofaen.
Ta en titt under, så ser du det tydelig. Lekkert synes jeg.



Til slutt vil jeg ta med noen bilder av et morsomt konsept, også dette av Ingvild Gulbrandsen.
Kanskje urettferdig når flere oppgaver ikke er med her, men det er et morsomt prosjekt, så jeg håper dere tilgir.


Dette er en kombinert frisørsalong og pub, hovedsakelig for menn i alle aldre. Ed's Hair`n pub.
 I de siste årene er menn blitt mer opptatt av hår og skjegg, og de tar mer vare på sitt utseende enn tidligere, skriver Ingvild.
Her skal både gamle og unge trives. Menneskelig kontakt og gode relasjoner står i fokus!

                                                      

Dype, maskuline farger, i tillegg til behandlet treverk. Over ser du området der håret vaskes. Kranene er i kobber. Deilige stoler og god plass. Grønt er valgt for å slappe av, og det er mange flere detaljer som kommer frem i oppgaven, også NCS-koder. Et annerledes og morsomt prosjekt, som jeg synes Ingvild burde starte i virkeligheten. Tror hun ville fått mange kunder.

Da håper jeg at de elevene som ikke har oppgavene sine med her, de elevene der jeg ikke har navn, og der jeg ikke er helt sikker på hele innholdet av oppgaven, tilgir meg.

Ta kontakt hvis noe er feil, så retter jeg.
Jeg ønsker alle elever lykke til på veien videre mot spennende oppdrag.
Hilsen fra Tove.







  
                             








6 kommentarer:

  1. Inspirerende. Det eneste jeg savner av skolejobben min er å se alle de fine resultatene på oppgaver som jeg fikk oppleve. Å være sensor på eksterne skoler var også morsomt. Den tid er over og jeg har det helt fantastisk flott med det.
    Nå har jeg skrapt(der det var slitt) og maltet et hav av vinduer hjemme, litt av en jobb. Nå har jeg bare noen få i andre etg igjen, før jeg skal gå i gang å helrestaurere 4 store vinduer på hytta i Furnes, de skal settes inn i et nytt tilbygg og må bli perfekte, så slik går no dagan.....
    Nå kommer varmen snart igjen og det gleder jeg meg til, ha en fortsatt fin tid fremmover.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kjempegøy å se disse oppgavene, så jeg forstår at du også synes det var artig som lærer.

      Så flink du er - male vinduer er litt av en jobb!
      En god St. Hans ønskes deg av Tove

      Slett
  2. Her var mykje flotte bilde av arbeida til studentsne.
    Det er nok fint for deg som har undervist dei og sjå kor
    flott dei løyse oppgåvene.
    Spennande med fargeklattane i dei nokså sterile miljøa.

    God helg frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var kjempegøy å se hvor flinke de er blitt på bare ett år.
      Fint at du ser hvor mye disse fargeklattene har å si.
      Jeg ønsker deg en flott St. Hans kveld! Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Svar
    1. Veldig bra! Lærte mye på kort tid.
      Hilsen Tove

      Slett