fredag 15. juni 2018

Avslutning og avgangsutstilling 2018 på    Treider Design - Treider Fagskoler


Sammen med Therese Sandem fra NCS Colour Senter, foreleser jeg om farger på Treider Fagskoler, og det er alltid hyggelig å bli invitert til Avgangsutstillingen. Elevene er jo så flinke!

 

Her ventet det blant annet deilig fruktsalat, og når det blir satt frem på denne måten, blir det en fargerik dekorasjon.


Rommet var også pyntet, og på bordet lå bachelor oppgavene.


Tre av lærerne ønsket oss velkommen, og det er Marit Andreassen, som du ser til høyre, som er fagansvarlig på linjene Interiør og Retail Design 

Det var en av elevene, Ingvild Gulbrandsen, som fortalte oss om den største utfordringen de hadde hatt i løpet av dette skoleåret - nemlig det store oppdraget de fikk fra Steen & Strøm Department store - om å dekorere ni av deres utstillings-vinduer til jul. En kjempeoppgave. Men de fikk med seg noen hjelpere.
De skulle dekorere hvert vindu med en av prinsessene fra Disneys kjente filmer. Alle ideer og tegninger skulle godkjennes av Disney Globalt. 
Dukkene skulle kles, og det skulle lages dekorasjoner rundt den enkelte prinsessen. De fikk samarbeide med noen profilerte motedesignere, som designet kjolene til prinsessene.
Her ser du noen av bildene Ingvild viste oss i en PowerPoint.























Vinduene skulle "avdukes" en lørdag formiddag før jul, men siste hånd på verket ble ikke lagt før om natten fredag. Da avsluttet de med et glass champagne inne i det tomme senteret.
Men lørdagen var det fyrverkeri og mange mennesker utenfor.


Men det sluttet ikke her - elevene ble meldt på til The International VM Awards by Retail Design Expo i London - og sannelig fikk de 3. plassen!
Det er bare å gratulere disse flinke, unge damene. Dette var en bragd! For andre som deltok her var ikke studenter, men proffe.


Prosjektet fikk en mengde medieomtaler. Også TV2 fortalte om elevene og viste vinduene i en nyhetssending.

Som elevene skrev i magasinet MEGIN 2018, fikk de i dette prosjektet både lære om komposisjon, fargelære, materiallære, stilhistorie, målgruppeanalyse og trend forecasting.

En annen av elevene, Alette Indreberg, fortalte videre at de for dette oppdraget hadde fått et reisestipend av Steen & Strøm på 80 000.-, som skulle brukes på en studietur til verdens største møbelmesse i Milano.

Hun fortalte om turen, og alt de hadde sett og opplevd der. De hadde ikke bare vært på møbelmessen, men fikk oppleve mange spennende og lærerike steder i tillegg.



Vi fikk se flere bilder, men jeg avslutter her.

I det neste innlegget skal jeg vise dere bilder fra noen av fordypningsoppgavene.
Sannelig har de lært mye. Jeg er stolt av å ha forelest for disse flinke elevene, og ønsker dem lykke til videre på veien! Hilsen Tove.






6 kommentarer:

  1. Så flinke elever, det er morsomt og hyggelig å høre om. Takk for flott innlegg også gleder jeg meg til neste.
    Ha en fin søndag her regner det og det er deilig, for da får jeg gjort noe inne, her trengs litt opprydning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar. Du har jo vært lærer selv, så du vet hvor mye det betyr.
      Her har det regnet til og fra i hele dag - deilig! Jeg har også fått vasket og ryddet litt selv om det er søndag. Hilsen Tove

      Slett
  2. Sikkert utrolig artig å følge disse kreaive elevene. Må jo være supergøy med sånne oppdrag for dem. Ja, disse kam du være stolt av. Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo kjempegøy for dem å få denne muligheten, men sannelig var det strevsomt!
      Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  3. Heisann, moro for både elever, lærere og gjesteforelesere! Synd jeg ikke så utstillingen. Si i fra om det blir noe spennende til jul som kommer, så er det verdt en Oslotur! Men først skal sommeren nytes!!! Ha fine sommerdager Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg huske på. Men det blir nok ikke noe før til neste vår/sommer. Men jeg skal forelese både på Treider og Westerdals også til høsten. Men dessverre var jeg bortreist da Westerdals hadde sin avslutning og visning. Jeg var der også i fjor.
      Fine sommerdager ønskes også du. Hilsen Tove

      Slett