søndag 22. april 2018

Kroatia
Den 20. mars reiste vi til Kroatia og var der en uke.

Et vakkert land, med store fjellområder, og bratte fjell som stikker ned i sjøen.
Det er visstnok landsbyer oppe i fjellene, men vi så byer og bebyggelser som et belte langs sjøen og et stykke oppover fjellsidene. Det er ikke store områder å drive jordbruk.

Begge disse to bildene er utsikten fra vårt første hotellrom - Hotell Uvala i Lapad, 1/2 times kjøring fra Dubrovnik.

Vi landet i Dubrovnik i strålende sol, men allerede her ser dere at skyene var på vei.
For det ble nesten bare dårlig vær, men vi gledet oss over denne første ettermiddagen, og fant en helt fantastisk turvei rundt bukten som du ser på bildet over.

Vi fulgte først gaten du ser, og kom til en flott
strand, men tok inn på turveien videre.
Vi var ikke klar over at denne turveien var riktig så lang, men det var så vakkert her, så vi bare fulgte den videre.

Fantastiske steinmurer hele veien, det er det flotteste jeg vet. Jeg elsker jo stein, og dette er den samme steinen som var over alt på Malta - Lime Stone. Den har en vakker gul/beige farge, som er nydelig sammen med trær og hav.

Det er bare å si, at for meg var dette et av høydepunktene på hele turen. Å gå her i fred og ro sammen med min mann, i ganske så fint vær i disse vakre omgivelsene, var et godt minne å ta med seg videre inn i uken.

Det er ikke mye som er vakrere enn dette, synes jeg.

Etter en stund kom vi til en liten bar, der vi kunne kjøpe kaffe, øl eller annet drikke, sitte ned, og se ut over sjøen.

Og der så vi en liten øy med et fyr på, og deretter så det ut til at det bar rett til havs.

Jeg gikk enda litt videre, men der drev de med byggearbeider så jeg snudde. Men det vokste vakre trær der, som antagelig hadde mistet en del blader i høst, men de var like vakre.
Selvsagt måtte jeg, som er så glad i farger, plukke med meg et knippe. Og da jeg kom tilbake til baen, laget jeg en liten dekorasjon av dem. Er de ikke flotte?!

Vi ruslet tilbake, og på veien kunne vi også plukke appelsiner, men vi gjorde det selvsagt ikke.
Håper du har gledet deg over turen sammen med meg.

Men før jeg slutter dette innlegget, vil jeg vise noen ganske få bilder inne i hotellet, da fargene er ganske spesielle. Neste dag skulle vi dra videre til et nytt hotell.

Merkelige farger i en spisesal. Lys-blått, rosa, syrin (lys indigo) og hvitt.

Mens en relativt smal strekning langs vinduene, var holdt i helt andre farger: rød-brunt flisegulv, grå-grønne stoler, gule duker, litt hvitt, og litt av den rosa fargen.
Ikke det vi vil kalle smakfullt, kanskje, men annerledes er det. Det er et fire-stjerners hotell, men vi ville nok ikke satt mer enn tre stjerner, men det var helt OK.

Baderommet var helt nyopp-pusset. Lekkert, i helt riktige farger - lys turkis (hygienefargen) og hvitt.

Neste morgen reiste vi videre til Podgora i Makarska. Det skal jeg fortelle mer om.
Vi reiste med selskapet World Visitor - ikke gjør det du! Hilsen Tove.

1. Heisann, koselig å se Dubrovnik igjen. Kan huske jeg syntes byen var litt for mye "museum", men veldig fin. Vi bodde på B&B der, litt oppe i skråningen før selve byen. Ha en riktig fin, ny uke ;:OD)

1. Lapad ligger litt utenfor Dubrovnik, ca. 1/2 time å kjøre. Det syntes vi var OK. Men vi besøkte byen. Det kommer senere.
      Selv om uken starter med regn, håper jeg den blir bra. Hilsen Tove

2. Det er fint ved kysten av Kroatsia. Her hadde dere en fin tur på egen hånd seg jeg. Jeg har vært i Dubrovnik, Split og på øyene som heter Hvar da jeg var ung. Det er lenge siden og mye er nok endret , men ikke naturen. Gleder meg til flere bilder.

1. Veldig vakkert, og denne spaserturen var herlig.
      Det blir noen bilder fra Split tror jeg. Da dukker kanskje gamle minner frem?! Hilsen Tove

3. Takk for vakre bilder fra reise til Kroatia.
    Jeg vil reise til Dubrovnik en gang... våren eller høsten... må bestemme meg :-)) i alle fall en uke... slappe av. Våren HILSEN til deg. Viola

1. Vi var der for tidlig, det var veldig kaldt og dårlig vær nesten hele tiden. Kanskje slutten av mai eller begynnelsen av juni er bra, eller kanskje september. Midt på sommeren er det veldig varmt.
      Våren hilser også til deg, Viola. Hilsen Tove

4. Så koselig å se.Jeg har vært i Dubrovnik to ganger og drar gjerne tilbake. Vi var det midt i sommeren og koste oss skikkelig.

1. Skulle nok vært der i mai-juni. Nå var det som sagt alt for kaldt. Hilsen Tove