fredag 2. februar 2018

Den nederlandske arkitekten Aat Vos
var arkitekten bak Nye Deichman Stovner.
Se tidligere innlegg.
Foto hentet på Internett.
Jeg skrev i det innlegget at jeg ville komme tilbake og fortelle om en av hans bøker -
"How to create a relevant Public space". Du ser den over. Den ser kanskje liten ut på bildet, men det er en stor og tykk bok med mange flotte illustrasjoner.

Foto: b-u-b.de
Da jeg snakket med Aat Vos på åpningen av biblioteket på Stovner, måtte vi kommunisere på engelsk. Han viste da til at biblioteket skulle være "a third place", og jeg forsto da ikke helt hva han mente med det.
Nå ser jeg i boken at den benevnelsen ble lansert av Ray Oldenburg i boken
"The Greate Good Place", som ble publisert allerede i 1989.
Og betydningen er at a third place er, at det skal være et sted du kan gå og føle deg trygg og velkommen, i tillegg til hjemmet ditt og arbeidsplassen din. Er du barn eller ungdom, så blir det vel kanskje etter hjemmet ditt og skolen?
Å få adgang til og oppholde seg  på et slikt sted skal ikke koste noe - det skal være et sted for alle.
Derfor er tanken at et bibliotek skal være mye mer enn et sted du kan låne bøker.

Fot: lyskultur.no
Foto: utrop.no











Som et eksempel viser jeg bilder fra biblioteket for barn på Tøyen - Biblo Tøyen.
Det er laget for barn mellom 10 og 15 år, og voksne har "ikke adgang". Og Aat Vos er arkitekten også her. Og han har også vært med på å trylle med mange andre bibliotek, blant annet i Nederland.
Men a third place kan være mye annet også - for eksempel en markedshall, omgivelsene på en flyplass eller en jernbanestasjon, som i Rotterdam. Da blir det slett ikke kjedelig å vente hverken  på tog eller fly!
Men det kan være mange andre steder. Ta en titt i boken - det er spennende!

Foto: Tove
Aat Vos var en svært hyggelig mann å snakke med. Han fortalte at bibliotek kanskje er det best egnede stede for a third place. Det er et sted som rommer kunnskap, og et sted hvor vi kan lære. Det er åpent for alle, og koster ingen ting å benytte.
Her kan alle lese aviser, bøker og bruke datamaskiner. Her skal det være foredrag, lesesirkler og grupper for læring - for eksempel språkopplæring. Hit kan du komme for å være sammen med andre, du kan arbeide med ditt, eller bare sitte i ro for deg selv.


Foto hentet på Internett.

Aat Vos har arbeidet sammen med mange i flere land, og han har mottatt mange priser.

Boken som jeg presenterte først i innlegget inneholder intervjuer med flere som har laget ulike typer third places. Det er mange flotte, fargerike bilder, og Aat Vos har skrevet en lang introduksjon. En herlig bok, som du bør ta en titt på - ikke bare på grunn av interiørene, men også på grunn av den kloke filosofien.
Ingen skal ekskluderes på a third place. Uansett om du er rik eller fattig, uansett hudfarge og hvor du kommer fra - om du er gammel eller ung. Hvis du følger spillereglene - skal du være velkommen!
Hilsen Tove











8 kommentarer:

  1. Så flott innlegg. Synd egentlig at jeg ikke underviser i design og arkitektur, da hadde jeg anskaffet meg boka. Men, jeg kjenner til tankegangen hans, det er en bra trend. Biblioteket på Hamar som åpnet for noen få år siden har også den ideen. Der finnes det mange flotte steder å gjemme seg bort, men det er kanskje ikke så mye av det i barneavd. på Hamar. Biblioteket blir Iallefall veldig godt brukt, når det er blitt slik. En god møteplass! Ha en flott helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo låne boka på biblioteket og kose deg med den en kveld. Det burde du!
      Det blir mange fine bibliotek etterhvert. I høst ble det også et nytt på Ringebu, også det lagde jeg et innlegg om. Dette er bra.
      Det blir en kald helg, og jeg tror det blir bok på meg. Synes det er litt vel kaldt å gå på ski. Kos deg! Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann Tove, biblioteket var mitt andre hjem fram til jeg flytta hjemmefra. I førskolealderen gikk jeg to ganger i uka på musikalsk barnehage i Eventyrsalen på bibliotekets loft, i småskolealderen så vi ungene i gata barneTV der, senere "hang" vi i ungdomsavdelingen, leste tegneserier blant annet, et flott sted å være. Ha riktig go`hælj. Dette har vært litt av en uke, neste blir like opptatt! Slapper av i helga... på en måte!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er, og har vært, også veldig glad i bibliotekene, og de som skapes nå er jo helt fantastiske. Det er supert.
      Nå må du ikke slite deg ut! Fint at du slapper av i helga. Senk skuldrene og pust. Nyt fridagene! Hilsen fra Tove
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Så spennende! Fra jeg var liten og til den dag i dag har jeg elsket å gå på biblioteket. Komme inn, se alle de fantastiske bøkene, kjenne luktene... Husker jeg kunne sitte lenge der da jeg var barn, bla i bøkene eller bare følge med på det som skjedde rundt meg. Er nok ikke så flink lenger til å bruke tid der nå, blir bare å hente eller levere bøker. Kanskje jeg skulle prioritere å gjøre det av og til nå også, bare være der....
    Ønsker deg en god helg!
    Hilsen fra Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bloggere er tydeligvis glad i bibliotekene våre, og det er bra!
      Du må ta deg en tur til Oslo så skal jeg vise deg det nye fantastiske biblioteket her på Stovner.
      En god lesehelg ønskes av Tove

      Slett
  4. Det er ein spennande tanke som no ser ut til å breie seg
    til mange kommuner.
    I min heimkommune har det nye biblioteket same filosofi.
    Det er berre 2 mnd sidan det opna, men er blitt suksess så langt.

    Takk for fine kommentarar hos meg.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er kjempeflott. Du husker kanskje at jeg også laget innlegg om Ringebu nye bibliotek, så dette sprer seg. Veldig bra for alle aldersgrupper. Jeg skal ta meg en liten tur bort til biblioteket nå. Det vrimler av folk der - kjempebra!
      Flott at vi kan kommentere hos hverandre. Takk også til deg.
      I dag er det 10 kuldegrader her, men sol.
      En god helg ønskes deg av Tove

      Slett