mandag 20. november 2017

Årets Farge 2018 fra Fargerike - er BLÅ


Den 7. november ble jeg invitert av Fargerike til deres lansering av Årets Farge 2018.
Dette var 7. år på rad at Fargerike lanserte Årets Farge,

Fargekartet er delt inn i fire unike paletter, som er stylet i fire ulike stiler, som viser blåfargens mange stemningsleier.

Natthimmel er den første stilen.

Her finner du Blåfjord, Havdyp, August og Bondeblå.

Alle er helt dype blåtoner.

På bildet til venstre ser du Havdyp

Det blir en sterk effekt med de dyp røde stolene.
.

Bondeblå ser du på bildet til høyre

En vakker farge sammen med den duse rosa.
Sengeteppet går mot turkis.

Her er det godt å sove! 





Himmelspeil er den andre stilen kalt.

I denne paletten er Riviera, Bombay, Brevann og Isroser.

Her er det store kontraster, fra den helt lyse Isroser, som du finner på veggen på bildet til venstre, til den helt mørke, som de har kalt Riviera.

Fargerike sier selv at denne paletten er inspirert av himmelen over byen. Fra tidlig morgen til sen kveld.





På bildet til høyre ser du fargen Bombay, på veggen og bordet.
I fargekartet ser fargen ut til å gå litt mot blå-turkis, men som så ofte, er det slik at fargene på bilder på skjermen lyver.

Fargen er mer behagelig i fargekartet.





Den tredje stilen kalles
Himmel og Hav.
Her finner du Fløyel, Natthimmel, Vespa og Ren Hvit.

I den tredje stilen er det også store kontraster, fra den dypeste blå - nesten sort - til en lys grå-blå farge.
I denne paletten er også Ren Hvit med, som du ser.
På bildet til venstre er dyp blått, Natthimmel, kombinert med Ren Hvit.
Sterke kontraster, men delikat og rent. 
De oransje/gule/røde blomstene gir varme til rommet.
På bildet til høyre er det også mønsteret som trekkes frem.
Mønsteret på fluktstolen er i fargen Vespa, mens blåfargen i den lille, rutete puten er i fargen de kaller Fløyel.
Begge er som du ser kombinert med hvitt.

Så kan du selv se hvor godt det gjør seg med en varm farge til  det kalde blå.
Fargeklattene i oransje og rødt er perfekte.





Den fjerde og siste stilen kalles Morgendis.

Her vil du finne fargene kalt Due, Dugg, Tåke og Polar.

Alle fargene i denne gruppen er duse blåtoner. 
Den du ser på bildet til venstre heter Tåke. En behagelig farge, 







mens den til høyre heter Dugg.

Nok en gang ser jeg at fargen i kartet er dusere, og har mer grått i seg enn fargen på bildet her på skjermen.
Men kanskje vises det annerledes på din PC.




Blått er en farge de fleste liker, og den har vært den globale favorittfargen gjennom mange år. Uansett kjønn, alder eller hvor personen bor.

Kreativ leder hos Fargerike - Tale Olivia Henningsen - sier at "i jakten på Årets Farge 2018 har landskapet og himmelen vært viktige nøkler. Det er her vi samler ro og krefter i en tid hvor alt bare skal gå raskere og raskere.















Da har jeg vist to bilder fra hver av de fire stilene, og håper du har funnet din favoritt blant blåfargene. Det avhenger selvsagt mye av til hva og hvor du skal benytte de ulike fagene.
Over har jeg tatt med to bilder til. Et kvistværelse, kanskje på hytta, og et kjøkken.
I gamle dager hadde de ofte et blått kjøkken. Da holder fluene seg unna.

Jeg vil skrive litt mer om fargen BLÅ i et annet innlegg. Hilsen Tove

PS. Bildene er fra Fargeriets arkiv, og er brukt med tillatelse.

8 kommentarer:

  1. Hei, litt gøy at vi malte kjøkkenet for to år siden i kveldshimmel, angrer ikke et sekund. Og sovesalen på Lia skal bli denimblå. Kjøpte maling snart for ett år siden. Det tar sin tid med oppussinga der! Blå er flott farve på rom. På klær er det lite av den i mitt skap! MEN kjøpte blå skoletter for slaps og søle i dag, måtte benytte meg av 20% avslag... Riktig go´hælj til deg også... som ukene flyr, syntes ikke det er lenge siden vi ønska hverandre go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
  2. Blå er en vakker farge, men hvis det er mye av den i et rom, på flere eller alle vegger, må det inn litt varme i form av andre farger. Kanskje på gardiner, møbler, puter, bilder eller lignende. Du ser et godt eksempel med oransje blomster på et av bildene.
    Gratulere med blå skoletter, vi trenger godt på bena i disse dager. Men bruk røde sokker, så du ikke fryser!
    Helt sikkert at ukene flyr - nå er det advent!
    En god hælj ønskes også deg! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei Tove, ja blå jeg liker veldig... himmelen farge og
    fargen på vannet. Jeg liker å ha på seg blå :-)))
    Bondeblå sammen med den duse rosa på bildet er så fint,
    spesielt med vinduet i skogen og peker inn i avstanden.
    Tåke fra stilen Morgendis er nydelig også...
    Kanskje noe skjer i mote... klær med blå! Oppsigelse av det grået.
    God helg Tove... denne helgen vi har grå regnværet for innendørs... passer for bake julbakst :-))
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du liker blått. Enig med deg, den bondeblå mot det rosa er veldig fint.
      Blir så glad hvis grått forsvinner, det har vært i motebildet altfor lenge"
      Håper julebaksten blir bra. Jeg har sluttet med det - ingen spiser kaker hos oss lenger. Før bakte jeg 10 slag!
      En god adventshelg ønskes av Tove

      Slett
  4. Fantastiske bilder, du er ein flink fotograf!
    Eg lika godt blått, men ville ikkje valt den lysaste blå du viser. Eg lika nok best den mørke på soveromet.


    God søndag.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Riktignok liker jeg å ta bilder, men dette er profesjonelle bilder fra Fargerike.
      Jeg pleier å skrive det, når jeg bruker andre bilder enn mine egne, men har glemt det denne gangen, dessverre. Jeg har imidlertid fått lov å bruke dem, fått passord etc., slik at jeg kunne hente opp bildene. Lekre bilder!
      Enig med deg - de lyseste blir veldig kalde.
      God søndag ønskes tilbake. Hilsen Tove

      Slett
  5. Da er jeg inn, for min gamlestue er blå! Malte tømmervegger med linoljemaling, som tar opp lyset på en flott måte.
    Starten på marokkoturen har jeg lagt ut, uff jeg tar alt for mange bilder, så det tar så lang tid å velge ut! Et luksus problem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Høres fint ut i gamlestua!
      Da skal jeg gå inn på din blogg å se på bildene. Håper dere hadde en fin ferie i Marokko.
      Jeg er forøvrig lik deg - tar en masse bilder!
      God søndag ønskes av Tove

      Slett