tirsdag 25. april 2017

Jufenalm i Salzburger Land i Østerrike

Jeg skrev i fjor høst flere innlegg fra Maria Alm og områdene rundt.
Vi hadde en fantastisk uke der i september 2016 sammen med gammeldansegruppa Byttomfoten.


Hvis noen planlegger en aktivitetstur i vår, sommer eller høst, kan dette området sterkt anbefales. Jeg har aldri sett grønnere gress enn her!
Enten du vil gå i bratte fjell, sykle eller gå fine turer i de vakreste omgivelser, så er dette stedet!












Siste dagen dro vi med heisen opp fra Maria Alm, for å gå en tur inn til
Jufenalm, en fin og enkel spasertur som tok en times tid, hvis jeg husker riktig.

Det var litt tåke og skyer da vi startet, men det ble bedre utover dagen.

Denne turstien er fin både for unge og eldre, voksne og barn.

Her ser du et eksempel. Det går an å klatre opp et høyt tre til en platform.
Ander steder var det andre aktiviteter og oppgaver vi kunne løse.







Vi var tidlig ute, så det var ingen som hadde tatt plass ute da vi kom frem, men det ble det forandring på etterhvert.



Som du ser er det utrolig vakkert her. Naturen er helt fantastisk, og anlegget, som både er hotell og restaurant, er gjennomført til minste detalj. Det er familien Rohrmoser som har formet og driver stedet. Det ligger på 1150 moh.
Da vi var der var gresset irr-grønt, og det var en deilig temperatur, men også på vinteren er det flott her. Det tar bare 5 minutter med bil til Hochkönig Ski Arena. Du kan se mer på www.jufenalm.at.


Her ligger også et vakkert kapell, Wetterherrenkapelle, som ble bygget rundt år 1700. Mange brudepar har giftet seg her.
Bryllupsfesten arrangeres på Jufenalm. Kan det bli mer romantisk?!





















Nede i bakken, bak hovedhuset, var det mange dyr, til stor glede både for barn og voksne.












Også en hønsegård og en stor lekeplass var det her, så barna hadde mye å glede seg over og ta seg til.


Vi måtte også ta en tur inn. Det er ikke mindre vakkert her! Alt er gjennomført i en vakker landlig, østerisk stil, med tre og stein. Men også vakre tekstiler i lekre farger, som du ser her.























Ingen detaljer er glemt. Dessverre har jeg ingen bilder av rommene, men det finner du på nettet. De er usedvanlig lekre og hyggelige!


I baren kan man få hjemme-destillerte schnapps, så her kan man nyte kvelden etter en flott tur i fjellet, eller en fantastisk sykkeltur i eventyrlige omgivelser.

Hotellet og restauranten er i 2017 åpent fra 
24. mai til 8. oktober.


Jeg anbefaler absolutt en tur til dette flotte og uforglemmelige distriktet i Salzburger Land i Østerrike. Her finner du både gamle alpetradisjoner og stor gjestfrihet.

Det er et vell av turmuligheter og ting å oppleve i dette området. Hilsen Tove.




8 kommentarer:

  1. Takk for turtips.
    Du viser flotte bilder og fin omtale.
    Me har ikkje lagt faste planer for ferie enno,
    det er mange fristande stadar å reise..
    Takk for at du deler.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye å velge blant. Men dessverre, p.g.a. fare for terror, bli mange fine steder også nå valgt bort. Tyrkia og Egypt er to fine steder der vi har vært. Det er synd!
      En fin dag ønskes deg av Tove

      Slett
  2. Heisann, ser skikkelig koselig ut! Har vært i Østerrike et par ganger, men det er lenge siden. Nydelig natur. Drømte en gang om å bo i Wien.... ble aldri noe av! Jeg er nok for mye glad i tang og tare til å bosette meg i innlandet...
    Og hva engasjement angår, så er det bare meg. Har vondt for å slappe av. Har kanskje litt for mange baller i lufta på en gang! Har ikke lært å si nei!
    Nå er det 50 års jubileum jeg er med på å arrangere. Moro å treffe barndomsvenner igjen. Vi blir bare 17, men vi skal få det hyggelig!
    Og det er Blogger´Sunday Walk fk. I den anledning markedsfører jeg lite. Mye jobb for magert utbytte. Bedre heller å bruke tida på noe annet, en tur ekstra f.eks. Håper det blir fint vær, så vi som vil ut, kan nyte det
    Ha fine dager Tove, og tusen takk for alle de skjønne kommentarene dine ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her var det virkelig flott. Håper du har tittet på rommene på nettet.
      Vi er like i mye, men jeg liker fjellet og skogen bedre enn sjøen, selv om jeg har vært mye i Åsgårdstrand.
      Du må slappe av litt - det er viktig! Men jeg kjenner meg igjen. En god og rolig helg ønskes deg av Tove.

      Slett
  3. Østerrike er vakker, det er mange år siden jeg var der. Mange tenker bare på Østerrike som skisted, men jeg har faktisk bare vært der og i Sveits på sommeren, så for meg er det nydelig og frodig natur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er helt utrolige turforhold der. Vi gikk fantastiske turer.
      Og som du sier - det er veldig frodig natur. Har aldri sett grønnere gress! Se tidligere innlegg.
      God helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Maria Alm så deilig landskap... og jeg har ikke så langt.
    Jeg kjenner sommeren, våren og vinter. Best var juli... slappe av i vakker naturen.
    Hilsen til deg Tove. Ha riktig god helg.
    Klem fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Du mener kanskje at Maria Alm ikke er så langt fra der du bor? Hvis ikke du har vært der, burde du ta en tur! God helg ønskes av Tove

      Slett