fredag 7. april 2017

I vår kultur er symbolfargen for påsken gul.
Men gult er så mye mer!



La meg gjengi noe av det den store, banebrytende og geniale vitenskapsmann og dikter, Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832) sa om gult:

Gul er solens farge. I sin høyeste renhet fører gul alltid det lyses natur med seg og eier en glad, munter, blid og tiltrekkende egenskap. Mørk gul finnes ikke. Hvis gul blandes med sort mister den sin utstråling og blir skitten.

Den gule fargen har ingen dybde - den er like gul tett ved, som på lang avstand. Intensiteten i den gule fargen avtar ikke med avstand. Øyet oppfatter gulfargen skarpt detaljert selv på lang avstand. Men går gulfargen over mot det grønnlige, kan den bli ubehagelig.



Ordet gul kommer fra det gamle germanske ordet gula eller gelwa, som betyr skinnende. Derfra kommer også gylllen, og fargenavnet gull, er avledet av gul.


Gult er knyttet opp mot solens skapende og livsviktige energi, og dens livskraft, styrke og visdom. I fargepsykologien knyttes den blant annet til intellekt, kunnskap og visdom.


På grunn av den gule fargens sterke signaleffekt, har den også blitt brukt i gule flagg, for å signalisere sykdom, smittefare, pest eller karantene. Den sender også signaler om stor fare, og brukes på skilt for å fortelle om "radioaktiv stråling". Den er etterhvert også blitt symbol for noe som er billig.



Når vi har blitt påvirket av mye gult, trenger vi fiolett for å komme i balanse.
Fiolett er komplementærfargen til den gule, og som Goethe sier, balanse er viktig!

Med andre ord - det jeg snakker om på kurs, i forelesninger og foredrag - er betydningen av å kunne noe om fargenes egenskaper/fargepsykologi. Det er helt vesentlig for et godt liv. Er vi i ubalanse har vi det ikke bra!

I vårt språk snakker vi også om "gylne tider", "den gylne middelvei" og ikke minst om
"gylne øyeblikk".
Du kan søke på bloggen hvis du vil lese mer om gult og påske. Jeg har skrevet flere innlegg. 



Da er det bare for meg å ønske deg en god, gul og solrik  påske! Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Hei, takk for påminnelse om gul Har lyst til å legge til noe om gult vi ikke er så fortrolig med, gul som vi forbinder med Judas, forræderens farve, svikets og falskhetens farve.
    Vi må ikke la det overskygge gul som den livgivende farven i disse tider. Ha riktig god påske Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle farger har ifølge fargepsykologien både en positiv og en negativ side. Så det er bare fint at du nevner det. Det er veldig mange som ikke liker gult da de forbinder fargen med falskhet.
      Men i påsken tar jeg frem det positive.
      En fortsatt god påske ønskes deg av Tove.

      Slett
  2. Tusen takk jeg lese gjerne din innlegg.
    Jeg liker påske fargerik :-))
    Ønsker deg riktig god og fargerik påske Tove.
    Vi tar en tur, interessant å se hva annet påsken.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar. Jeg synes det er så flott a du praktiserer norsk. Det er ikke et enkelt språk å lære.
      Jeg synes også det er spennnde å lese dine innlegg og se dine bilder!
      Jeg ønsker også deg en god og fargerik fortsettelse på påsken🌞. Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Svært interessant innlegg om fargen gul.
    Personleg omgir eg meg ikkje mykje med gult verken i klede eller interiør, eg veit ikkje grunnen, har faktisk ikkje reflektert over det.
    Men no i påska pyntar eg med gule blomster og planter i hytta. Og barneborna sine kunstverk frå skule og barnehage sjølvsagt.

    Håpe du har ei fin påske.
    Helsing Anne-Mari


    SvarSlett
    Svar
    1. Det er for mange ofte slik at de har farger de aldri velger. Det kan være flere grunner.
      Ettersom du har boken min, les om fargen gul. Så tar du abeidsboken og ser bak i den hva gult eventuelt kan forsterke hos deg hvis du trenger det. Dette kan være lærerikt og spennende.
      Vi har også påsketing som barnebarn har laget. Fint å pynte med det. Mange fine minner, for n er våre voksne.
      En fortsatt god og gul påske ønskes deg og dine av Tove

      Slett
  4. Hei Tove, Takk for inspirerende info om fargen gult. Jeg har plantet gule roser i år og gleder meg til lysende dager utover våren. God påske til deg og dine. klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Gule roser er vakkert. Jeg har også en gul rose i hagen. Et år hadde den 25 blomster samtidig!
      Jeg ønsker også deg og dine en god påske. Hils din mor!🌻Hilsen fra Tove

      Slett