søndag 9. februar 2014

Den noske OL kolleksjonen i Sochi.
 
I god markedsføring og merkevarebygging er farger et av de viktigste elementene -
Kanskje det viktigste!
 
Klesdesignere forandrer farger på tøyet til våre utøvere -     Tror Olympiatoppen at dette er bra?
Jeg er helt uenig -  og mange fler med meg!
 
Våre utøvere og deres trenere og støtteapparat er en merkevare for Norge under et OL.
Da skal de være lett gjenkjennelige!
 
 
Hvis ikke de norske flaggene hadde vært med på bildet, og du ikke gjenkjente idrettsutøverne, ville du da ha gjettet på at disse klærne var designet for norske OL deltagere?
Det hadde ikke jeg. Hva har lys blå og grått der å gjøre?!
Dette er idrett - ikke mote!

Selv om flere nasjoner har rødt, hvitt og blått i sine flagg, så er det også Norges farger! Da bør vi holde oss innenfor det fargespekteret, dersom det ikke er andre virkelig gode grunner til å velge andre farger.
 
Frankrike har valgt enda mer feil enn oss. Den franske troppen marsjerte inn i grått og beige!!!
 
Dette har, i tillegg til identitet, også med gjenkjennelse å gjøre. Når vi ser øvelsene på TV vil vi gjerne gjenkjenne våre utøvere.

De som alltid gjenkjennes på fargen er nederlenderne. De markedsfører seg ved den oransje fargen. Hvorfor? Fordi deres kongehus kommer fra det europeiske fyrstehuset Oranien, som har navn etter grevskapet Orange. De har gått bort fra fargene i sitt flagg (rødt/hvitt/blått), men har markedsført seg ved den skarpe oransje fargen, som har historisk bakgrunn. Flott!
Her er nederlendernes beste løper, Sven Kramer.


I skiskyting har plutselig utøverne fått helt mørke blå drakter. Gjennom flere år har de vært røde.
Jeg  er sikker på at mange synes som meg, at det blir vanskelig å gjenkjenne løperne.
Jeg skulle gjerne vite hva utøverne selv mener om dette.
 
Foto hentet fra nettsidene til Dale of Norway.


Herregenser.
Foto hentet fra nettsidene til
Dale of Norway.
Damegenser.
Foto hentet fra nettsidene til
Dale of Norway.











Barnegenser.
Foto hentet fra nettsidene til
Dale of Norway.





Dale of Norway har som vanlig levert vakre gensere til OL troppen. Se også mitt blogginnlegg fra 24.oktober 2012 om Dale fabrikker - Dale of Norway.  

Dette er riktige farger og mønstre som viser det norske, rødt, hvitt og mørke blått.
Dale har vært sponsorer og designet gensere til våre skiløpere til VM og OL siden 1956. Litt av en bragd!
 
I morgen er det det norske curlinglagets tur til å debutere i Sochi.
 
 
Jeg kan ikke si at dressene er vakre. Men dressene er i de norske fargene, og gutta gjorde seg allerede bemerket i forrige OL med sine fargesprakende bukser. Plutselig snakket hele verden om curling.
 

De er blitt en merkevare!
Og hvorfor - fordi farger sender sterke signaler!
 
 
 
 

Da er det bare å avslutte med maskottene for OL i Sochi,
og ønske alle våre utøvere lykke til! Hilsen Tove

Snowflake
Little Ray


 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 

 


7 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med deg Tove, alt for blast og lite gjennkjennelig for norge.

    SvarSlett
  2. Jeg er glad for at du er enig! Og hvorfor forandre når det vi har er bra?
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei Tove, Helt enig med deg. Hvor ble det av de norske symbolene og norske farger?? Vi må jo være stolte av våre farger og vakre mønstre...klem Siv

    SvarSlett
  4. Jeg kan ikke forstå hva de tenker på, eller hvordan de tenker. Å forandre for forandringens skyld blir aldri bra! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Jeg er så hjertens enig. Jeg finner ikke de norskr utøverne når jeg ser på og er skuffet. det virker som de liker grått de som driver OL for norge (1994) Så bra at du som er god på farge sier fra om dette :)


    Jeg lurer på om du har noen innspill på farger med metalisk glans? Foreksempel gull sølv osv. Hvordan plasserer de seg i fargepsykologien? er gull gul/orange og sølv grå? Jeg har lest boken din + en del mer og holder på å pusse opp hjemme og hos svigerinna så skal sette fargene ut i praksis fremover. Takk for inspirasjon og spennende bok!

    SvarSlett
  6. Svar
    1. Kjære Jennyen. Beklager noe sent svar, da jeg har vært på reisefot.
      Takk for flott kommentar. Ja, de grå jakkene på Lillehammer har jeg kommentert mange ganger. Alt var bra der, bortsett fra bekledning.
      Når det gjelder gull og sølv, har jeg ikke like stor innsikt som i de andre fargene. Men jeg kan gi deg noe, hvis det kan være til hjelp:
      Gull: Gull og fargen gul relateres begge til solen, og derved til visdom og forståelse. Gull er mentalt revitaliserende, er inspirerende og gir energi. Bare tenk deg en gråværsdag når solen plutselig titter frem. Du blir som et nytt menneske! Gull hjelper deg også til å bli kvitt frykt og usikkerhet og manglende interesse generelt. På samme måte som oransje, hjelper gull mot depresjon. Jeg minner om at oransje er livsgledens farge. Men man bør tenke nyanse. Mer lysere fersken enn knall gul-oransje.
      Sølv: Sølv assosieres med månen, som hele tiden er i forandring. Vi relaterer sølv til det feminine, det følelsesmessige og sensitive aspektet i vår natur. Sølv sies å være mentalt rensende, balanserer og skaper harmoni. (La meg legge til at upusset sølv ikke er videre vakkert.)
      Gjennom 20 år har jeg fått god erfaring med fargebruk, men når det gjelder gull og sølv har jeg langt mindre erfaring.
      Håper dette kan være til hjelp. Legg gjerne igjen flere kommentarer. Hva synes du om fargene i hotellet på Tenerife? Hilsen Tove

      Slett