lørdag 30. november 2013

Vi kan finne gode, sjarmerende og fine forretninger også på småsteder.
 
Landsbyen Ringebu i Gudbrandsdalen er et godt eksempel!
Hyggelige mennesker og god service finner vi alle steder. Dette er mitt favorittsted.
 




Her er vi hos en hyggelig forretning for dameklær - Fru Frøken


De selger både kjoler, bluser, jakker, sko og støvletter. Plagg du ikke finner over alt på de store kjøpesentrene. Det er gøy! Forretningen finner du midt i Ringebu sentrum.
 
 
I de samme lokalene, men litt adskildt, finner vi sport- og fritidsplagg for hele familien. Dette er en avdeling av Gsport, hvor vi bare finner klær. Selve sportsbutikken ligger like ved.
 
I sentrum av Ringebu finner vi også Kremmertorget. En forretning der du kan kjøpe alt fra helsekost-produkter til leker og gaveartikler av mange slag.
Randi, som er innehaver, er en fargerik dame, som lager de flotteste ting. Hun tover og syr blant annet hatter og søte pynteting, som disse dompappene i tovet ull du ser under til venstre.
I bakgrunnen og på gulvet, kan du se sitteunderlag som Randi har laget, og de er både strikket og tovet.

Men ikke nok med det - Randi har laget en brudekjole, med tilhørende kjole også for en brudepike. Den er i tovet nunofilt i 100% merinoull og silke. (Nuno betyr vevd stoff på japansk, og nunofilt er et vevet stoff med ett eller flere lag ull som er tovet inn i stoffet, står det å lese på nettet.) Hatter følger også med, og setter prikken over ien. Det ligger mye arbeid bak denne spesielle kreasjonen.

I Ringebu finner vi også nederlendere som har slått seg ned, og som har etablert en flott sko- og veskeforretning. Her er nok et sted der vi finner vakre produkter somvi ikke ser over alt. Det er topp!


La Pierre heter forretningen.





De selger også på nettet, og nettadressen er: www.skobutikklapierre.no.




Neste gang du er i Gudbrandsdalen - ikke kjør forbi Ringebu, men ta en liten stopp.
Hva med en kopp kaffe med noe godt ved siden av? Hansen Baker har et hyggelig konditori midt i gågata, og det er flere butikker jeg ikke har omtalt denne gang. Blant annet en sølvsmed, som også selger keramikk. En gaveforretning, en garnbutikk - og ikke å forglemme Annis Pølsemakeri!
Kanskje legger jeg ut mer om dem en annen gang. God handel i Ringebu! Hilsen Tove.

5 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for inspirerende hilsener fra Ringebu:-) klem Siv

    SvarSlett
  2. Du må besøke Ringebu. Et veldig hyggelig sted! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei!
    Veldig hyggelig å besøke Ringebu. Jeg hadde utstilling der for et noen år siden. Galleri Heimhug som ligger i svingene oppover mot fjellet, Det som er morsomt er at tanta mi bodde i det huset da jeg var liten, så der har jeg vært mye.
    Øynene fungerer helt topp!

    SvarSlett
  4. Sø gøy at du har hatt utstilling på Ringebu, Ingun. Var det smykkeutstilling?
    I hvilket hus bodde din tante?
    Er veldig glad for å høre at øynene dine fungerer så bra! Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. HEI ALLE LESERE AV BLOGGEN. JEG HAR BEGÅTT EN STOR FEIL!
    DEN HYGGELIGE BUTIKKEN TIL RANDI HETER IKKE KREMMERHUSET, MEN KREMMERTORGET!
    JEG HAR SNAKKET MED RANDI OG VET AT JEG ER TILGITT.
    Jeg skal forsøke å rette.
    Hilsen Tove

    SvarSlett