mandag 26. august 2013

Nå venter du kanskje på 5. innlegg om barn?
 
Det kommer i neste uke.
Til nå har jeg skrevet om røde, oransje, gule og grønne barn.
Da gjenstår blå, indigo og fiolette barn.
Klart jeg skal skrive om alle. Har du gjenkjent noen barn du kjenner så langt?

I dag vil jeg bare gi deg noen godbiter fra Karl Ryberg sin bok, som jeg nå leser -                 Living Light On the Origin of Colour, og eksempler fra min egen bok.
 
Jeg deltok på seminar med Karl i våres, og har også vært på flere seminar med Karl opp gjennom årene. Han er ekspert på lys og farger, og en av hans slektninger, Niels Ryberg Finsen (1860-1904), (tror det var broren til hans bestefar), fikk faktisk Nobelprisen i medisin i 1903 for sitt arbeid med bruk av lys og farger ved behandling av visse kroniske sykdommer.

Karl skriver i boken blant annet at det ikke bare var C-vitamin sjøfolk i gamle dager manglet når de var lenge på havet og fikk sjørbuk. De fikk heller ikke nok variert lys. Vi trenger nemlig lys i ulike bølgelengder til de fleste av kroppens funksjoner.

Visste du at å kle seg i gult en sommerdag tiltrekker fluer og andre insekte? Dette ble i tidligere tider ansett å være så skremmende, at de assosierte gult med ondskap, ja til og med at djevelen lå bak fenomenet.
Også grønt ble i sin tid assosiert med djevelen.

Jeg har sett at en gul duk på bordet ute om sommeren også tiltrekker seg masse insekter. Prøv selv og se!

Karl skriver blant annet om fotografen John Ott, som i mange år filmet for Walt Disney.
Jeg skriver også om ham i min bok Fargene forteller. Ott oppdaget gjennom sine eksperimenter med farget lys at lyset blant annet kunne forskyve planters blomstringstider.
Drivhusindustrien kan faktisk takke John Ott for mange av hans observasjoner, som har dannet mye av grunnlaget for denne industrien.
 
Jeg kan gi deg et eksempel på et av forsøkene til Ott:
Sennepsfrø og karse som ble bestrålt med grønt lys ga svake planter.
Blått lys resulterte i langsom vekst, men det ga vakre, godt utviklede planter med søt smak.
Bestråling med rødt lys ga planter med korte, små blader, og smaken ble bitter.

Visste du at fett harskner raskest i blått lys og UV lys, mens brunt beskytte?. Jeg husker enda de gamle, brune melkeflaskene, men jeg visste ikke den gang hvorfor de valgte brune flasker.

Hva betyr dette? Lys og farger har stor betydning for alt levende. Med kunstig lys kan vi forandre atferd og utvikling både hos dyr, fisk, fugler og planter, og lys og farger er helt vesentlig for vår egen helse og trivsel!
Hilsen Tove  

4 kommentarer:

  1. Hei Tove, Takk for at du deler så spennende informasjon med oss. klem Siv:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bra at du fremdeles følger med! Klem Tove

      Slett
  2. Jøss!
    Det var mye jeg ikke hadde rekflektert over.

    Takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fant dette interessant! Du får følge med.
      Beklager sen kommentar fra meg, men det skyldes at jeg har vært bortreist. Vanligvis kommenterer jeg med en gang.
      En fortsatt god søndag ønskes av Tove.

      Slett