søndag 18. september 2011

Småjenter og rosa

Interiørbistand:
Siv Munkeberg Brenne /ifi.no
Foto: Mona Gundersen/ifi.no
Gjennom mine mer enn 20 år som kurs- og foredragsholder om farger, mener jeg å kunne hevde at kanskje hele 95 % av alle kvinner hadde en rosa periode da de var mellom to og åtte, ni år. Dette har også vært tilfelle når moten har påvirket langt mindre enn i dag.

På dette bildet er det kanskje mor som har valgt farger ettersom den lille jenta vi ser på bildet ikke kan være mer enn et par - tre år? Men det er slett ikke sikkert. For barn kan være opptatt av farger fra de er ganske små. Det har jeg sett når det gjelder mine egne barnebarn. Og jeg skriver også om det i kapittelet Farger og barn i min bok Fargene forteller.

Interiørbistand og foto som over.


Barn og farger er spennende, og vi må alltid la barna høres når det gjelder farger. Fra tidlig alder har de meninger.
Du må aldri si til barnet at det er en farge de ikke kan få lov å bruke, hvis dette er en farge du ser betyr mye for barnet. Riktignok er det farger barn ikke skal få benytte ubegrenset, men da må vi forklare dem det. Kanskje kan de få noen små fargeklatter i denne fargen.
Grått og sort er ikke gode farger for barn. Det er heller ikke ulike lilla-nyanser.
Goethe sier helt klart at "fiolett er for modne sinn!" Et barn har ikke et modent sinn!
Jeg skal se på andre farger i neste blogg.
Tove

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar