lørdag 24. september 2011

Høstfargene

Allerede 1. august var det gule blader på noen trær på fjellet i Gudbrandsdalen.
Jeg har ikke vært der oppe siden slutten av august, men har hørt at fjellet er uten farger.
Det skyldes visstnok alt regnet, og en sopp som heter gulrustsopp, som angriper bjørkas bladverk.
Bladene blir etterhvert grå og brune, og faller av.

Det er ikke bare det at vi mister den vakre opplevelsen farger gir. De varme høstfargene gir oss også nødvendig fargeenergi før den kalde vinteren. Kald både når det gjelder kuldegrader og kalde farger.


Det er slik som dette vi ønsker å oppleve høsten!





Og slik pleier senhøsten å se ut i vakre Gudbrandsdalen når barnebarna er med i høstferien. Her sitter vi på Pillarguri-toppen på Otta, og ser utover dalen og Gudbrandsdalslågen. Det er en stor opplevelse for oss besteforeldre å få dele slike vakre synsinntrykk med våre barnebarn.


I morgen reiser jeg til Lakselv for å holde seminar. Jeg har aldri tidligere vært så langt nord. Det blir spennende å se om fargene er bevart der oppe. Jeg gleder meg veldig til å komme opp og oppleve naturen så langt mot nord! Tove





2 kommentarer:

  1. Heiia..Ja jeg kan love deg vakre farger herfra vakre nordnorge..Du får nyyte synet og tiden i nordnorge =)God tur nordover =9
    Gode ønsker fra Elin

    SvarSlett
  2. Hei Elin.
    Nå kan du på den nye bloggen se hvor fint jeg hadde det i Lakselv!

    Hilsen Tove

    SvarSlett