tirsdag 21. juni 2011

Fargevalg i offentlige rom

De fleste interesserer seg for farger og interiør. Jeg har tidligere nevnt litt om det, men skal du begynne å få fargene under huden, trenger du mange eksempler.
Det viktigste jeg kan si er at farger er mye mer enn mote og trend/smak og behag! Jeg kan ikke få sagt det ofte nok. Jeg vil gjenta det om og om igjen. Mote er gøy, men den må ikke få lov å diktere alle våre fargevalg!
Bor du på hybel og skal velge farger til deg selv, kan du selvsagt velge de fargene du selv liker. Men skal du velge farger til interiør der flere skal bo, må du, slik jeg har skrevet tidligere, tenke på hvilke mennesketyper familien eller gruppen består av.

Men jeg vil ikke skrive om privat interiør i dag, men ta et par eksempler fra offentlige rom.

Her er et eksempel på et pasientrom på et sykehus. Fargene er holdt i hvitt og blått.
Før jeg kommenterer, hva tenker du selv om dette fargevalget?

Det ser rent og hygienisk ut, men også kaldt. Blått er en kald farge, og den innbyr ikke egentlig til kos og hygge. Blåfargen får et rom til å virke større. Det er også en god sovefarge.
Konklusjon: En god farge for en relativt syk pasient som trenger søvn, ro og hvile. Har pasienten feber, kan blått hjelpe med å få feberen ned. Men når pasienten begynner å friskne til, er det andre farger som bør komme inn i bildet. Kanskje du kan fortelle meg om hvilken farge/farger du da vil foreslå? Skriv en kommentar, så skal jeg kommentere den.

Her har jeg valgt et bilde fra en resepsjon. Antagelig fra en bedrift, men det kan selvsagt være fra et offentlig bygg.
Det første jeg tenker er, at her virker det rent og ryddig. Med et blått gulv, som heller litt mot turkis, kunne rommet imidlertid ha virket kaldt. Men her er det satt inn to røde lenestoler som gir varme til rommet. I tillegg kommer grønne planter, som skaper harmoni.
Konklusjon: Gode fargevalg. Her ville ikke jeg ha noe i mot å vente noen minutter på den jeg skulle treffe. Er du enig? Kom gjerne med kommentarer også her.
Tove

1 kommentar:

  1. My partner and I stumbled over here by a different web page and
    thought I might as well check things out. I like what I see so now
    i am following you. Look forward to looking into your web page repeatedly.

    SvarSlett