tirsdag 3. september 2024

Så pøser det ned igjen på Østlandet!
Som alle sier - "Et merkelig vær! 
Regn en dag og sol den neste!"
    

Men på søndag var det helt nydelig, og jeg tok bilen og kjørte til parkeringsplassen ovenfor Grorud.
Du vet kanskje ikke hvor det er? 
Prøv å gå derfra en dag - det er så vakkert innover i skogen der.


Her ligger vann etter vann, og dette er det første - Badedammen, som den heter.
Og her drev brannmenn med øvelser. Det er bra vi har dem!


Det neste vannet er Steinvåga. Helt fantastisk vakkert her.
Jeg har nok lagt ut bilder herfra tidligere, men det spiller ingen rolle.
Mange er inne og ser på bloggen hver dag, og mange er nye, så de kan bare kose seg med bildene og den flotte blåfargen!


I neste vann er det faktisk noen som bader. 
Jeg vet ikke hvor mange grader vannet holder, men det er ikke mange!
Dette er vann nummer tre - egentlig en demning.


Like vakkert her!


Og noen ligger rett ut og soler seg.
Se det stille vannet som trærne speiler seg i.


Her sto en gutt og fisket med ny fiskestang.
Dagen før hadde han fått to fine ørret som han skulle steke til middag i dag.


Her er det fjerde vannet. Da hadde jeg tatt av fra hovedstien, og gått litt lenger inn i skogen. Det har så merkelig navn, så jeg husker ikke hva det heter.
Men her er det også utrolig flott!
Med den vakre blå himmelen og det blå vannet under, kranset av grønn skog.
Kan det bli vakrere?


Til slutt en liten forklaring på hvor dette er, og historien som ligger bak.
Så håper jeg du har kost deg på turen. Kanskje får du lyst til å gå den selv?!
Det er en flott tur. Hilsen Tove

PS. Ikke glem at du kan lese mye om farger i boken min - "Fargene forteller".

4 kommentarer:

  1. Ja, det har vært en underlig sommer på mange måter. Og når Østlandet blir som kysten her nord, og Finnmark blir som sentral - Europa i temperatur, da kan man virkelig lure... Jeg sa på jobb her en dag at nå har vi et vær jeg ikke har kompetanse i påkledning for. + 7 grader og striregn; det kan jeg! Men + 18 grader og striregn; hvordan kler man seg da? Og ikke minst: hva kler vi på ungene??? Ellers er det mange fine områder rundt Oslo, så takk for turen. Jeg husker at min gamle farfar fortalte, etter ett besøk i Lørenskog og Oslo for lenge siden, at Oslo er en grønn by. Det hadde han rett i. Og det er vel nærmest unikt at så store skogsområder og friarealer ligger så tett på sentrum i en hovedstad? Synd at mange tilreisende ikke tar turen ut fra sentrum - Oslo er så mye mer enn Karl Johan og Aker brygge. Ha en flott september, klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg, og det er så gøy å lese kommentaren din. Ja, det er mye som er snudd på hodet! Nå har det vært nesten 30 grader i Oslo og i Åsgårdstrand. Jeg har vært der noen dager. Levert mye tøy til loppemarked, og kost meg i finværet.
      Det er så herlig å gå i skogen og nyte fargene. Blåe vann og grønn skog gir fred i sinnet! Klem fra Tove

      Slett
  2. Mange fine bilder. Ja , enig med deg at Oslo er ikke bare storby som mange tror, men mye skog og natur også. Jeg har vært litt lite på andres blogger i det siste. Det har hatt tusen andre ting jeg har drevet med, som håndlanger, maler, gartner, husmor osv. I dag sitter jeg bare og skal holde meg i ro. Var på sykehuset og fikk operert ut den lange skinna jeg hadde i låret mitt på fredag, så nå er det bare stillesitting om dagen. Fantastisk deilig å være kvitt den, etter et og et halv år hvor jeg har vært plaget av skinna. Nå ser jeg lys i tunnelen, og gleder meg til en mer aktiv fritid. Håper du har det bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så deilig å bli kvitt den skinna. Det må vel ha vært både vondt og ubehagelig vil jeg tro. Så nå må du være flink og virkelig ta det med ro slik legene sier!
      Jeg ønsker deg virkelig god bedring! Hilsen Tove

      Slett