mandag 2. oktober 2023

Kanskje du så de innleggene jeg skrev om Sicilia etter at vi hadde vært der i tre uker i mars?
Jeg har litt mer jeg ønsker å vise deg - bilder fra turen vi hadde opp på selve vulkanen Etna.


Vi bodde jo i Taormina - ikke så langt fra vulkanen faktisk.
Her har jeg tatt bilde av den fra parken like nedenfor hotellet, 
Hotel Ariston, som var helt supert på alle måter. Også den flotte beliggenheten.


Her er et annet bilde av Etna, som reiser seg til 3.330 meters høyde.
Byen Zafferana Etnea ble nesten truffet av lavaen ved Etnas utbrudd i 1992



Og nok et bilde fra en litt annen vinkel.
Etna kalles Dronningen av europeiske vulkaner. Både på grunn av sin spektakulære beliggenhet og størrelse, men også for aktivitetsnivået.
De siste utbruddene ble registrert 26.12. 2018 og 16.02.2021.  


Vi må ta buss opp, og deretter "svevebanen", som de kaller det, dersom vi vil opp til 2.500 m. Vår buss stopper ved Refugio Sapienza, som ligger ca. 2.000 m. over havet, og der fant det store utbruddet i 2001 sted. Og derfra går svevebanen. Og her er vi på vei opp. Tåke til å begynne med, men den forsvinner.


Det er mye snø noen steder, og bart andre steder.





Og nå er vi snart oppe, der vi skal av banen.


Og her er det mye snø. Og det er kanskje ikke så mange som vet at Etna blir brukt til både langrenn og slalom. Vi så faktisk folk som hadde med seg ski.


Og her begynner vi å gå litt videre innover. Ganske merkelig følelse å gå oppe på en vulkan!



Vi var jo så heldige med været. Tåka  var borte, så vi hadde flaks.


Men da jeg står helt her opp og titter nedover, ser jeg at tåka er på vei opp igjen. 
Men hva gjør vel det når vi nå skal tilbake. Heldigere kan vi ikke være!


Og her er gruppa vår samlet før vi starter å gå tilbake til svevebanen.


Utrolig hvordan denne lavaen former seg til en slags stein!

Ta en tur til Sicilia. Her var det mye både og se og å oppleve. Anbefales!
Hilsen Tove








8 kommentarer:

  1. Fine bilder og sikkert en fin opplevelse. Skummelt om det plutselig skulle komme et utbrudd, men slik vet de sikkert på forhånd. Ha en fin høst, jeg storkoser meg med klar luft og fine farger i naturen. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er artig å ha vært der oppe! Er ikke helt sikker, men tror det har vært et lite utbrudd etter at vi var der. Det hadde nok ikke vært OK hvis det hadde skjedd!
      Deilige dager nå - klar, blå himmel, og fargene begynner virkelig å bli flotte mange steder. Skulle gjerne vært på fjellet, men HJ er syk, så det går ikke dessverre.
      Da koser vi oss fremover. Alt godt ønskes av Tove

      Slett
  2. Knallfine bilder og det må jo ha vært et minne for livet. Litt uvirkelig med snø og vulkan, men sånn er det visst. Der har vi aldri vært, men jammen fristet det. Ha en fin dag i høsten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er virkelig et minne for livet! Ja, jeg var ikke klar over at det var mulig å stå på ski der oppe. Du burde absolutt å reise til Sicilia! God helg ønskes av Tove

      Slett
  3. Wow, for en tur! Naturen er utrolig, mektig og imponerende. Jeg tror ikke denne svevebanen er noe for meg, dessverre, :) Men fint at du deler bilder, da! Nå har jeg delt bilder av fargerike portretter på et grått aldershjem i nærheten her. Jeg fant ut hvem som har malt dem! :)
    Og nå har jeg også fått hjelp av mannen min til å få kommentere som meg, med min google-konto. Hadde problemer med det, jeg fikk bare kommentere som anonym. Det er et skjold oppe på adresselinjen som skal beskytte meg mot uøskede inntrengere, så jeg må åpne det for hver enkelt blogg jeg vil kommentere på. Nå har jeg lært det også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var virkelig litt merkelig å reise dit opp. Veldig flott! Jeg skal se på din blogg senere i dag.
      God helg ønskes deg av Tove

      Slett
  4. Hei! Anbefaling mottatt! Dette området er både interessant og vakkert. Og for en høyde! Jeg har vært på kanten av vulkankrater på Island og på vulkanen som i sin tid "delte" Santorini. Men det blir jo nærmest for fjæresteinene å regne. God helg og hils til HJ. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. En tur dit vil passe for deg. Jeg drar gjerne til Sicilia en gang til. Jeg forelsket meg i øya. Så vi kan dra sammen. Gode høstdager ønskes av oss begge. Hilsen Tove

      Slett