lørdag 14. oktober 2023

 En flott tur i Grorud Marka.


Tirsdag denne uken ville jeg gå en tur i finværet, og tok bilen opp til Badedammen ovenfor Grorud. Der er det, som du ser, veldig vakkert!
Mange barn og ungdom var i marka denne dagen, og her kan alle være med.
Fin turvei, og hvis du vil bade, kan du bruke dette stativet hvis du er handikappet.


Vannet lå helt speilblankt!


Mange av høstfargene, rødt og oransje, var allerede borte, men den vakre gule fargen var her fremdeles.
Jeg har nå kommet opp til vannet som ligger innenfor Badedammen, Steinbruvannet, og jeg skal gå rundt det, og komme ned på samme sted.


For et herlig vær å gå på tur i! Og nå er jeg kommet til enden av vannet.


Og her får jeg en følgesvenn. Veldig hyggelig!


Og bekken kommer ned akkurat i svingen. Vakker og blå.
Hvis jeg skulle gått en lengre tur kunne jeg svingt oppover. Men ettersom jeg har vært plaget av en vond rygg lenge, ville det blitt for langt å gå. Men turen videre anbefales.


Like etter at jeg har startet veien tilbake på den andre siden av vannet, kommer jeg til denne tømmerhaugen. Her har det virkelig blitt saget ned mange gamle trær. Litt trist!




Og sannelig er det mange unge som har campet her ved vannet i natt selv om det har vært kuldegrader. Det ligger nok fremdeles på 0 grader.
Det var mange telt videre bortover.




Litt av en trerot! Det blir nok noen år før treet i bakgrunnen blir like stort!


Og her kommer bekken ned omtrent der vannet slutter.
Her ser du litt av et steinhus. Tror det er pumpehus det heter.


Og så er jeg tilbake ved Badedammen, der jeg blir møtt av mange ender.


Ulike typer, men disse er nok de vakreste.

Da takker jeg for at du ble med meg på turen. Kanskje kan vi gå sammen en dag?
Hilsen Tove.






2 kommentarer:

  1. Så flott å ha så fine turmuligheter i nærheten. Vakre farger og fin natur. Jeg legger spesielt merke til den flotte blåfargen i bekken. Nydelig! Takk for turen! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi bor veldig fint til her på Stovner i Groruddalen. Som regel tror folk at det er ille å bo her, men bedre kan vi ikke ha det. Jeg kan også gå hjemmefra og rett inn i skogen - 10 minutter. Denne gangen kjørte jeg 5 min. til Grorud.
      Jeg la også merke til at vannet i bekken så veldig blått ut. Vakkert! Takk for hyggelig tilbakemelding. Hilsen Tove

      Slett