fredag 30. juli 2021

Farger er viktige i næringslivet.
Det gjelder butikk interiør, vindusutstillinger, emballasje, nettsider og logoer, for å nevne noe.
Nå må jeg vende litt tilbake til fargenes verden, etter bilturen jeg har delt med dere.
Jeg kom til å tenke på et godt eksempel som jeg har brukt i flere ulike sammenhenger.

For en god del år siden tok Det Norske Oljeselskap, som det den gang het, kontakt med tre designbyråer for å gi selskapet ny identitet. De ønsket seg en ny logo, som skulle være deres kjennetegn, og som de kunne utvikle videre. 
De tre byråene fikk ingen føringer når det gjaldt farge eller form.
Og resultatene kunne ikke vært mer ulike!


Hvilket forslag ville du valgt?


Selvsagt ble dette forslaget valgt, selv om noen i firmaet syntes den var for spesiell og fargerik som logo til et oljeselskap. Men sjefen bestemte i løpet av dagen - denne logoen ville han ha.

"- Vi har også behov for å bli lagt merke til", sa kommunikasjonssjefen i DETNORSKE,
Torgeir Anda. "Vi vil ha oppmerksomhet fra studenter og fagfolk som vi ønsker å rekruttere, og fra beslutningstagere."

Jeg sier selvsagt, mens du kanskje ville valgt en av de andre? Men ikke glem - farger er viktig!
Som du ser valgte de også å utelukke ordet Oljeselskap, og navnet ble derfor
DETNORSKE.

Logoen er inspirert av grafiske animasjoner av havbunnen.
Fargerik, lett og luftig, med en forankring i et hi-tech miljø.


Logoen ble også brukt tredimensjonalt, som du ser et eksempel på her.
Og ikke nok med det - de brukte også fargene i interiøret, på mapper, drikkeflasker og andre småting. Veldig artig. 

DETNORSKE er for lengst kjøpt opp av Aker ASA. Jeg mener å huske at de benyttet logoen også der en god stund, men nå ser det ut til at de har valgt en - etter min mening - kjedelig firkantet logo. Veldig synd!
Jeg tar bare dette eksempelet i dag, men du skal få flere eksempler på både bokomslag, emballasje, m.m. 
En god helg ønskes av Tove.

4 kommentarer:

  1. Jeg hadde også valgt den fargerike Den Norske, den var veldig bra. Vet du hvilket reklamebyrå som sto bak.? Ha en fin helg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes den logoen er kjempeflott, kunne nok tenke meg at du var enig.
      Dette er så lenge siden, så jeg kan dessverre ikke huske navnet på reklamebyrået. Men det sto i et A-Magasin, så hvis jeg finner det blant alt det jeg tar vare på, skal jeg gi deg navnet.
      En fin helg ønskes også deg av Tove.

      Slett
  2. Jeg syns det er så trist at TV2 har gått bort fra den fargerike logoen de hadde! Når jeg går inn på nettsidene deres nå, blir jeg møtt av en svar "sørgerand"! Lurer på hvilke vurderinger som ligger bak det valget! For øvrig mener jeg at det må være riktig med en fargerik logo for oljeselskaper. Olje lager jo fargerike flekker på vann, f.eks. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi helt enige. Og det med TV2 logoen synes jeg er helt uforståelig, for det var virkelig en av de fineste logoene. Det koster mye penger å forandre logo, og da bør de i alle fall bytte til noe som er bedre, ikke motsatt.
      Og når det gjelder den logoen jeg har vist, er vi også helt enige. Den er jo helt super. Takk for veldig fin tilbakemelding. Hilsen Tove

      Slett