lørdag 24. juli 2021

6. og siste innlegg fra kjøreturen vår i Norge.
Det blir mange bilder i dag, men håper du liker dem. Se tidligere innlegg.


Vi kjører videre forbi Byrkjelo, og kommer til vakre Kjøsnesfjorden i Skei i Jølster.


Og selv om det dårlige været holder seg, kan alle se hvor vakkert det er.
Vi bestemmer oss for å overnatte i Skei, og finner Thon Hotel Jølster, og der har de ledige rom.


Som du ser er det et stort og flott hotell. Jeg får ikke med hele bygningen på bildet.
Vi bestiller middag, og valget er vi veldig fornøyde med. Helstekt, sprø ørret fisket i vannet rett utenfor.
Et veldig hyggelig hotell


Og dette er vannet og fjellene rett utenfor hotellet. Ikke dårlig utsikt dette!


Da  vi skulle kjøre neste morgen, så jeg rett over gaten en stor flott butikk, og den ene delen var en julebutikk, og den måtte jeg ta en titt på.
Eierne kom og viste oss rundt, og her var virkelig mer enn nisser, men det er jule-delen jeg viser her.
Men her var både en kunstavdeling og en klesavdeling. Blant annet førte de flotte klær fra Oleana (som jeg skriver om i min bok), og her har også Dronning Sonja vært og handlet.
 
Men så starter kjøreturen, forbi Fjærland, mot Sogndal, og videre.


Her ser du den fine brua inne ved Sogndal.


Sognefjorden er veldig vakker, men det er også den neste fjorden vi kommer til, nemlig


.... Lustrafjorden. Og ved den fjorden, i Høyheimsvik, ligger Nes Gard.
Der var vi for noen år tilbake sammen med dansegruppa Byttomfoten. Vi hadde noen fine dager der. Vakker utsikt, vakre rom og deilig mat og flere turer i området med guide.


Og helt nede ved fjorden ligger denne vakre lille Nes Kyrkje.


Derfra kjører vi mot Skjolden, som ligger helt i enden av Lustrafjorden.


Og jeg måtte selvsagt ha med denne sjarmerende gamle hytta, ved steinmuren, og med bratte fjell bak, som ligger i Fortun.


Og i Fortun ligger et kjent sted for mange - Turtagrø. Her er den gamle bygningen, 


og her ser du litt av det nyeste bygget. Veldig ulike i stil, men begge er i samme rødfarge heldigvis, og det nye bygget har også flott stein i den nederste delen på baksiden av bygget.
Vi var inne og tok en rask kopp kaffe. Og samtidig kom en stor flokk syklister, som tydeligvis skulle overnatte.


Videre oppover var det bratte, svingete veier, og jeg ville stoppe for å gå ut på pynten for å se ned på disse veiene. Så jeg fulgte stien, og fikk en flott utsikt.


Helt fantastisk å se hvordan disse veiene snor seg oppover i fjellene. Nå er vi jo på Sognefjellet.
Og vi kjører videre opp Breiseterdalen, Leirdalen og Bøverdalen.


Videre oppover - og her møter vi snøen.


Her oppe trener skiløpere, og deler av landslaget vårt hadde for kort tid siden vært her.
Når vi har slik natur som vi har i Norge, blir det aldri kjedelig å kjøre, selv om det er dårlig vær.


Etter hvert kommer vi ned til Lom ( eller som det står på kartet, Fossbergom). Det navnet har jeg aldri hørt tidligere. Og her går elva virkelig stor og stri.


Og elva renner ut i Ottavatn, rett ved den fantastiske Lom Stavkyrkje.


Den er utrolig flott, og den ligger jo så vakkert til med fjellene i bakgrunn.


Her kan du lese om kirken. Og jeg må ta med noen flere bilder av den.




Da vi hadde sett på kirken, var det på tide med middag. Og den spiste vi på en restaurant her i Lom.


Så var det bare å kjøre tilbake til hytta vår på Gullhaugen. Og det var deilig å komme tilbake, roe ned og bare fordøye alle inntrykkene vi satt igjen med etter denne flotte turen. Håper at du også har hatt glede av bildene, og litt tekst som har fortalt hvor vi har vært. Turen anbefales! 
Fortsatt god sommer! Hilsen Tove.

8 kommentarer:

  1. Flott tur Tove, vi kjørte nesten samme veien for noen år siden. Jeg tar turen over fjellet i starten av september. Blir nok et blogginnlegg av den. Ikke mye blogging på meg i denne varmen. Desto mer Instagram, det er mye raskere!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den var flott. Blir fint å se dine bilder når den tiden kommer. Jeg har også vært sen med mine innlegg. Det har vært for varmt for meg. Jeg er også litt på Instagram og FB. Fortsatt god sommer! Hilsen Tove

      Slett
  2. Her var det veldig mange fine bilder, nå er det bare en uke igjen til jeg drar vestover. Ha en fin sommer videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du synes det. Da ønsker jeg deg god tur Vestover, og så gleder jeg meg til å se dine bilder.
      Kos deg! Hilsen Tove

      Slett
  3. Som du skriver er det fint på Vestlandet selv om været kan være så som så. Takk for god tekst og fine bilder nok en gang! Fortsatt god sommer! Jeg er inne i bærsesongen, og det betyr jo at høsten nærmer seg med stormskritt. Kanskje det blir bedre tid ril blogging da?

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Ja nå er det tid for bær. Vi har hatt masse bringebær hjemme. Nå er det blåbærplukking på fjellhytta. Masser av blåbær.
      Fine augustdager ønskes av Tove

      Slett
  4. Deilig he jorden - for et landskap.
    Takk for din detaljerte rapport fra turen ... Jeg kjære hvert bilde.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er utrolig vakkert! Håper du har det bra. Jeg har ikke vært på bloggene i det siste, er på fjellhytta.
      Skal prøve å titte innom deg nå.
      Fine dager ønskes deg fremover. Hilsen Tove

      Slett