fredag 21. februar 2020

Fargen Rød.
Det 7. og siste innlegget om regnbuefargene.

Du husker kanskje ROGGBIF fra skolen? "Huskeordet" for ikke å ta feil av, eller glemme regnbuefargene, og rekkefølgen av dem?
Så egentlig har jeg gjort feil ved å starte med fiolett, men jeg syntes det var gøy med litt forandring.


Med sine lange, men kraftfulle bølgelengder vekker den røde fargen oss til handling.
Rødt er som en sterk vitamininnsprøytning, som står for både handlekraft, mot og vilje, og  stimulerer til sex og fysisk bruk av kroppen.
Og det å danse selskapsdans, og all den treningen som må til, medfører, at danserne virkelig må trene fysisk. Her danser Mette Brandstadmoen og Kristoffer Melås.

Husker dere sangen "Lady in red"? En flott sang, som var laget til sangerens kone, hvor han blant annet sang: "Never seen you looking so gorgious as you did tonight. Never seen you shine so bright, you're amazing. Never seen so many men wanting to be by your side, and when you turned to me and smiled, you took my breath away ....". (Tror dette var ganske riktig etter hukommelsen.)
Og det er faktisk gjort forsøk som viser at menn synes kvinner i rødt er penest. Selv en rød ramme på et bilde av en kvinne, får menn til å synes hun er penere. Tenk på det damer!



Men etter dansen, er det sikkert deilig å sette seg i to gode stoler, men de burde nok heller vært grønne. For nå bør de slappe av.
Dette interiøret er fra det mest fantastiske hotellet vi har bodd på, og det ligger i Antalya i Tyrkia. Club Hotel Sera.
Jeg har lagt ut innlegg om hotellet tidligere, et Soria Moria slott, med de mest fantastiske farger. 


Fra samme hotell, men her en salong med sofa og stoler i en annen rødfarge.
Men vær klar over at rødt øker blodtrykket, pulsfrekvensen, muskelstyrken og forbrenningen, og pumper adrenalin ut i kroppen.
Rødt bør ikke brukes hvis du har hjertetrøbbel eller høyt blodtrykk, eller har diagnosen ADHD.






Da vil jeg gå over til rød frukt og bær. Blant de tyve fruktene, bærene og grønnsakene som inneholder mest antioksydanter, er syv av dem røde, kan vi lese i boken "Fargedietten - Tenk helse - tenk farger!"
Allerede i 1597 skrev den engelske urtelegen, John Gerard, at modne jordbær lindrer magevondt og betennelse i leveren. I dag vet vi at dette ikke er overtro, men at vi bør ta jordbærenes helbredende kraft på alvor. Tufts University rangerer nå jordbær som nummer fire av de røde, sunne fruktene.
Men bringebærene er enda sunnere, og er blant de ypperste antioksydantrike matvarene. De inneholder blant annet den samme kreftbekjempende ellagsyren som jordbærene, men de  har 50% mer av den.
Hva så med epler? Epler er også sunt, men da må de spises med skallet på. For der ligger et viktig reservoar av flavonoider, innbefattet quercetin, som i laboratorieforsøk har vist flere helsebringende effekter. Det er en kraftig antioksydant.













 

Men du kan ikke gjemme deg bort hvis du er kledd i rødt!
Det er vanskelig både for en papegøye og en kvinne. Den flotte papegøyen ble vi kjent med for et år siden på Madeira. Den hilste oss velkommen på en restaurant da vi kom.



Men hva med røde hus? Hvis jeg hadde vært nabo til dette huset ville jeg ikke vært glad.
Men det er også en veldig sterk og skrikende rødfarge, og et spesielt hus med store flater.
Jeg sier igjen - tenk på naboen!












Men disse to vakre bygårdene på Majorstuen i Oslo, synes jeg er kjempeflotte. Men de er i en helt annen rødfarge.















Her står jeg sammen med Per Kristian Engebretsen i en av de flotte salene på Stortinget i Oslo. Han er rådgiver i Seksjon eiendomsservice på Stortinget, og er en av dem som har stått for opp-pussingen der. Han har vært på kurs hos Norwegian Colour Senter, med Therese Sandem og meg som lærere. Og det har vært kjempegøy at han i etterkant har invitert oss til Stortinget. Vi er alle opptatt av farger, så vi har mye å snakke om.
Dette er en av salene vi har sett, og her kommer nok en rød-nyanse. Og skal du finne den nøyaktige nyansen på en farge, må du benytte en fargemåler, slik Therese gjør her. Og du kan gå inn på NCS og se mer om dette. I NCS-systemet er det hele 1950 ulike farger.


Lekre og fristende er også disse røde kakene!


Men når vi snakker om rødt, kan vi ikke la blomstene utebli.
Når jeg går i fjellet på høsten og ser dette - blir jeg stående en stund for å ta det inn.
Så vakkert med det røde i den grå-hvite mosen!


Men vi kan ikke la de røde rosene utebli.
Og ettersom vår flotte Kong Harald har fødselsdag i dag, gir jeg denne buketten til han.

Nå har du sett mange ulike nyanser av rødt, og det er utrolig mye mer jeg kunne skrevet om den røde fargen, men du kan lese mye mer i boken min Fargene forteller. 

Da var dette siste innlegg om regnbuefargene, men jeg har et par andre farger som jeg vil skrive innlegg om senere, så det er bare å følge med! Hilsen Tove.











8 kommentarer:

  1. Ja, det blir med rødt som oransje, ikke for mye av det på en gang. Til jul liker jeg de dempede rødfargene og sofaen vår er i den fargen. Den skikkelig rødt er fin som pynt synes jeg. Litt jordbær eller tomater i en skål, lyser virkelig opp. Røde klær har jeg innimellom, men det er faktisk en stund siden sist jeg hadde en rød kjole. Man synes veldig godt da, og den oppmerksomheten er jeg ikke så glad i. Jeg har rød og hvit strikkejakke og den liker jeg! Det har vært gøy å følge dine fargeinnlegg og det blir spennende å se hva du nå finner på! God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en kjempefin kommentar. Ja rødt synes, det er helt sikkert! Jeg bruker heller ikke mye rødt, men i dag har jeg faktisk rød genser.
      Hva jeg finner på nå? Ja det kan du spørre om. Ikke alltid like lett å finne temaer.
      Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  2. Hei!
    Har ikke vært på blogg på lenge, så innlegget ditt om orange og rødt var fine innlegg! Spennende!

    Jeg har malt på hytta, blåveisblå vegger(skråtak) og hvitkalket tak(ca 70- 80 kvadratmeter). Mye jobb, men med en god lydbok på øret går det unna og er snart ferdig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hva skulle du gjort uten dine lydbøker!
      Høres vakkert ut med den blåveis-blå fargen og hvitkalket tak, men det kan virke litt kaldt. Så du må vel ha med noen varme fargeklatter i interiøret når du blir ferdig? Lykke til og god søndag!
      Så bra at du synes innleggene var fine.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Hei Tove, jeg har ikke vært i bloglandia på en stund, og nå er jeg overrasket over at du allerede har nådd den siste fargen på regnbuen.
    Ja, jeg hadde alltid en lang rød kjole... og det er en fantastisk følelse å ha en slik kjole... kunnskapen som skal overholdes er følgesvennen til en slik kjole.
    I mellomtiden har fargen på den røde kjolen min endred seg til mørkerød - i tysk vinrød - Bordeaux... justert :-)))
    Jeg er glad for å lese de andre fargene. Takk Tove.
    Ha en fin helg. Klem fra meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du liker innleggene, og kommenterer dem. Det er inspirerende. Ja, rødt synes, det er helt sikkert. Rødt varsler jo også fare - trafikklys er et eksempel. Men vi har jo også "den røde løperen".
      Jeg har lest ditt innlegg, og herlig å se dine vinterbilder. Kos deg videre med snøen og strikkingen. Hilsen Tove

      Slett
  4. Heisann, endelig hjemme- og håper å være det en stund nå. Jo, det ble en rask tur til Lanzarote. Flott øy, men ikke særlig vakker ( mange er nok ikke enig i det) Vulkanfarver kan vare fantastiske, men her var det mye tørt gress som la demper på opplevelsen. Teide på Tenerife er noe helt annet.Her skifter farvene fra svart via lilla og rustrødt til oransje.. Vi har jo rødt (engelsk rød) kjøkken i Lia, angrer ikke en dag på det valget. Lørdag malte jeg gangdøra oransje/gul. Den yngste sønnen hadde ikke sansen for det valget. Jeg synes det ble friskt innslag i et rom med lite dagslys. Ikke verre enn å male på nytt når (om) jeg blir lei! Ha fine dager framover Tove ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja sannelig har du vært mye på farten. Jeg har en venninne som er så begeistret for Lanzarote. Jeg er blitt veldig begeistret for Madeira, og reiser dit igjen nå i mars.
      Når det gjelder rødt kjøkken er det koselig, men tror jeg sa til deg at det ikke er så lurt å spise i et rødt kjøkken hver dag.
      Hørtes ganske så tøft ut med oransje/gul dør. Klart den liver opp. Og jeg vet jo at du er glad i farger.
      Fine dager ønskes også deg! Hilsen Tove

      Slett