lørdag 18. august 2018

Marianno Restaurant i Dubrovnik, Kroatia.

Foto hentet på nettet og brukt med tillatelse.
Foto hentet på nettet og brukt med tillatelse.
Jeg må bare fortelle om og anbefale denne restauranten i utkanten av Dubrovnik.

Da vi ikke hadde lyst til å spise på hotellet denne kvelden, bestemte vi oss for å se om det var noen hyggelige restauranter i nærheten, og fant denne.

Det var en søndag kveld i slutten av mars, så det var stille både i gatene og på stedene.
Men vi fikk lyst til å gå inn - og angrer ikke!! 


Jeg er så lei grå, sorte og fargeløse restauranter i Oslo, så å komme inn hit var en stor glede.


Og da en ung servitør kom bort og lot oss velge bord og spurte hva vi ønsket på en så sjarmerende og flott måte, ble vi sjarmert både av stedet og av han.















Ønsket vi vin? Det ville vi gjerne ha, og ba om hans
anbefaling. Og da hentet han frem denne.
Men han hentet også frem mer - en karaffel.
Han ville dekantere vinene, og det er ikke vanlig på restauranter, så sant du ikke bestiller en svært dyr vin.

Ettersom vi spiste alene denne kvelden, de fleste i gruppen spiste på hotellet, og det var få gjester i restauranten, fikk vi anledning til å prate litt med servitøren. Og han fortalte at han var nesten utdannet somalier - vinkelner.

Jeg kan faktisk ikke huske hva retten het, eller hvordan kjøtt det var. Jeg bare husker at det smakte aldeles nydelig - vi behøvde knapt tygge det.

Og hva med vinen? Den var slik vi liker at en vin skal være - rund og fyldig, med lang ettersmak. Og selvsagt er det helt avgjørende at vinen passer sammen med maten - og det gjorde denne.
Jeg har smakt vin som ikke kjennes god når du drikker den uten mat, og som forandrer seg til å bli helt fantastisk sammen med maten, og omvendt. Dette er en kunst - å velge riktig vin til riktig mat.

Du burde fått se et bilde av desserten, men jeg glemte å fotografere før jeg begynte å smake, og da hadde jeg ødelagt synsinntrykket.
Jeg er veldig glad i is, men da han anbefalte is med gresskarolje over, ble jeg litt betenkt. Kunne det være godt? Men ettersom han hadde truffet midt i blinken med både vin og mat, ville jeg prøve. Det var ristede gresskarkjerner over isen, og jeg fikk oljen ved siden av så jeg kunne ta så mye eller lite jeg ville. Det smakte himmelsk!


Foto hentet på nettet og brukt med tillatelse
Ettersom jeg ikke hadde foto av vår dessert, har jeg valgt nok et bilde fra Mariannos egen nettside for å vise en delikat dessert. Den ser også herlig ut!

Hva er så det du ser her over til venstre? Det er faktisk en stein med ulike typer salt, som lå på bordet.
Og jeg måtte også etter måltidet ta et bilde av dette brødet som vi ikke smakte på, men som ser kjempegodt ut.

Skal du til Dubrovnik burde du absolutt besøke restauranten Marianno, som ligger litt i utkanten av byen.
Du kan gå inn på deres nettsider å se mer og finne info: www.restaurantmarianno.com.
Jeg har gitt dem beste karakter på TripAdviser.

Vel bekomme! Hilsen Tove.














9 kommentarer:

  1. Takk for tips om ein god restaurant.
    Og du er så flink til å beskrive det du ser og smaker at eg
    ser det for mitt indre...
    Stemninga er så viktig og her ser det ut til at det vart ei perfekt oppleving.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
  2. Takk for nok en hyggelig kommentar fra deg.
    Ja, denne restauranten kan virkelig anbefales! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Farger på stolene og interiør! Koselig setting det der. Herlig i Kroatia. Vi var der i sommer, men mye lenger nord. Restaurantene har farger i interiøret og det er koselig det. Nå er det tilbake til hverdagen for meg, og da blir det litt blogging igjen. Ha en vakker dag i den gryende høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Har sett at du har lagt ut et innlegg og jeg har svart.
      Takk for din kommentar her. Ja, hyggelig i Kroatia, men vi hadde det for kaldt i mars.
      Fine dager fremover ønskes av Tove

      Slett
  4. Anonym: It is not my first time to pay a quick visit this web site, i am browsing thjs web site dailly and obtain nice information from here every day. av /a>
    (Beklager - jeg slettet denne i stedet for å publisere. Derfor har jeg limt inn en kopi.)

    SvarSlett
  5. Heisann, som å gå i et museum, tenkte jeg da vi var der for noen år siden. Vakkert! Kanskje litt vel polert? Vi var ikke mye i den morderne bydelen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Men du gikk glipp av denne restauranten! Hilsen Tove

      Slett
  6. Dubrovnik står på min ønskeliste. Vi er et par damer som har snakket om å togloffe gjennom Europa en sommer. Jeg er klar, det har vært litt vanskeligere for min venninne å finne den sommermåneden som står ledig... Men kommer tid, kommer råd.

    SvarSlett
    Svar
    1. I så fall anbefaler jeg denne restauranten litt i utkanten av Dubrovnik.
      Det er vakkert i Kroatia, men det var for kaldt da vi var der i mars. Du kan se tidligere innlegg ved å søke i feltet under til høyre.
      I neste innlegg skriver jeg om de to små byene Ston, som bare ligger en halv time fra Dubrovnik. Følg med! En god søndag ønskes av Tove

      Slett