søndag 20. mai 2018

Bunader - 17. mai i finværet i Oslo.

Jeg tror aldri jeg har sett flere med bunad i Oslo enn nå 17. mai.
Helt fantastisk!
Og når man er så interessert i farger som jeg er, blir bunadene en ren lykke å betrakte.
I Norges bunader finner du et vell av farger og nyanser, skulle gjerne visst hvor mange!


For en vakker bukett med bunadskledde unge damer!

Selvsagt tok jeg med meg fotoapparatet, og da jeg så denne vakre gruppen venninner - alle kledd i bunad - måtte jeg selvsagt spørre om jeg kunne få fotografere dem. Og jeg fikk et hyggelig ja.
Jeg spurte også om bildet kunne legges ut på blogg, og også her ble svaret ja.
Jeg burde selvsagt spurt om hvilken bunad den enkelte bar, men jeg ville ikke hefte dem så lenge.
Derfor - kjenner du igjen noen av bunadene - legg inn en kommentar!


Her fant jeg et vakkert trekløver i samme bunad. Og denne gangen fikk jeg vite hvor bunaden kommer fra. Dette er Løkendrakten fra Østfold. Lekker er den i vakre farger.


Her er nok et vakkert trekløver i samme bunad - bestemor, datter og barnebarn.
Veldig flott å se tre generasjoner i samme bunad - og dette er en Vossabunad.


Og her ser du en vakker, ung dame i en Oslo festdrakt. Den hadde jeg ikke sett før.
Nydelige farger - lilla-toner fra fiolett til indigo.


Her ser du Oslo bunaden. Virkelig vakre farger på broderiene. Du kan få bunaden i blått, som her, eller sort.
Jeg må innrømme at da Oslo kom med sin bunad i en ganske lys, blass blåfarge med grå skjorte til, var jeg ikke begeistret, selv om broderiet var veldig vakkert med markblomster. Det var nok den grå skjorten som dro den ned. Derfor valgte jeg Gudbrandsdalens festdrakt da jeg skulle brodere min egen bunad. Jeg mener man må ha en tilknytning til bunaden, og vi har hytte i Ringebu i Gudbrandsdalen.
Men jeg er jo Oslo-jente, så hadde denne versjonen kommet for snart 25 år siden, hadde jeg nok valgt denne bunaden fra Oslo.


Her er nok en vakker bunads bukett! Jeg vet ikke hvilke bunader det er, bortsett fra den i midten, som er Gudbrandsdalen festdrakt, maken til min, men jeg har forkle til min.
Men jeg fikk vite hvilken bunad den sterk blå er, så den kommer her......


Denne flotte unge damen stilte også velvillig opp i sin fargesterke, nydelige Tromsø bunad.
Jeg tror dette er den sterkeste blåfargen jeg har sett på en bunad - virkelig nydelig! Og blåfargen fremheves av det hvite forkleet og den hvite skjorten.

Jeg takker alle dere som så velvillige og blide stilte opp til fotografering. Ingen ble sure for at jeg spurte dem. Og alle sa ja til at jeg kunne legge bildene ut på bloggen. Jeg sender gjerne bildene til dere hvis dere oppgir e-post adresse i en kommentar, eller slår på tråden.


Da vi kom hjem fra byen tok min mann et bilde av meg i bunad i hagen. 
Ikke et veldig bra bilde, men det er en vakker bunad jeg er stolt over å ha brodert.
Gudbrandsdalen festdrakt.

Det hadde vært gøy hvis dere skrev en kommentar og fortalte om bunadene.
Det er utrolig mange ulike bunader og drakter i Norge, og dere finner mye info på nettet.

Selvsagt skulle jeg også tatt bilder av menn i bunad - det skal jeg gjøre neste 17. mai, for nå har flere og flere menn også bunad. Det er kjempebra!
Hilsen Tove.

PS. Dere som er interesserte i å lære mer om farger, kan komme på kurs tirsdag den 29. mai.
Det er NCS Colour Senter/Fargeskolen som arrangerer det i Oslo.
Se mer på deres nettside, eller søk dere tilbake til mitt innlegg her på bloggen fra 9.01.2017.








10 kommentarer:

  1. Vilt og vakkert.
    Det som står under, er en kommentar fra bloggen jeg har skrevet navnet på over. Veldig artig kommentar:
    Hei, har fått flere spørsmål om bunaden på facebook også, her er svaret jeg ga: Jeg tar "folkedrakt-begrepet" på alvor, det betyr at drakta utvikler seg etter hva som finnes av stoff, rester, ideér osv (som folkemusikk og folke-eventyr har hver sin stedbundne variant)! Jeg har sydd forkle av sjal ved å speilvende mønsteret og kobla det sammen med rosemønster fra mormors gamle tine (rosa i midten), lagt til et lite tørkle for å skjule tegningene til "sørgerosa", fått en kollega til å strikke jakka siden jeg følte meg som en nonne i den svarte capen, har i tillegg en sølje fra Trønderlag fordi jeg syntes den var så fin. Neste år skal jeg supplere med et "vare"forkle som kan vaskes, så jeg ikke må vaske det broderte forkle når jeg søler is.... for det gjør jeg jo!
    I utgangspunktet er det en Østfoldbunad.

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik kan det også gjøres hvis man bare er kreativ nok! Tusen takk for en flott kommentar!
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Så vakker bunad du har, og så fin du er i den !
    Det fins så mange bunader rundt om i landet, eg kjenner ingen av dei
    du viser her.
    Ynskjer deg ei fin ny maiveke.
    Her skin sola, men det er kraftig vind.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding. Jeg er veldig glad i min bunad. Det er gøy at det har blitt så mange ulike bunader og drakter etterhvert.
      Her er det varmt. Kommer fra Stockholm i dag, og der var det like varmt. Hilsen Tove

      Slett
  3. Heisann Tove, virkelig en "festlig" ( i ordets rette forstand) presentasjon. Ja, bunader har fått en renessanse. Jeg fikk min da jeg skulle stå brud. Jeg ville ha en kjole jeg kunne gjenbruke, og da var ikke valget vanskelig. Jeg var ikke så begeistra for Østfoldbunaden (Løken-bunaden var ikke kjent for meg da), men valgte den likevel pga stedsbundenheten om det kan kalles det. Det er opprinnelig altfor mye svart stoff i den - derfor har jeg gjort min egen vri for å få den mer farverik. Neste år får den et grønt "vare"forkle! Jeg kan dessverre altfor lite om hvor bunadene hører hjemme, kan bare de mest kjente. Ser to Telemarksbunader på første nr. to f venstre (øst) og andre bildet, nummer to f høyre (vest). Nydelig bilde av deg i bunad, vakre omgivelser. En flott feiring ble det i år! Ønsker deg fortsatt sol og varme ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for nok en hyggelig kommentar fra deg. De er alltid spennende. Og takk for komplimentet.
      Ja, en flott 17. mai ble det.
      Nå er det for varmt for meg. Kom fra Stockoholm i dag der jeg holdt foredrag i går. Like varmt der. Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei, kjære Tove... tusen takk for herlige bilder med mange bunader fra nasjonalsdagen.
    Jeg liker bunader veldig og jeg har stor glede å se. En fantastisk tradisjon i Norge og det er så veldig fint at mange mennesker bevarer denne tradisjon.
    17. mai jeg så på PC NRK DIREKTE - barnetog - kongengarde - og mange mange bunader :-)))
    Takk for bildet med din bunad i hagen. Jeg er begeistret for det fantastiske håndverket.
    Hilsen og klem fra Viola
    God annen pinsedag kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du liker norske bunader, Viola. Da blir vi stolte. Og så gøy at du så på vår 17. mai feiring. Tydelig at du er blitt glad i Norge!
      Alt godt ønskes deg av Tove

      Slett
  5. Morsomt å lese Vilt og vakkert sin kommentar for slik var det. Mor hadde en bunad som lignet på rutaliv og rondastakk, men i brunt. Den var vevd hjemme på gården på Hundorp og hver familie hadde litt ulike varianter. Jeg husker bunaden, men da jeg var ung byttet mor ut livet med brokadeliv, det har jeg enda.
    Stakken er vekk. Hun slet ut bunadene sine når hun hver sommer i mange år, var omviser på Maihaugen og måtte gå i egen bunad.
    Det var jo et strålende vær til å lufte bunaden i. Jeg har også festdrakta fra Gudbrandsdalen, og div andre.

    Mannfolka får du ta bilder av til neste år, vi var ute å kjørte bil rett etter at barnetoget var over. Mange spennende mannsdrakter med hatter, luer osv også.
    Ha en flott vår fortsatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så spennende å høre deg og Vilt og Vakkert fortelle. Så da har vi like bunader, selv om du har flere.
      Og som sagt - neste 17. mai skal jeg prøve å fotografere menn i bunad. Det blir nok artig!
      Fine dager ønskes av Tove

      Slett