mandag 29. mai 2017

Malta - en fantastisk øy med en helt utrolig historie!


Min mann og jeg er nettopp kommet tilbake etter en uke på Malta, og opplevelsene står i kø inne i mitt hode. Dessverre klarer jeg ikke å få med alt i de blogginnleggene jeg skal lage, men jeg håper at det du ser vil friste også deg til å besøke øya.










Det er denne deilige Limestone fargen jeg alltid vil forbinde med Malta. I tillegg selvsagt det blå havet som omgir øya.
Alt er jo bygget i denne deilige, varme gul-beige fargen. Derfor blir alt likevel mykt og vennlig selv om det er stein vi ser. Hvor mange ganger tenkte jeg - heldigvis at den steinen som øya består av ikke er grå! I Norge er snart alt grått - se hvor vakkert det kan være med et annet fargevalg!


Malta er ikke stor - som vår dyktige guide, Josephine Austad sa - "den er ikke større enn Mjøsa!"
Øya er 27 km lang og ca. 14 km på det bredeste. Totalt 320 kvadratkilometer.
Det høyeste punktet - Ta´Dmejrek - er 253 meter høyt. Ikke mye å skryte av, med andre ord.
Men så har de så mye annet å skryte av! Og vår fantastiske guide, som er gift med en nordmann, kunne fortelle alt som er verdt å vite!

Innbyggertaller er på vel 420 000, og både engelsk og maltesisk er offisielle språk. Det maltesiske har mange arabiske ord, ikke merkelig etter 300 år med stor arabisk innflytelse.

Den første dagen hadde vi mye på programmet, bl.a. utflukt til den Blå grotten.
Her gikk vi ombord i små båter, seks personer i hver, og la ut på en liten båttur.

Denne dagen var det en del vind, så det ble litt vannsprut, og ikke enkelt å ta bilder. Men her får du se noen av dem.
Noen tror kanskje at det er bergarten i grotten som er blå, men det er ikke riktig.
Det er sollyset som reflekteres i havet, som skaper en fantastisk blåfarge på vannet. 












Som du ser går blåfargen over mot turkis noen steder. Nydelig!










Her er det en litt annen nyanse vi ser, og langs kanten av fjellet, kommer den fiolette fargen frem.
For meg, som er så interessert i farger, var dette en opplevelse. Å se hvordan blåfargen forandret seg fra sted til sted, fra minutt til minutt, og med innslag av fiolett - dette var spennende. Bare så synd at det var så vanskelig å ta bilder fra den lille båten i den urolige sjøen.











Som det fremgår av bildene over, er fjellet her litt gråere en den typiske Limestone-fargen. Men den er flott mot det blå.














I dette innlegget har vi sett mest på fargene i stein og hav som dominerer Malta. Men det må bli flere innlegg etterhvert. Og jeg håper du vil synes det er en fascinerende øy, som du får lyst til å besøke. Hilsen Tove.



8 kommentarer:

  1. Malta står på "Places to visit"-lista mi - og jeg ble ikke mindre overbevist om at jeg vil dit - etter dette innlegge. Takk for fine bilder og info.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at jeg fristet deg. Men dette er bare begynnelsen - det kommer mye mer.
      Beste hilsener fra Tove

      Slett
  2. Enig med deg at det var vakre farger over alt. Slik båttur var vi med på også.
    Så fint at du opplevde Malta som en flott øy!
    Gleder meg til flere innlegg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har som du vet hatt lyst til å reise til Malta i mange år, og ved å se på innleggene derfra på din blogg, fikk jeg enda mer lyst.
      Det blir nok mange innlegg derfra etterhvert.
      Lykke til med utstilling! Hilsen Tove

      Slett
  3. Takk for fine bilde og omtale.
    Me har snakka om å reise til Malta, men det er aldri blitt noko av.
    No freistar det enno meir.
    Helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at jeg frister deg. Neste blogginnlegg blir mest om hotellet og området rundt. Så kommer mer historie etterhvert - for historien er spennende og komplisert på Malta. Fine dager ønskes av Tove

      Slett
  4. Heisann, vekker minner. Vi haika med to små sønner på slep..herfra til Medina, fordi bussen ikke kom... en artig opplevelse. Derfra tok vi lokalbussen til Valetta. Helt spesielt å bade her. Takk for alt du vekker til live....

    SvarSlett
    Svar
    1. Minner er gode å ha i kofferten. Og på reiser blir vår minnekoffert ofte full. Deilig å åpne den når vi kommer hjem og lagre minnene, slik at vi kan ta dem frem, slik du gjør her.
      En fortsatt god pinse ønskes av Tove

      Slett