lørdag 20. september 2014

Oslo Bokfestival


Jeg tok meg en tur ned til Oslo Bokfestival forrige lørdag for å titte litt rundt.
Og der var det liv! Masse mennesker - rene 17. mai på Karl Johan.

Ettersom jeg har vært presseansvarlig for flere forlag, ville jeg se om det var noen kjentfolk der, og det var det! Jeg hadde vel ikke tenkt å lage noe blogginnlegg om dette, men da jeg oppdaget at to blide, fargerike menn satt og signerte sin fargerike bok, måtte jeg jo bare ta et bilde.


Her er Arne & Carlos med sin nye strikkebok, med oppskrifter på tøfler.
Regner med at du har hørt om disse to, som virkelig har satt strikking på kartet i flere land. Blant annet med strikkede julekuler til å pynte juletreet med.
De siste årene har strikking tatt helt av, både blant unge og gamle. Det er kjempegøy!


Og da måtte jeg selvsagt også ta et bilde av Dorthe Skappel, som promoterte sin nye strikkebok.
Hun strikker også hele tiden, også om sommeren når hun ligger i telt. Og hele familien hadde stilt opp på bildene i boken. Dette skal visstnok være enkle oppskrifter, ifølge Skappel.


Hva annet er fargerikt? Selvsagt mat!
Anne-Kat. Hærland hadde også en ny bok hun signerte - Latterlig enkelt, Latterlig godt.
Ifølge Anne-Kat., enkle oppskrifter på hverdagsmat.
Og er ikke denne forfatteren en fargerik dame, så vet ikke jeg!


Om Lars Mytting er så fargerik, er jeg ikke sikker på, men gjett om han har lykkes med bøker!?
Han har skrevet romanen Hestekrefter (2006), Vårofferet (2010) - og så kom bok-sensasjonen
Hel ved: alt om hogging, stabling og tørking - og vedfyringens sjel. (2011)!
Den er oversatt og utgitt i flere land i store opplag.
Og så nå i høst, Svøm med den som drukner.

Hvorfor jeg vil ha med Lars her, som jeg skriver om farger? Fordi han var forlagsredaktør hos forlaget Damm (nå CappelenDamm), da jeg leverte inn mitt manus til boken Fargene forteller. Og Lars sa ja til utgivelse, og gjorde alt for at boken skulle bli så flott som mulig. Beste papir, beste trykk, gode redaktører og designbyrå.
Tusen takk, Lars. Og heldigvis, det ble en bok som solgte godt, den er jo ute i 3. opplag.
Hilsen Tove

8 kommentarer:

  1. Hei Tove, Så mange spennende mennesker og boktitler :-) klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var gøy å besøke festivalen. Hilsen Tove

      Slett
  2. Her fikk du med deg mange fine boktittler og forfattere. Jeg var innom noen av de ulike teltene, men så ikke forfatterne bak bøkene du fant.
    Håper du hadde en super fest hos din tante. Hun er jo litt kjendis. Jeg vet at hun synger, men er det laget sang om henne. Det er det faktisk om svigefaren min, men det fikk han ikke oppleve. Den var storslager på radioen for noen somre siden. Vil du høre på den gå inn her:http://kleppanrova.blogspot.no/2011/08/sommer-hip-hoprap-om-hamar-og-svigerfar.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig med bokfestival,og selvsagt synes du også det.
      Jo takk, det ble en fin kveld hos GT Sara. Mye sang og musikk og mimring om gamle dager. Jo, Dag Frøland laget sang til henne, og jeg tror det var han som begynte å kalle henne GT Sara. Grunnen var at tante Gerd har like dyp stemme som Sara Leander.
      Sannelig skal jeg lytte til sangen om din svigerfar i morgen.
      Hilsen Tove

      Slett
    2. Får du ikke til linken, kan du gå nedover på høyre side på bloggen min til du kommer til etikketter. Der ligger svigerfar.
      Så morsom med GT Sara, jeg har sett henne her på Hamar

      Slett
    3. Prøver igjen! Ja, de fleste på Hedmarken har vel hørt om henne eller sett henne i en eller annen anledning. God kveld! Tove

      Slett
  3. For en strikkefrelst som meg gjennom maaange år, liker jeg at strikking er "in" igjen. At folk lager bøker om det, og på den måten sprer strikkegleden og -inspirasjon enda lenger er tipptopp.
    God søndag fortsatt Tove!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også strikket alltid gjennom mange år, helt til jeg fikk seneskjedebetennelse. Da ble det stopp en lang stund, men har strikket etter det. Men nå er det sjelden.Men har en svigerdatter som strikker hele tiden. Hun er med i den strikkekafeen som er i Åsgårdstrand.
      Håper du har hatt en fin søndag. Hilsen Tove

      Slett