tirsdag 4. mars 2014

Fargesprakende, sunne grønnsaker.
 
I den asiatiske retten, "ørret med asiatiske smaker", som kokk Lise Finckenhagen laget på NRK P1+ torsdag den 27. februar, var det foruten et deilig stykke ørret, flere fargerike grønnsaker.
Se forøvrig mitt blogginnlegg fra den 28.2.
Foto er hentet med tillatelse fra NRKs Facebook sider.

 
La oss se litt mer på noen av disse "fargeklattene".
Du ser tydelig grønne bønner og grønn brokkoli på bildet. La meg fortelle litt om brokkoli.
Av sunne pigmenter (fargestoffer) finner vi klorofyll, lutein og betakaroten. Du synes kanskje det er merkelig at brokkoli inneholder mengder av det gul-oransje fargestoffet lutein, ettersom brokkolien er grønn, men slik er det. Og lutein beskytter blant annet øynene våre.
I tillegg inneholder brokkoli en mengde andre fytostoffer(sunne stoffer), samt vitaminer og mineraler.
Jeg kan nevne C, K, A og E-vitamin, samt folat, kalium, fosfor, kalsium og jern.
 
Brokkolien vokste opprinnelig vilt langs kysten av Middelhavet, og italienerne var visstnok de første til å plukke den.
I dag er brokkoli lovprist over store deler av verden. Brokkoli inneholder, i tillegg til ovennevnte, en stor mengde kreftbekjempende komponenter kalt isothiocyanater og indoler. Jeg kan dessverre ikke forklare deg hva de siste komponentene er. Bare fortelle at kombinasjonen av alle disse sunne stoffene i brokolli, er det svært få som klarer å matche av frukt og grønt, når det gjelder å bekjempe sykdom generelt, og kreft spesielt.
 
Vi ser også at det er gulrøtter i denne retten, og bare fargen kan gjøre oss glade, ettersom oransje er livsgledens farge.
Men hva inneholder gulrøtter?
Av pigmenter er det alfakaroten, betakaroten, betakryptoxantin, lutein og lycopen. Og her stemmer jo fargen på lutein, med fargen på gulrøttene.
Av vitaminer og mineraler finner vi A og C-vitamin, kalium og kalsium.
 
Vet du hvor gulrøttene kommer fra? For nesten 2 000 år siden var det noen som oppdaget den i Afghanistan. Og ettersom den smakte så godt, med sin søtlige smak, begynte de å dyrke den.
På Elisabeth den førstes tid, nådde den England. I dag tar vi som en selvfølge at gulrøtter er oransje, men slik har det ikke alltid vært. De første gulrøttene kom i flere farger, fra rødt og gult til fiolett.
Først på 1700-tallet dukket oransje gulrøtter opp i Nederland. I USA kan du få purpurfargede gulrøtter, og en lilla variant, som kalles Beta Sweet.
 
I flere dietter advares det mot å spise gulrøtter, da de inneholder mye naturlig sukker. Men kutter du ut gulroten i ditt kosthold, mister du en fantastisk kilde til betakaroten og andre helsebringende fytonæringsstoffer. (Fyto betyr plante.)
Gjennom forskning har de funnet at også gulrot er i toppsjiktet blant kreftforebyggende matvarer, sammen med tomat, brokkoli, kål og blomkål. Gulrøtter kan også redusere risikoen for hjerneslag, og den senker kolesterolnivået, mye takket være fiberinnholdet.
 
Det er riktig at gulrot inneholder mer sukker enn andre grønnsaker, med unntak av rødbet, men fiberinnholdet i gulroten hindrer sukkeret i å strømme ut i blodbanen og gi økt insulinproduksjon, slik flere advarer mot. Du finner knapt sunnere og bedre snacks enn økologiske babygulrøtter. Derfor - knask i vei!
 
Når det gjelder frukt og grønt, henter jeg mange opplysninger fra boken "Fargedietten".
 
Da må dette være nok for i dag. Så kommer jeg tilbake med mer info om ikke mange dager.
 
Spis fargerikt i mellomtiden! Hilsen Tove


8 kommentarer:

  1. Heisann!

    Takk for den lille grønnsakhistorietimen, jeg er en lydhør elev. Har alltid vært fascinert av "røttene" bakover for alt... hvor ting og tang kommer fra, etymologi feks synes jeg er kjempeinteressant!
    Sekkene inneholdt krydder, tror jeg, men det er jo ofte farvestoffer også!
    Det blir en del bilder fra en slik tur. Mulig jeg ikke får vist ferdig fra denne før jeg legger ut på neste. Ha en fin kveld ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også dette er spennende, og ikke minst viktig for helsa vår!
      Det er ikke sikkert mine lesere forstår det du skriver om"sekkern som inneholder krydder eller fargestoffer".
      Da sier jeg tilmine lesere, gå inn på bloggen vilt og vakkert og lese mer. Mange spennende ting fra Tyrkia.
      Du kan klikke deg inn fra min blogg.
      En fin dag ønskes av Tove, i gråværet. Bruk oransje!

      Slett
  2. Hei Tove, Takk for spennende info om de supersunne grønnsakene brokkoli og gulerot. Tenk at grønnsaker er som medisin for kropp og sjel! klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er faktisk medisin! Hvis vi spiser mye av disse fargesterke bær, frukter og grønnsaker, kan vi kanskje forebygge å bli syke, og derved måtte ta skadelig medisin! Ikke glem oransje du heller i gråværet! Ha likevel en fin dag! Hilsen Tove

      Slett
  3. Hei Tove.
    Takk for hyggelig kommentar på Ordovergrind. På den måten fant jeg veien inn hit til deg.
    Radioprogrammet du henviser til, lyttet jeg faktisk på. Så pussig.
    Her var mye fin info ang grønnsaker. Men best av alt, er at dette smaker supergodt. Syns jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du legger inn en kommentar, Elisabeth.
      Artig at du hørte programmet. Det er behagelig å lytte til P1+, gode programledere, mange fine programinnslag og koselig musikk.
      Og enig med deg - de flotte grønnsakene smaker deilig!
      En fin helg ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei Tove, like koselig å få kommentar av deg hver gang!
    Jeg får legge ut et innlegg på Orange, you glad it´s Friday med en gang. Er med på to blogger der den farven er hovedpoenget for ukas bidrag! Det er en av mine favorittfarver, ikke så mye på klesplagg (har noen), men ellers!
    Ha en trivelig ukeslutt ;:OD)

    SvarSlett
  5. Tusen takk for ditt innlegg. Glad jeg fant din blogg!
    Hvilke blogger skriver om oransje?
    Jeg er ikke så glad i den skarpe oransje med formye gult i seg, men den som går mot rødt og fersken er herlig! Nyt oransje, vin og en flott helg, selv om storm og regn trommer på ruten. Hilsen Tove

    SvarSlett