mandag 18. mars 2013

HVA ER DET SOM ER SÅ SPESIELT MED ROSA?

Ja si det! Det jeg vet etter alle disse årene i fargenes verden, er at rosa er en helt spesiell farge for små jenter.
Det er mulig at jeg har skrevet noe om dette i et tidligere innlegg, men en repetisjon er bare bra!
 
Det ser nemlig ut til at de fleste småjenter har en rosa periode, uansett om rosa er en motefarge eller ikke. Så vokser de fleste fra den når de er rundt syv, åtte ni år.


Mange småjenter ville nok frydet seg over å ha et rosa gulv på rommet sitt. Og også denne fargen er med i Tarketts kolleksjon av gulvbelegg, som jeg skrev om i et innlegg for en ukes tid siden.
 
Jeg har nå to helger på rad holdt foredrag på messen "Gjør din bolig bedre", og mange har spørsmål om farger i etterkant. Og det er kjempehyggelig. Et av spørsmålene er ofte:

Hvorfor er det bare jenter som liker rosa og ikke gutter?

Uten at jeg vet hvorfor det er slik, ser det ut til at dette ligger naturlig i jentene.









Men det er også gutter som liker rosa. Og jeg opplever at de fleste mødre som forteller meg at deres sønn liker denne fargen, er litt flaue. Er guttene deres feminine?
Ja, kanskje er de det, for rosa er den mest feminine av alle fargene, mens rødt er den mest maskuline.
Men jeg sier "kanskje", for det kan være et behov også i en gutt, som gjør at personen trekkes mot en farge, uten at det behøver å bety at gutten er spesielt feminin.

Men det er også helt tydelig, at homoseksuelle gutter er mer tiltrukket av feminine farger enn gutter flest.

Jeg har jobbet sammen med homoseksuelle menn, og det har vært veldig givende. De er ofte både snille, omsorgsfulle, kreative og meget flinke med farger, interiør og mote.

La meg til slutt fortelle, at rosa ser ut til å roe ned voldelige og temperamentsfulle menn. I USA har de gjort forsøk, og malt fengselsceller rosa. Der roer disse menn seg raskt, så lenge de oppholder seg i fargen.

Idrettsfolk har funnet ut at rosa svekker energien, derfor har for eksempel ishockeylag i USA malt gjestegarderoben rosa. Da er det lettere å vinne over det gjestende laget.
Men det ser ut til å ha virket så godt, at det nå ikke lenger er lov. Skal garderoben males rosa, må begge garderobene males i denne fargen! Tove

Bildene som er benyttet er lånt av Tarkett, Fargerike, Nordsjö og IFI.

6 kommentarer:

  1. Jeg tror jeg leste i Fargehealing at rosa står for en frigjøringsfarge? Om det er riktig så forstår jeg hvorfor mange jenter (og gutter) velger rosa i fra 2-3-årsalderen. De skal jo da frigjøre seg fra oss foreldre :)

    (Jeg tror kanskje at gutter ikke velger fargen kommer litt fra det sosiale aspektet, rosa er jo en "jentefarge", og fedre skal da ikke ha en "homo" til sønn, om jeg skal generalisere (og provosere?) litt.)

    SvarSlett
  2. Takk for din tilbakemelding Ulla.
    Det var nytt for meg at rosa er en "frigjøringsfarge".

    Når det gjelder gutter og rosa har nok det sosiale aspektet noe å si, men selv uten det, er det langt færre gutter enn jenter som ønsker seg rosa. En tre - fireårig gutt vet ikke noe om dette bortsett fra at foreldrene kanskje gir barna gutte- og jentefarger. Men selv ikke når de kan velge rosa, er det en yndlingsfarge for de fleste gutter. Det er det for jenter, selv om foreldrene prøver å få dem bort fra den "feminine" rosa fargen.
    Skulle ønske noen kunne forske skikkelig på et slikt tema.

    En god påske ønskes deg av Tove

    SvarSlett
  3. Jeg har sikkert bommet. (Finner ikke bøkene mine, så jeg får ikke sjekket der hva som står, men når jeg finner de skal jeg se hva det er jeg har lest/trodd jeg har lest.)

    Ser også at rosa er populært blant ledere: http://www.aftenposten.no/jobb/article3577396.ece#.UUh-17-qzsY

    Men kan jo aldri vite hva som kommer av hva.

    Når jeg leser litt mer rundt om nå, så finner jeg hvertfall ingen som henviser til rosa og frigjøring, så jeg har nok tenkt litt feil :)

    SvarSlett
  4. Selv om jeg ikke har hørt det før, kan det jo godt være at du har rett Ulla. Finner du boken, vil jeg gjerne høre hva som står.

    Den første lederen jeg ofte så tidligere med rosa skjorter, er Trygve Hegnar. Han var alltid den eneste med den fargen. Han er jo en tøff kar, så jeg syntes alltid det var merkelig. I dag bruker menn flere farger, noe jeg synes er gøy.
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Jeg har nok lagt til litt egne tanker og slikt om rosa... Setningen "Rosa båret av en ung pike viser at hun er klar til å utvikle sitt fulle potensial." har gjort at jeg har tenkt helt på egen hånd uten å ha lest skikkelig. Ikke alltid hodet følger helt med.
    Jeg var bare så sikker på at jeg hadde lests noe annet, haha!

    Sånn kan det gå.

    SvarSlett
  6. Jeg synes det er veldig hyggelig at du kommenterer. Det er alltid gøy å lese.
    Jeg kom nettopp tilbake fra påskeferie, derfor er ikke kommentaren lagt ut tidligere.
    Håper du har hatt en flott påske. Vi har hatt det supert på fjellet. beste hilsener fra Tove

    SvarSlett