mandag 31. desember 2012

 
Fra jomfruelig hvitt til det grå og kjedelige.

Fredag 4. juledag gikk jeg en tur i nærmiljøet her på Stovner i utkanten av Oslo.
Mange tror at Stovner er et stygt sted, med bare høyblokker.
Det er slett ikke sant!

 
Dette bildet tok jeg fra vinduet i annen etasje i vårt hus 28. desember.
Her i Fossumkroken har vi bodd siden februar 1965. Den gang var det vår lille gruppe med 24 hus, noen eneboliger og bondegårder i området. Ellers var det jorder og skog.
For meg som hadde vokst opp på Grünerløkka i Oslo, var det som å flytte langt på landet.
 
Men jeg elsket skogen, og mesteparten av den er heldigvis bevart.
Fossumkroken er en blindvei, og vår lille "oase" ser faktisk ut som den gjorde i 65.


Etterhvert kom det blokker, både på Stovner og Vestli, som henger sammen med turveier og skog.
Men de fleste blokkene er bygget slik at de ikke virker ruvende, og de har god plass i mellom, med turveier, trær, bergknauser og lekeplasser.
 
Her ser du et par, med flott fotballbane og to barnehager i front.
Like bak meg, da jeg tok bildet, ligger skogen, med lysløype og liten slalombakke.













Ikke store slalombakken, men her har mange mindre barn lært seg kunsten å gå på ski!
Og lysløypa er flittig brukt!

Og rett bak slalombakken ligger Liastua, en flott tømmerhytte som er åpen i helgene, og der du kan få kjøpt både vafler og drikke.
 
Mange familier går hit på tur både sommer og vinter.
På 60-tallet var det også to hoppbakker her, som det ble arrangert hopprenn i. Men Liabakkene er dessverre for lengst revet. De ble for dårlige.
 

Men det er flere godbiter i området.

På Øvre Fossum Gård er det ridesenter, med mange hester og ponnyer, og her er det liv og røre.
Det er ikke få jenter som koser seg her.

Hele den runden jeg nå har tatt deg med på har tatt meg under en time med sakte gange. Skogen ligger bare fem minutters vei fra der jeg bor.

Når våren kommer, skal jeg vise deg området i en ny drakt. Men den hvite er også vakker.
 
Men dessverre - mesteparten av den hvite snøen forsvant et par dager etter min rundtur - så i dag er det meste grått. Selv himmelen henger tung og grå over oss, dessverre.

Men la oss se fremover - alt er i stadig forandring!

Jeg takker for at du i år har lest bloggen min - og ønsker deg et godt, spennende og fargesprakende nytt år!  Tove
 

 









4 kommentarer:

  1. Så hyggelig å lese om ditt nærmiljø på Stovner. Jeg vokste opp på Nesøya(Asker) og Stovner var på andre siden av Oslo og langt avgårde. Nesøya var også skikkelig bondeland da jeg vokste opp der, jeg flyttet hjemmefra tidlig, for det minimal bussforbindelse. Nå er det "inn sted" å bo og det var fint når vi skulle selge barndomshjemmet vårt der ut. Så ting endrer seg.

    Takk for et hyggelig bloggår, så får du ha et Godt nyttår!
    Klem fra Ingun

    SvarSlett
    Svar
    1. Nesøya og Stovner er svært ulike miljøer i dag.
      Grunnen er selvsagt at i Groruddalen er det etterhvert blitt overvekt av mennesker med annen etnisk opprinnelse.
      Det er synd for integreringen i Norge, at så mange innvandrere slår seg ned på samme sted.
      Det har medført at mange etnisk norske har flyttet fra Stovner.
      Men det er en annen historie. Skogen er heldigvis nesten den samme som for snart 50 år siden!
      Et lite PS. Da vi flyttet hit var det også svært dårlig kommunikasjon her. "Blåbussen" gikk en gang i timen, hver annen time på kvelden, og siste buss gikk kl. 22.47!

      Kos deg på fridagen! Hilsen Tove

      Slett
  2. Hei Tove, Takk for herlig rundtur hos deg med vakre bilder:-) Takk for dine inspirerende innlegg og tips om farger. Gleder meg til nye prosjekter med deg. Godt nytt år! stor nyttårsklem Siv:-)

    SvarSlett
  3. Hei igjen Siv.

    Takk for pene ord. Jeg gleder meg også til å se hva vi får til sammen neste år.
    Kos deg på fridagen, før du igjen tar fatt på alle dine gjøremål!
    Alt godt ønskes deg i det nye året!
    Nyttårsklem også fra meg. Tove

    SvarSlett