onsdag 24. oktober 2012

 
Dale of Norway - moteriktige og vakre strikkeplagg!
 
I mitt forrige innlegg viste jeg en flott jakke fra Desigual som jeg kjøpte i Madrid.
 
Nå vil jeg gjerne vise noen lekre strikkeplagg, som er utviklet og produsert i Norge av Dale of Norway. Og ikke tro at dette er "kjerringplagg" eller plagg for "sidrumpa menn"!
 
Nasjonalromantikk er nemlig blitt sexy og high fashion !

 
Nå har de gamle tradisjonene, som før var utrendy, og som for eksempel Oslo-folk så på som bondske, blitt high fashion. Dette skriver Aftenposten i en artikkel om Dale i september.
"I utlandet henger strikkeproduktene fra Dale side om side med Ralph Lauren og Dolce & Gabbana".
Motebransjen tror strikkeproduktene fra Dale vil få sin rettmessige plass i motebildet i tiden fremover.
 













 
Dale, som ligger i Dale i Vaksdal kommune, ble grunnlagt allerede i 1879, og har produsert ullgarn og strikkeplagg siden starten.
Nå har de også etablert et datterselskap i USA.
.
Helt siden OL i Cortina i 1956 har Dale levert de ofisielle OL- og VM genserne.
Dette er plagg som våre fremste idrettsutøvere kan være stolte av å vise frem! 

VM-genser Val Di Fiemme 2013.
  


Har du hørt om Knitshell weatherproof? Det hadde ikke jeg før jeg leste om det i Aftenpostens artikkel, og gikk inn på nettsidene til Dale. Knapt nok noen i Norge vet hva Knitshell er. Men i USA har Dale fått mange lovord i pressen, og de har mottatt priser, blant annet for denne kvaliteten. Plaggene er vannavstøtende ullstrikk laminert med vindtett fòr på innsiden.

Her ser du en rosa jakke for damer, og en blå for menn, men du kan velge blant flere farger.


Dessverre er det ikke mange som fører produktene i Norge. En stor skam! Nå må både motebutikker og sportsbutikker skjerpe seg!
Men produktene kan kjøpes i Dales nettbutikk, og i deres forretning på Karl Johan i Oslo, og i nyåpnet forretning i Stavanger.
 



Dale skaper vakre klær i mange flotte farger.
Men det er vel en kjennsgjerning at mange menn er litt redde for farger.

Da kan de velge mer nøytralt, men likevel barskt og spenstig. Denne grå genseren med tøft mønster kan alle menn føle seg vel i!

Jeg anbefaler dere å gå inn på nettsidene til Dale og se flere vakre modeller. www.dale.no. 
Dale lager også tilbehør, som luer og skjerf, i tillegg til en kolleksjon for barn. 
 
 Nå må vi kjenne vår besøkelsestid, og støtte opp under en av de få norske produsenter som fremdeles overlever i Norge! Tove
 
 
 

 
 
 
 
 
 

6 kommentarer:

  1. Hei, WOW for noen lekre plagg - helt enig med deg - nå må vi bli flinkere til å støtte Norsk design og Norsk industri:-) klem Siv:-)

    SvarSlett
  2. Ja, er de ikke lekre?!
    Men det er jo ille at de store sportskjedene ber om så store rabatter og markedsstøtte, at en norsk bedrift ikke kan tjene penger på å selge til dem. Derfor har de fleste norske tekstilprodusenter flagget ut. Norge er et land med høyt kostnadsnivå som vi vet.
    Men nå er jo mange av plaggene så lekre at de selvsagt kan benyttes til andre ting en sportslige aktiviteter. Dette er mote! En flott dag ønskes av Tove.

    SvarSlett
  3. Hei!
    Ja her var det mye vakkert og mote som du sier. Jeg skal ta med meg mine Design tekstil elever(2kl vg skole) til butikken på Karl Johan neste gang vi er i Oslo.
    Takk for opplysningen for jeg viste ikke at de hadde butikk der.
    Var på omvisning og seminar på Devold fabrikk i Ålesund i fjor. De lager også utrolig mye vakkert. Mange av de tingene selges heller ikke i Norge for det er for dyrt, men til USA som er mere kravstore. HM, et tankekors!

    Ja, jeg leser eller retter sagt hører mye lydbøker pga av at jeg kjører minst 6 mil på jobb hver dag og da får man med seg mye. Jobber i Elverum. Så da slår man to fluer i ett og reisa blir en fornøyelse.

    Ha en flott helg!
    Ingun

    SvarSlett
  4. Så bra at vi kan oppdatere hverandre gjennom bloggene våre, og fortelle om ting som alle ikke er oppmerksom på.

    Hvem kunne vite at strikkeplagg i ull kan være vannavstøtende? Og når plaggene i tillegg er foret, slik at de blir vindtette, er det jo helt perfekt. For ikke å snakke om hvor lekre disse jakkene er!

    Når du neste gang tar med elevene dine til Oslo, kunne du kanskje kontakte meg på forhånd, og hvis det passer kan jeg møte dere, og vi kan snakke litt om farger sammen hvis det er av interesse?
    God helg ønskes av Tove

    SvarSlett
  5. Jeg takker for tilbudet, så hyggelig!
    Det hadde jo vært trivelig å få til en gang. Klassen syr
    nå mange kostymer til en forestilling som skal være til en musical på Terningen Arena, Elverum den 17 november. De synes det er morsomt, men slitsomt. Det kommer sikkert på bloggen min om det. Dette er en morsom gjeng med elever.

    SvarSlett
  6. Hils så mye til elevene og ønsk dem lykke til!
    Man vet aldri hvor haren hopper, så kanskje jeg får en prat med dem en dag?! Hilsen Tove

    SvarSlett