lørdag 4. februar 2023

 Da er programmene med Demenskoret over.

Jeg må bare innrømme at tårene rant da jeg så dem holde konserten i siste program på NRK!    
Det er ikke tvil om at sang og musikk er viktig! 
 Men, som jeg skrev i det forrige innlegget - farger er også utrolig viktige både for demente og for alle oss andre!

Jeg glemmer ikke da jeg kom inn i denne butikken i Thailand for mange år siden. Det var stoffer i alle farger på alle vegger.
Jeg ble helt målløs.


Men la oss snakke litt om fargerik mat. Det er ikke minst viktig!
Dess sterkere farge det er på frukt og grønt, jo sunnere er de!
Jeg har i mange år lært mye, og hatt stor glede av boken 
"Fargedietten Tenk helse - tenk farger!
La meg bruke et sitat her:
"Forskning viser at fargerike, friske naturprodukter er en nøkkelfaktor i ethvert kosthold som bidrar til god helse. Dette fordi frukter og grønnsaker, særlig de mest fargerike av dem, inneholder mengder av sykdomsbekjempende kjemiske forbindelser.
Og de fleste av disse helsebringende stoffene sitter i selve pigmentdelen."


Kan du gjette om det er bringebær eller jordbær som er de sunneste av disse to?


Og hva med paprika? Hvem tror du er sunnest av rød paprika og tomater?
Rød paprika har mer C-vitaminer enn appelsiner. De er blant ti på topp når det gjelder betakaroteninnhold, og de inneholder mye annet. De rangerer også blant de ti
 grønnsakene som inneholder mest antioksydanter.
Rød paprika inneholder dobbelt så mye C-vitamin som grønn paprika, og ti ganger mer A-vitamin.


Men tomaten har også mange sykdomsbekjempende egenskaper, og hovedårsaken ligger i det flotte røde stoffet som gir tomaten den herlige fargen.
Dette fargestoffet heter lycopen og tilhører karotenoidfamilien.
Lycopen ser ut til å fungere som en kraftig antioksydant.
Det røde fargestoffet har en tendens til å samle seg i spesielle organer i kroppen, deriblant i lunger og prostata. Forskere har funnet at lycopen ser ut til å redusere faren for kreft i disse organene.


Men ettersom jeg har startet det forrige innlegget og dette med Demenskoret, og hvor viktig sang, musikk, og farger er for demente, vil jeg også se på to av fargene i maten, som er spesielt viktig for å hindre utviklingen av demens og Alzheimer.
Nemlig blått og indigo (blå-lilla) - fargene som er blåbær og bjørnebærs farger.

"Blåbærene inneholder mer enn et dusin vitaminer og mineraler i små mengder, de er proppet med fiber og de inneholder nærmere 100 forskjellige fytostoffer.
I ORAK-testene på Tufs University så man at de blå matvarene tilintetgjorde flere frie radikaler enn noen annen mat." 


Blåbær og bjørnebær var klare vinnere i gruppen friske frukter og bær!
ORAK-verdi brukes som måleenhet for å angi det totale innholdet av antioksydanter i en matvare. Krekling er også en av de sunne.
Det er antocyaninpigmentene som gir blåbær, bjørnebær og krekling den intense blåfargen.


Jeg har kanskje med alt dette gjort at dere er blitt slitne i hodet, derfor slutter jeg dette innlegget, og tar frem mer om sunn mat neste gang.

Men det har mye å si for lysten på mat, som mange eldre og demente mangler, at vi bruker fargene for å fremme appetitten, slik vår sønn har gjort her.
Hilsen Tove.

PS. Jeg minner dere om boken "Sangskatter" som jeg la ut bilde av i det forrige innlegget. Jeg kan ikke få fullrost den boken til alle sang-glade.


Jeg sender deg som avslutning en vakker blomsterbukett som du kan kose deg med!




13 kommentarer:

  1. Takk for den vakre, fargerike blomsterbuketten!:) Her blir det rørt blåbær fra egen hyttetomt i helga, pluss tomater og annen fargerik mat :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre! Vi spiser også blåbær hver morgen. Mesteparten blir vanligvis plukket på fjellet, men noe også i skogen like ovenfor her vi bor. Blomstene fortjener du! God søndag ønskes av Tove

      Slett
  2. Ja, sang og musikk, pluss farger i mat og annet er virkelig noe vi alle trenger. Ønsker deg en vakker ny uke i februar og snart bugner det av farger ute også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er enige. Og vi gleder oss begge til våren. God søndag ønskes av Tove.

      Slett
  3. Dette var et riktig appetittvekkende innlegg! Jeg er veldig glad i både bær og frukt, og spiser også grønnsaker daglig. En sak er at det er godt for meg, men det er også godt! Jeg skal være ærlig og si at jeg har ikke fulgt med på demenskoret, men sett noen bruddstykker. Det er ingen tvil om at både farger og musikk er viktig for oss mennesker. Jeg kjenner også på at LYS er en nødvendighet, her henger etterdønningene etter mørketida godt i. Så kan jeg vel også si at farger og lys er 2 sider av samme sak.
    Håper alt er så bra hos dere som det kan være! Ha en flott uke og hils. Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja visst er det godt! Litt trist at du ikke fulgte med på Demenskoret, men vi er ikke interesserte i de samme tingene alltid.
      Klart mørketiden tar på - lys er jo så viktig. Og som du sier - lys og farger henger sammen. Det er jo i lyset bølgelengdene er - med andre ord - fargene!
      Gode dager ønskes av oss begge! Tove

      Slett
  4. Som jeg har sagt før: Alltid noe å lære her hos deg, og mange ganger trenger jeg å bli minnet på det jeg egentlig vet. Jeg leser med stor interesse og gleder meg over bildene.
    Ønsker deg ei fin ny uke!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
  5. Tusen takk for pene ord! Det er jo så bra - vi lærer så lenge vi lever! Jeg ønsker også deg en fin vinteruke. Hilsen Tove.

    SvarSlett
  6. Farger må man ha, spesielt i mat nå i denne grå vintertiden føler jeg. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det må vi! Og det smaker jo så godt! Hilsen Tove

      Slett
  7. Jeg lager en fruktfat hver morgen og den må inneholde minst tre farger... da blir sjelen min fornøyd. Jeg spiser forresten knuste havreflak selv som grøt... deilig... og kaffen min er et must... fargerike morning greetings fra Viola.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott å høre, Viola. Minst tre farger - så supert å høre at du er så bevisst på farger! Da leder du med en farge. Vi spiser blåbær og bringebær - blått og rødt! Jeg ønsker deg herlige fargerike morgener fremover! Hilsen fra Tove

      Slett
  8. Takk for interessant foredrag i kveld i Lillestrøm. Håper du kan sjekke opp om Aronia (svartsurbær). Bugner av bær på høsten, og finnes som busker og hekker. Flotte bær til syltetøy eller som saft, gjerne sammen med andre bær. Nydelig farge😀
    Mvh Anne Marie

    SvarSlett