søndag 27. november 2022

 Fargen som symboliserer ADVENT er fiolett, ikke indigo!

Hvert år siden jeg startet bloggen, har jeg tatt opp dette temaet, fiolett/indigo.
Og jeg gjør det i år igjen, da mange fremdeles ikke kjenner forskjellen. De sier bare lilla.
Og begge er riktignok lilla, men fiolett er rød-lilla mens den indigo er blå-lilla!


Hvorfor terper jeg på dette år etter år?
De to hovedgrunnene er at Kirken selv har valgt fiolett som sin adventsfarge.
Det er fargesymbolikk. Dette handler om at ulike liturgiske farger i løpet av kirkeåret symboliserer ulike betydninger. Det er helt klare regler for fargebruk i løpet av et kirkeår.
I dag fortolkes og brukes fargene ut fra følgende liturgiske forklaring:
Hvitt (eller gyllent) er Kristus-høytidenes, festens og gledens farge.
Fiolett er forberedelsens, botens og sorgens farge.
Rødt er Åndens og Kirkens, blodets og martyriets farge.

Grønt er vekstens farge, og brukes i de kirkeårstider som ikke klart faller under de tre punktene over. På alle søndager etter pinse brukes grønt.

Med andre ord er fargesymbolikk bevisste, ofte innlærte "koder", for eksempel innen ulike kulturer og religioner.


Min vakre adventskrans, som min venninne Kari har laget til meg,  hentes frem.
Her ser du godt de fiolette lysene, mens du ser litt indigo pynt rundt på kransen. Stor forskjell på fargene!


Det har vært utrolig lange grå perioder her i Oslo. Grått gjør oss deprimerte.
Derfor er den fiolette fargen deilig å hente frem.
Skulle gjerne hatt denne himmelen over meg nå, men den har jeg fotografert på fjellet for lenge siden.


Jeg gikk i butikken i går for å finne en vakker blomst i fiolett, men utvalget var veldig dårlig.
Jeg henter derfor frem dette gamle bildet av vakre fiolette blomster.


Og for å lyse opp i mørket, har jeg selvsagt hengt opp denne stjernen som jeg er så glad i. Den er mer enn 50 år gammel. For meg er den en advent stjerne.

Jeg ønsker dere alle en god og fiolett adventstid! Hilsen Tove.

10 kommentarer:

  1. Jeg har fått meg fiolett kåpe, den tok jeg i bruk i dag. Fikk flere kommentarer på advenstfargen på kåpa mi. Jeg har en mørk indigo også, den får henge til etter jul. Har vært på utstillinger i dag, så jeg har ikke ordnet noe til advent enda. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gratulere med fiolett kåpe. Skulle gjerne sett den!
      Tenker mange syntes den var flott.
      Jeg er personlig mer glad i den indigo fargen enn fiolett, men som du sier - indigo kan vi ta i bruk senere. Nå er det fiolett som gjelder!
      Fine adventsdager ønskes av Tove

      Slett
  2. Du er flink til å minne oss om det hvert år. Alle jeg kjenner sier lilla og mener en av fargene, men som du sier er det en som er adventsfargen og det er fiolett det! Ha en vakker ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Motemessig har indigo vært mer in når det gjelder lys og pynt. Og det er jo mange som ikke vet hvorfor fiolett er adventsfargen. Det er ikke så merkelig, men jeg kan jo prøve å opplyse hvorfor.
      Jeg ønsker også deg fine adventsdager, og lykke til med alt det flotte du lager. Hilsen Tove

      Slett
  3. Jeg huseker du har skrevet om dette før. Tidligere år har jeg vært rundt og lett etter fine farger på adventslysene. I år har jeg ikke fått kjøpt inn adventslys enda, så fant noen rester fra tidligere. Det ble lys i fire forskjellige lillafarger ( fiolett og indigo) i den sølvfargede adventsstaken min. Det ble ganske stilig, faktisk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har skrevet om dette i mange år. Men selvsagt er det mange som bare velger etter smak og behag. Men jeg liker tradisjoner. Da håper jeg du finner noen fine fiolette lys når du kommer så langt!
      Fine førjulsdager ønskes av Tove

      Slett
  4. Hei! Jeg har blitt mye mer bevisst på farger etterat jeg ble "kjent" med deg, og i år er julegavene mine mer fargeglade enn noen gang. De er selvfølgelig strikka, og jeg håper de blir satt pris på dit de kommer. I dag våkna jeg til 18 minusgrader, og snøen henger tungt på trærne. Julestemning så det holder.

    Ønsker deg fine førjulsdager!

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg blir så glad når du skriver dette. Det er faktisk viktig å bli mer bevisst på farger i alle sammenhenger. Mat, klær, interiør etc.
      Nå skal jeg gå inn på din blogg og se hva jeg finner av farger der.
      Her er det ca. -8 grader, og for en gangs skyld klarvær! Gode adventsdager ønskes av Tove.

      Slett
  5. Jeg har en lilla fløyelskjole som jeg kjøpte en gang spesielt til jul... men jeg må si jeg liker rød også og eier også en som ligner på den "lille sorte" men med lange ermer.
    Som jeg skrev tidligere, er det mer det røde og det grønne som dominerer her i julen ved siden av gull og treets naturlige toner. Jeg ser alltid frem til dine bidrag og dine interessante og viktige forklaringer om farger. Tusen takk.
    God advent ønsker Viola
    ... når jeg er tilbake i Norge kjøper jeg boken din. Klem

    SvarSlett
  6. Tusen takk for nok en hyggelig tilbakemelding. Det er alltid så fint å høre fra deg. Lekkert med lilla/fiolett fløyelskjole! Men jeg har vært lite på nettet og på bloggen nå, så jeg skal forsøke å bli flinkere.
    Nå er julen rett rundt hjørnet, så det blir et juleinnlegg.

    SvarSlett