torsdag 6. oktober 2022

 Kan vi spare strøm med riktig bruk av farger?

For mange år siden fikk jeg vite at det var gjort et forsøk, som viste at farger kan påvirke hvordan vi føler temperaturen i et rom!

To helt like rom ble malt i ulike farger.



Det ene ble malt i blå-turkis og det andre i rød-oransje.
En gruppe mennesker ble plassert i hvert av rommene, der de skulle utføre stillesittende kontorarbeid.
Langsomt ble temperaturen satt ned, uten at de var klar over det.
Gruppen i det blå rommet klaget over at det var kaldt ved +15 grader Celsius.
Gruppen i det røde rommet klaget ikke før temperaturen var helt nede i +11 grader.


Det er vel de færreste som vil male stuen rød-oransje for å få det varmere vil jeg tro.
Men vi kan kjøpe et pledd til hver i en varm farge når kveldene blir kaldere.
Eller sørge for å ha noen av de varme fargene i interiøret. Kanskje en stol eller to, noen puter el.l.


En løper i varme farger på gulvet er heller ikke dumt!


Eller - hvis det er en uutholdelig varm sommerdag, kan vi kanskje hente frem en blå stol?
Og dette med farger og temperatur har fått meg til å tenke litt rundt hvorfor blått er den globale favorittfargen.
Det kan kanskje være at det bor flest mennesker i verden der det er veldig varmt?
Da er det fint å ha den lyse blå, eller den lys turkise fargen rundt seg.


Men det er ikke bare når det gjelder varmen vi kan spare strøm, også lyset kan vi spare på.
Jeg har i flere interiør program sett at det nå er mer moderne å male vinduskarmer i en mørkere farge. Men det stjeler en stor del av dagslyset.


Det er mer lønnsomt å male vinduskarmene helt lyse eller hvite. Hvite vinduskarmer og lyse vegger nær vinduene utnytter lyset best.

Vær også klar over at matte flater absorberer lys, og vil oppfattes som mørkere enn blanke flater!
Utnytt dagslyset best mulig og lengst mulig!
Lykke til! Hilsen Tove.

PS. Det står litt om dette også i boken min - "Fargene forteller".


12 kommentarer:

  1. Dette er så spennende lesning 💙❤

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, farger er så viktige i alle sammenhenger! Og nå er strømsparing viktig!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Hei Tove, Hvordan fargene kan virke kjølende og varme, er veldig spennende lesning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det virkelig! Takk for tilbakemeldingen.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Ja, takk! Jeg kjøper denne. Jeg har blitt mye mer opptatt av farger siden jeg ble kjent med deg.

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Så flott at det jeg har skrevet har vært av interesse. Det er jeg veldig glad for. Kjøp deg et varmt oransje pledd - det er både en humørspreder og en god, varm farge! Klem tilbake fra Tove.

      Slett
  4. Dette er en veldig interessant side ved farger!
    Jeg tenner mange oransje stearinlys for tiden, istedenfor å skru opp varmen.
    I store, flotte, gamle hus er det ofte sterke farger på veggene, også oransje, har jeg sett.
    Jeg husker på 70-tallet at vi besøkte noen venner som hadde flyttet inn i nytt hus. Ungdommene, som var på min alder, hadde fått bestemme farger på rommene sine, gutten hadde valgt en dyp fiolett og jenta en sterk oransje. Det hadde vært spennende å vite hvem som syntes de hadde det varmeste rommet :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende. Men nå er jo ikke fiolett den kaldeste fargen, den har jo rødt i seg. Derfor har jeg alltid synes at det er litt merkelig at fiolett er i den kalde delen av spekteret. Dette må jeg vite mer om!
      Fortsett med oransje stearinlys - det er vakkert!
      Fortsatt gode høstdager ønskes av Tove.

      Slett
  5. Det er alltid hyggelig å lese om farger og øke bevisstheten om dem. Takk for dine alltid innsiktsfulle innlegg.
    Jeg må si jeg elsker farger... i alle fasetter og det er smart å bruke dem dyktig og fornuftig.
    Takk for eksemplene dine.
    Nyt høsten, kjære Tove.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for din hyggelige tilbakemelding.
      Det er så viktig å være glad i farger og å bruke dem. Og det er viktig å benytte dem bevisst - det vil si å kunne noe om fargepsykologien.
      Gode og fargerike dager ønskes av Tove

      Slett
  6. Morsomt å tenke på hvordan vi påvirkes av fargene. Lys trenger vi jammen i høstmørket og da er det godt med hvite karmer og stearinlys. Ha en finfin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fargene påvirker oss mer enn de fleste tenker over!
      Fine dager ønskes av Tove

      Slett