mandag 30. mai 2022

Etter de triste grå bildene fra Boligmessa i forrige innlegg, vil jeg dele noen vakre fargebilder fra 
Åsgårdstrand. 
Se hvor mye fargene betyr i et landskap. Både for oss og for alt levende i naturen!



Før jeg kommer til min koselige skogssti, går jeg forbi dette jordet, som skinner som gull, selv om det ikke er sol.


Og der stien starter, hilste disse vakre, indigo fiolene meg velkommen.
Da jeg var 13 - 14 år, tok jeg sangundervisning hos operasangerinne, Dagny Constance Knutsen. Hun lærte meg også noen vakre sanger, i litt gammeldags tekst.
Den ene var om fioler, og her er begynnelsen:
"Jeg sanker i skogens dunkleste vrå, den skjæreste blomst jeg finner.
Fioler, fioler med øyne blå, og duft av de skjønneste minner."
Det er litt ulik blåfarge på fiolene, noen er mer indigo (blå-lilla) enn blå, som her.
 

Vakkert og grønt, selv om det var veldig tørt i skogen. Heldigvis har det regnet senere.


Jeg fortsetter innover stien, og bare nyter det grønne, og blomsterfargene når de dukker opp.



Og her er vakre St. Hans blomster i den vakre fiolette (rød-lilla) fargen.


Jeg nevnte over at det var veldig tørt da jeg var her, og jordene til bøndene var helt grå. Tenk når dette blir grønt, hvor flott det blir!
Du ser hvor mye fargene betyr i et landskap!


For ikke å slutte med grått - tar jeg med dette vakre treet ikke langt fra stien på tilbakeveien. 


Og denne fantastiske himmelen, som jeg fotograferte fra vår balkong.

Hilsen fra Tove.



10 kommentarer:

  1. Hei! Dette var det sprut over i forhold til boligmessa. Jeg var på den i Vikingskipet i Hamar, jeg brukte akkurat en halv time der inne.
    Alt var grått, hvitt og brunt, jeg ble deprimert. Det jeg gjerne ville finne der var noe så aktuelt som solsellepanel, solscelletaksten osv, hva finnes på markedet. Det var det ingen ting av????? Nå i disse strøm pristider, merkelig. Ha en fin uke. Jeg er bare håndlanger og klatrer i stilas for tiden, på dagtid. Vi, isolerer og sette inn nye vinduer etter hvert på fritidseiendommen vår. Begynner å vende meg til å være 5-6 meter over bakken nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi er enige - den messa var helt elendig. Og det manglet farger så godt som over alt.
      Vær forsiktig når du klatrer så høyt! Men jeg har sagt det før - dere er kjempeflinke! Hilsen Tove

      Slett
  2. Så mye vakkert du viser her. For en fargeprakt naturen viser i våren. Kos deg videre mot juni! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. For både deg og meg er naturen og de vakre fargene veldig viktige. Og jeg sier det samme til deg - kos deg videre! Hilsen Tove

      Slett
  3. Naturen vet ihvertfall at farger er livsviktig! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt riktig. Uten farger - intet liv!
      Kos deg videre i den vakre måneden juni! Hilsen Tove

      Slett
  4. Hei. Så fine bilder du viser! Jeg hopper stille over alle gråfargene. Nå ser det ut som om trenden med grått i alle varianter har inntatt distriktet her også. Jeg kan styrer meg, for å si det mildt. Her er det grønt nå, og "alt det gule" blomstrer. Jeg pleier å si at forsommeren er gul og senere blir det rødt. Men den blomsten du kaller St. Hans blomst; er det den samme som jeg kaller Skogstorkenebb? Jeg har ikke hørt St. Hans blomst tidligere, men det kan jo også handle om lokale forskjeller. Nyt pinsehelga, og hils. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hopp over det grå - det blir du bare deprimert av.
      Det er sikkert vakkert hos dere nå, skulle gjerne vært der og sett selv! Gult synes jo så godt. Så hvis du planter i et bed med flere farger er det lurt med gul bakerst, for den synes uansett, Blått bør plantes foran, for den synes minst.
      Det riktige navnet er nok Skogstorkenebb, men jeg har alltid hørt St.Hans blomst.
      Vi er i Åsgårdstrand, for her er det Åsgårdstrands-
      dager i pinsen. Konserter og mange boder på
      brygga. Kos deg du også. HJ hilser. Klem.

      Slett
  5. Du tok nydelige bilder... tusen takk.
    Vi har en sangsti - det er en tursti som har mange natursteiner som vakre folkesanger og deres opphav kan leses på -
    Så jeg synger alltid selv fra stein til stein :-))) Tror det ville vært noe for deg også :-)
    God helg. Hilsen Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Skulle gjerne gått langs den stien. Jeg elsker stein, og jeg elsker å synge. Kan også flere tyske sanger.
      Fortsatt god pinse ønskes av Tove

      Slett