lørdag 22. januar 2022

 Farger hjemme er viktig!
Hvis du har en minimalistisk stil hjemme - trenger du farger, enten du er klar over det eller ikke. 
Om ikke annet - kjøp noen vakre, fargesprakende primulaer.
Kanskje de vil friste deg til å hente inn noen farger i interiøret!?


Jeg ser alltid frem til at primula skal komme i butikkene over jul.
Jeg elsker disse blomstene med de sterke, vakre fargene.

Dessverre var de litt utsolgt i butikken da jeg kom dit, men noen ulike farger hadde de, men som du vil se videre, var noen av de flotte grønne bladene litt ødelagt på noen.
Men det er fargene jeg ønsker at du skal glede deg over.


Jeg starter med en av de gule. Solens farge. Og jeg vet at mange nord i landet nå venter på at solen skal komme tilbake. Og det forstår jeg godt, for der har det også vært mye uvær i vinter. I fargepsykologien er gult betegnet som kunnskapens farge.
Men la meg komme med en advarsel, det er for de fleste ikke en god sovefarge.


Er denne blomsten fiolett (rød-lilla) eller indigo (blå-lilla)?
På dette bildet er blomsten fiolett. Men det er samme blomsten som du ser sammen med andre på det første bildet. Der er den indigo. Og i virkeligheten er den indigo.
Her ser du et veldig godt eksempel på det Therese i NCS Colour Senter skrev i en av sine kommentarer til forrige innlegg, nemlig at farger kan oppfattes ulikt, og kan forandre seg i ulikt lys. Det ser du et godt eksempel på her. Farger kan også være ulike på ulike skjermer og telefoner.
Lilla-fargene er jo sammensatt av rødt og blått, men i fargepsykologien står de for veldig ulike ting. Indigo står for intuisjon og en sterk indre viten.
Fiolett derimot er kunstnernes farge ettersom den inspirerer til kreativitet.
Mange oppfatter begge disse lilla-variantene som litt mystiske.


Her er en vakker plante som har mye rosa i seg, selv om en rødfarge også er med innerst.
Det finnes mange nyanser av rosa, fra de lyseste til de som kalles magenta og purpur.
Det kan være vanskelig for mange å gjenkjenne de ulike variantene.
Men den varianten vi tenker mest på som rosa er en feminin og romantisk farge.


En hvit primula er også veldig vakker med sterk gult innerst, og med de vakre mørk grønne bladene rundt. Men hvitt på store flater er ikke heldig verken hjemme, i klasserom eller på kontorer.
Det er gjort studier som viser det. Se tidligere innlegg.


Her er en annen plante hvor fargen er en mellomting mellom rød og rosa. Jeg vil si at den i virkeligheten er mest rød.
Rødt er en varm farge, og den er lidenskapelig og seksuelt stimulerende.
Den oppfordrer til trening og bevegelse, ikke avslapping og ro.


Jeg tar til slutt med nok en gul primula, men gulfargene er ganske ulike.
Denne går mer mot en gul-oransje fargetone, men du ser at bladene har ulike sjatteringer. 

Jeg blir aldri lei av å skrive om eller undervise og holde foredrag og kurs om farger.
Farger er så utrolig viktig for helse, velvære og humør.
Dere som er unge, har hatt en kjedelig tid med corona, og som kanskje sitter i karantene, sørg for å ha farger rundt dere. Kanskje er oransje viktigst -
livsgledens farge - for livsglede trenger vi alle nå!

Kos dere med de vakre, fargerike primulaene - det gjør jeg. Hilsen Tove.



6 kommentarer:

  1. Nydelig med farger i januar. Det trenger vi. Ønsker deg en vakker helg og håper primulaene dine lever lenge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper også de vil leve lenge. Jeg skal passe godt på dem.
      En god helg ønskes også deg. Håper ikke tåken er like tykk som hos oss. Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann, jeg er nesten blitt avhengig av den oransje genseren jeg strikka. Svigerdatter har også fått en... Og primula så jeg at søsteren min hadde kjøpt, og da tenkte jeg også, nå er det tid for å få en primula inn i stua - og så ut når den tid kommer ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å høre om den oransje genseren. Håper også svigerdatteren din har glede av den.
      Ja - primula må inn nå, og plantes ut etterpå.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Farger er deilig! Her i Bergen er vinteren for det meste grå. Da fyller jeg på med fareger. Julen er fargerik og full av lys. Når den er ryddet vekk, må vi fylle på med fargerike blomster, lys, sofaputer, duker osv. Herlig å gå i blomsterbutikker på denne tiden! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er vi så enige. Men ja, dere har hatt mye mer gråvær enn oss i Oslo, men i går morgen våknet jeg til grå-hvite omgivelser. Alt hadde fått et tykt lag med rim, og det var tåke. Tror jeg skal legge bilder av det ut i neste innlegg. Hilsen Tove.

      Slett