torsdag 10. juni 2021

Fargeprakt i naturen
Fargesprakende blomster både i naturen og i hager.


Jeg gikk en tur i utkanten av Åsgårdstrand forrige helg, og ble helt oppslukt både av alle fargene jeg så i mange hager, og langs den hyggelige stien jeg gikk langs gjorder og gjennom skog.
I hagene dominerte rododendron, men i mange ulike farger og nyanser.


Men før vi dro, tok jeg bilde av denne vakre klasen av ballblom i egen hage.
Dette var en av mine yndlingsblomster da jeg var liten.


Men tilbake til Åsgårdstrand. Her en annen farge på rododendron. Her går den over mot rosa.


Og hva er vel flottere sammen enn den rosa og denne indigo-blå fargen?! Vet du hva den heter?


Disse hvite rododendronene er også vakre, selv om hvitt og sort ikke er farger, men ligger ligger i hver sin ende av fargeskalaen, med alle fargene i mellom
.

La meg ta med nok et sjarmtroll fra naturen. Den var alltid med i min bukett da jeg var liten.
For en farge. Selv om den er liten, kan du se den på langt hold.














St. Hans blomstene er jo veldig vanlig å se i naturen, men du verden så stor forskjell det kan være på fargen. De til venstre ser rosa ut, mens den til høyre er fiolett, slik den for det meste pleier å være. Legg merke til hvor mye fargen forandrer blomsten.















De små, blå blomstene til venstre har jeg alltid kalt kattøye. Hva den lille gule heter, vet jeg ikke.
Men legg merke til hvor mye lettere du ser de gule blomstene enn de blå, selv om de gule er på et lite bilde. Tenk på det når du planter i hagen. Sett de blå blomstene foran, og de gule bakerst. Da kommer de begge til sin rett. Hvis ikke vil gulfargen overskygge den blå.


Men la meg også ta med en blå rododendron. Den er vakker, men jeg foretrekker de røde, rosa eller fiolette. Men smaken er forskjellig. Og selvsagt er blåfargene også ulike.


Et lite knippe ulike blomster i forskjellige farger. Men de blå forglem-meg-ei'ene blir nesten borte.
Selvsagt fordi de er små, men også på grunn av fargen. Den gule kan vi ikke overse.


La meg slutte med dette vakre bilde fra en hage i Åsgårdstrand. Du kan se et jorde i bakkant, og der du ser trærne, går stien jeg gikk.

I dette innlegget er det ikke typen blomster jeg fokuserer på, det kan jeg dessverre lite om.
Det er fargene som jeg aldri blir lei av. Tror jeg må lage et innlegg til med blomster og farger.
Gode og fargerike dager ønskes av Tove.


11 kommentarer:

  1. Åsgårdstrand ... for et vakkert sted. Jeg vet. De fantastiske husene og de vakre hagene ved Oslofjorden. Hjertet mitt hopper av glede.
    Blomstene er nå ganske enkelt imponerende. Man kan bare være lykkelig.
    Mange hilsener til deg. Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må komme på besøk dit, Viola. Du vet sikkert at maleren Edvard Munch bodde der i mange år, og huset står der i Munchsparken. Søk på bloggen så får du opp innlegg.
      Blomstene og fargene er helt fantastiske nå, det er bare å nyte hvert øyeblikk. Med fargeglade hilsener fra Tove

      Slett
  2. Ja, her var det nydelige farger! For ei flott årstid vi har nå! Tida fram mot midtsommer er den beste synes jeg.

    Ønsker deg fortsatt fine juni-dager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vakkert! En veldig deilig årstid, men den går så raskt. Fine dager ønskes også deg. Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Hei Tove, Tusen takk for din flotte blomstervandring. Jeg elsker blomster og henter ro og inspirasjon i hage, langs en sti og ved havet. Fargene er magiske akkurat nå. Vakre blikkfang du deler. Sommerklem Siv <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for en hyggelig tilbakemelding. Ja, det er vakkert i Åsgårdstrand, masser av blomster. Utrolig mange ulike farger. Nyt dagene. Klem fra Tove

      Slett
  4. Å så mye vakre blomster. Vi må hygge oss med sommeren og alt det vakre, jeg liker å jobb i Hagen og koser meg med det! Nyt den fine tiden vi er inn i og kos dere, ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg vet at du liker hagearbeid. Jeg gjør egentlig ikke det. Og det er vanskelig å ha mange blomster og andre ting i hagen når vi reiser litt hit og litt dit om sommeren. Derfor elsker jeg å se andres blomster og trær, og gå turer i naturen.
      Jeg ønsker også deg en fin helg. Hilsen fra Tove

      Slett
  5. Tusen takk for fine bilder! Ja, det er så vakkert nå, med blomstring i alle farger! Rhododendronene i hagen er i ferd med å avslutte blomstringen for i år. Men vi er så heldige å ha tre gamle gullregn i hagen. De står nå og lyser opp i gråværet vi har fått de siste dagene. I går hadde jeg bursdag og fikk en knall gul paraply av datteren min. Da har jeg alltid solen med meg selv om det regner :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig sent svar fra meg, da vi har vært på langtur i Norge. Det kommer snart innlegg med bilder fra turen. Norge er utrolig vakkert!
      Tusen takk for hyggelig kommentar. Herlig med knallgul paraply! Det skal jeg ønske meg!!
      Gratulere med dagen som var. Hilsen fra Tove

      Slett