fredag 1. januar 2021


I en vanskelig tid, vil jeg gjerne få ønske deg velkommen inn i det nye året med en regnbue.
I tidligere tider sa de at vi ville finne en skatt ved enden av regnbuen. Vi tror vel ikke helt på det, men kanskje skatten egentlig er å glede seg over de vakre fargene i regnbuen?

Jeg synes det blir litt for enkelt bare å ønske alle et godt nytt år. Vi vet at det for mange, dessverre ikke blir det, selv om vi ønsker det.
Men det er likevel mange ting vi kan glede oss over i en vanskelig tid - og vi må hente frem vår positivitet, og gjøre det beste ut av også dette året - 2021!


La meg gi et eksempel på en rød glede. Det å få en rød rose gir glede. Dessuten står rødt for mot og handlekraft, og det er viktig å hente frem nå!


En vakker høstdag med den oransje fargen på trærne, gir mange en stor glede.
Livsgledens farge er viktig i disse tider!


Den første hestehoven vi som barn fant om våren, var en stor glede.
Vi var stolte og glade når vi kunne gi den til mor. La solens farge fremdeles glede deg.


Den grønne fargen har flest nyanser. Og naturen har så mye å gi oss.
Hva er vel vakrere enn en sti i skogen der hvitveisene kranser stien?!
Og uansett årstid - gå ut i naturen og la den grønne fargen rense sjel og sinn.


Etter en høst hvor himmelen her på Østlandet har vært mest grå, er en slik blå himmel til stor glede. Å våkne opp til et slikt syn, gir oss nye krefter og stor glede. Kom deg ut!


Hva så med den indigo fargen? Den kan for noen være et ganske ukjent bekjentskap.
Men i fargepsykologien sies den å representere intuisjon. Så bruk den til å finne frem til ting du kan glede deg over hvis alt blir litt vanskelig.


Som jeg har skrevet mange ganger har vi to lilla-farger. Den blå-lilla er indigo, som du ser over. Her ser du den fiolette - den rød-lilla fargen. (Men i bakkant til venstre, titter noen indigo blomster frem. Du ser forskjellen?)
Hva kan den fiolette gi deg? Inspirasjon og kreativitet. Det har vært en farge kunstnere har tatt frem når de har mistet inspirasjonen. Det kan også du gjøre! Finn frem noe du liker å holde på med - et strikketøy, tegnesaker eller andre ting som får deg glad.

Jeg håper at fargene kan hjelpe deg gjennom vanskelige perioder i 2021.
Legg bort det grå - det er depresjon, og den får vi nok av på andre måter.
Husk at farger er vitaminer for hjernen!


Jeg ønsker deg alt godt i det nye året. Lykke til!
Hilsen Tove.
 



12 kommentarer:

  1. Herrrrrligt, optimistisk og lekkert innlegg, Tove. Jeg ser positivt på det nye året, og håper corona vaksinen hjelper slik at vi kan få et mer åpent samfunn igjen, med liv og røre i gallerier, teater osv.
    Jeg ønsker deg alt godt inn i det nye året!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelige ord fra deg. Ja, vi må hente frem positiviteten, slik at vi kan få et liv mer likt det vi hadde tidligere.
      Vi ønsker deg og familien alt godt i 2021. Kanskje kan vi treffes igjen!?
      Hilsen fra Tove.

      Slett
  2. Hei Tove, et riktig godt nyttår for deg og dine - ønsker Viola. Regnbuebildet er fantastisk og minner meg om vår første tur til Vestlandet, da vi kom i nærheten av fjordene med bil, sola skinte vekselvis med regn, alt rundt var fantastisk grønt og etter hver sving kom en regnbue, vi fortsatte å stoppe å ta bilder, det var så imponerende for oss at vi aldri glemte ... den fantastiske følelsen av regnbueglede... med de masse regnbue bildene i kameraen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, regnbuen er et flott syn å få oppleve. Dette bildet er fra boken min Fargene forteller.
      Jeg håper vi kan treffes en gang enten i Norge eller i Tyskland. Vi krysser fingre for bedre tider, og et godt 2021! Hilsen Tove

      Slett
  3. Kjære Tove, takk for et nydelig innlegg, nå var det deilig med sol og farger. Her er verden i stor grad blå, men ikke kun det. Det lurer en sol i sør, og om 3 uker er den også her hos meg. Nå krysser jeg fingrene for at 2021 blir et mye bedre år enn 2020 har vært. Mens vi holder avstand, holder oss i ro og venter på at dette "går over" - gode ønsker for det nye året. Kanskje ses vi? Hils HJ. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for veldig hyggelig tilbakemelding. Jeg har nettopp vært på din blogg og sett dine fantastiske bilder, og jeg er tilbake i vakre Vesterålen!
      Ja, la oss håpe og tro på bedre tider, slik at vi kan se deg her hos oss til sommeren. Alt godt ønskes for 2021 av oss begge. Tove.

      Slett
  4. Hurra for et fargerikt år. Uff, ja grått er det jammen nok av overalt for tiden, koronagrått. Herlig med julefargene og etter det kommer gjerne det grønne for meg, eller litt blått, fiolett eller gult. Vårfarger blir det nok i hvert fall. Det er jo reine våren ute allerede. Her kan vi fortsatt plukke inn både gressløk og persille fra hagen, og det er skudd både her og der. Litt vel tidlig, men ikke stort å gjøre med. Ønsker deg et vakkert nytt år og en god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil også være med på det hurra-ropet!
      Men her er det blitt kuldegrader og snø, det synes jeg er helt herlig. Var i skogen i dag, kjempeflott!
      Flotte bilder hos deg, det gir inspirasjon å dele!
      En godt år ønskes av Tove.

      Slett
  5. Så inspirerende å lese! Den dagen jeg fylte femti, bestemte jeg meg for å gjøre noe som gav meg glede hver dag deretter, og det har jeg holdt fast ved. Nå gleder jeg meg over all snøen. Jeg kan gå på ski, ta en tur med sparken eller ta meg en piggskotur når det er glatt. Gledene ligger bare og venter....
    Takk for hyggelig kommentar på dagens innlegg på Bundingen! Godt nytt og fargerikt år!

    Klem Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig tilbakemelding fra deg. Ja, det er viktig å hente frem noe å glede seg over, spesielt nå. Det var veldig klokt av deg og ta den bestemmelsen.
      Håper du også får et godt og fargerikt nytt år!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  6. Godt nytt år! Takk for fargerik nyttårshilsen! De siste dagene har vi gledet oss over blå himmel her i Bergen! Gul sol og hvitt rim har vi også sett. Mangefargede flammer i peisbålet er det blitt og fremdeles røde lys i lysestakene her hos oss. I dag er det hellige-tre- kongersdag og 13. dag jul!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har også hatt et par dager med fint vær, men veldig kaldt. I går minus 13 grader.
      Vi har også litt rødt og litt jul igjen, men det ryddes vel bort i morgen.
      Fine dager ønskes av Tove

      Slett