torsdag 10. desember 2020

Det er heldigvis ikke forbudt med rød topplue i år!

Men det var det under krigen. Vi hadde ikke lov til å bruke verken rød topplue, flagget vårt eller nasjonalfargene våre.

Så selv om det er vanskelige tider nå, var det verre i årene 1940 - 1945.


Det var til og med forbudt med nisser med rød topplue på julekort.
Ikke engang barn fikk lov å bruke røde toppluer, og etter vert ble rød topplue forbudt.
Foreldre kunne bli straffet hvis små barn brukte rød topplue.


Tenk om disse flotte nissene ikke fikk ha røde toppluer. Det ville vært ille!
En av mine mange tanter, tante Eva, strikket slike både til basarer og som gaver til venner.
Både vi og våre to sønner fikk hver sin nissefamilie. De hentes selvsagt frem hver jul.


Og klart at nissefar må ha rød nisselue. Jeg elsker denne nissen som vi for mange år siden fikk av vår eldste sønn.


Det har vært noen år hvor "moten" har sagt at alt skal være grått, også julepynt og nisser.
Klart det blir helt feil, ettersom grått er en depressiv farge.
Så det var nok den røde fargen som tyskerne reagerte så sterkt på. Den synes godt, og den står for - mot, vilje, handlekraft, besluttsomhet, styrke, instinkt, rådsnarhet og kamplyst, for å nevne noe.


Noen julekort kom etter vert med nisser som hadde luer i andre farger, og det virket ikke som om tyskerne reagerte på det. Men noen fortsatte å lage julekort med nisser som hadde røde luer, bl.a. Kjell Aukrust og Thorbjørn Egner. Egners julekort kom ut i 1942, og ble nesten utsolgt før de tyske myndighetene rakk å beslaglegge dem. Dessverre har jeg ikke bilder av de kortene.


Selv Bing Crosby kledde seg i rød nisselue, men i USA ble det selvsagt ikke forbudt.
Hilsen Tove.
 
PS. Geir Thomas Risåsen ved Norsk Folkemuseum har studert julekortenes motiv og budskap.





10 kommentarer:

  1. Ja, vi er heldige! Rød nisseluer er fint. Jeg har også en sånn stikkefamilie. Søsteren min fikset det til meg et år. Kos deg videre i advent! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så heldige vi er som har fått nisser. Takk for gode ønsker. Jeg ønsker også deg fine dager. Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann, med rød eller blå topplue, ut må vi, Tove, i gråværet også. Tok en tur til øya Isegran, midt i Glomma, i ettermiddag i duskregnet. Der var det teaterforestilling for barn ute - må ha vært Nissene i Blåfjell for det for unger med blå toppluer fram og tilbake rundt vollene. Godt de har noe å more seg med i dagene før jul som er blitt litt annerledes enn vi hadde håpa på! Fortsatt god førjulstid fra meg - og om det går lengre mellom hvert bloggaktivitet, så får det bare være. Har vi noe på hjertet, lager vi et innlegg ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg, fint hvis noe arrangeres for barna, spesielt så de kan være ute.
      Tror det går lenger tid mellom hver blogg for de fleste av oss. Men vi prøver å komme sterkere tilbake.
      Gode dager ønskes av Tove

      Slett
  3. Ja, vi er heldige som lever nå og kan gå med hva vi vil. Jeg har noen store fine dukker som mamma har laget som er med oss i sofaen i jula. Og nisser har jeg også andre steder i huset. Men, de kommer ikke fram før lille julaften her i huset.
    I dag fikk vi endelig oppleve sola igjen, vi var i Furnes og gikk en fin tur i solskinnet med snø. Nå skal det vist nok bli regn?
    Ok, ha en god førjulstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vi er heldige som lever nå, og er heldige som lever i Norge!
      Så heldige dere er som har fått oppleve sol. Her har det bare vært regn og tåke. Det er kjempevått alle steder. Gode førjulsdager ønskes av Tove og HJ.

      Slett
  4. Gnome kaller seg "Wichtel" her med de rødspissede hettene er veldig populære, også hos oss. Selv om de ikke bor på låven som i Norge og får rømmegrøt 1. juledag.
    Og jeg ble kjent med den virkelige rommegrøt i Norge ... jeg liker henne også :-))
    Ha det fint. Adventshilsene Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg, Viola.
      Så nissene deres bor ikke på låven - hvor bor de?
      Rømmegrøt er deilig, men veldig mektig.
      Gode adventsdager ønskes videre av Tove

      Slett
  5. Den Bing Crosby-plata hadde vi! Lurer på hvor den er blitt av.
    Rødt er et must i jula! Jeg blogger i dag om kunstbøker med bilder av engler og jomfru Maria malt av de store mestere. De bøkene har jeg framme i jula og bruker dem som dekorasjoner. Og jeg har massevis med engler, både på treet og ellers. Men se om det ikke dukker opp noen nisser med røde luer de siste dagene før jul. Jeg syns jeg har sett noen luske omkring :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Slik er det - noe blir borte, men kan kanskje dukke opp igjen!
      Jeg er enig i at i jula må vi ha noen røde innslag. Noen prøvde seg med bare grått for noen år siden, men det kan ikke bli mer feil!
      Det er noen engler her også, stjerner, hjerter, og herlige nisser med røde toppluer.
      Fine førjulsdager ønskes av Tove

      Slett