fredag 3. juli 2020

Min vakre fargerike venn kjøttmeisen


Vi har en hytte på fjellet i Gudbrandsdalen, og det hender at en fugl kommer farende og treffer vinduet. Da kan fuglen bli liggende helt i ørske på terrassegulvet, og da tar jeg den opp og holder den til den kommer til seg selv. Den roer seg i hånden.
Her er det en kjøttmeis som har vært litt uheldig.


Flere år på rad nå har et kjøttmeis-par slått seg ned i denne fuglekassa, som ligger rett ut fra terrassen. Vi tror det er det samme paret som kommer tilbake år etter år.
Hunnen legger mellom 8 - 13 hvite egg med røde prikker, og ruger på dem i ca. 13 - 19 døgn.
Hannen kommer med mat til henne, men hun er også ute og finner mat selv.

Da jeg tok dette bildet var unger klekket der inne, og du ser halestjerten til mor eller far som stikker ut. Da er det ofte mellom 8 - 13 unger der inne, som blir matet av dem begge.


På dette bildet ser du mor eller far som sitter på en kvist over fuglekassa.
Nå hadde jeg fulgt med i flere dager, og det er helt utrolig hvordan dette paret orket å mate ungene sine i ett sett fra tidlig morgen til langt ut på kvelden.

For seks år siden hadde jeg en stor opplevelse, nemlig å få se ungene forlate fuglekassa en tidlig morgen.
Og jeg har forundret meg mye over hvordan de klarte det. For på bunnen av kassa, som de har ligget på, har moren gjerne lagt mose med ull og hår oppå. Men det er jo langt opp til hullet, så jeg ville trodd at de først ville hoppet opp og satt seg i åpningen, før de fløy ut.
Men det gjorde de ikke. De kom i voldsom fart rett ut av hullet, og alle fløy rett bort til det samme treet.
Kanskje hadde noen fløyet ut før jeg fikk se dem den tidlige morgenen, men jeg så først fire unger som kom. Så var det stopp. Men så kom en av foreldrene og hang seg i hullet og "snakket" med dem som var igjen, og fløy vekk.
Og like etter kom tre unger til og fløy bort til samme tre.


Jeg hadde håpet å få oppleve det samme i år, for jeg visste det var like før de ville fly ut, men dessverre måtte jeg reise hjem før det skjedde. Men kanskje jeg får oppleve det en annen sommer. Eller kanskje senere i sommer, for de kan ha to kull.


Klart jeg måtte ha et minne om dette, så jeg kjøpte to vakre glass hos "Kreative Døler" på Ringebu. Jeg er veldig glad i dem.
Hilsen Tove, som ønsker dere alle en fortsatt god sommer!

12 kommentarer:

  1. Så fint at du deler slike opplevelser. Fuglekassen hos meg har en svart-hvit fluesnapper okkupert. Og i trærne rundt huset har flere troster bygget reir og klekket ut unger. De har nå forlatt reirene. Kjøttmeisen er en vintervenn her på gården: jeg henger opp meiseboller og da er de ikke tungbedt.
    Kos dere og nyt sommeren, god helg! Klem, Oddi

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jo så deilig å oppleve naturen slik!
      Vi ønsker deg fine dager fremover! Vi har kost oss med å se vakre Vesterålen igjen i Sommerbilen på NRK.
      Hilsen fra oss begge med en klem.

      Slett
  2. Hei Tove!
    For en fantastisk opplevelse det må ha vært å se fugleungene ta av. Nydelige bilder!
    Jeg er nå i innspurten på utstillingen og sitter å skriver om hver enkelt,Det tar ekstremt mye tid. Så det har blitt lite blogging fra meg i det siste. Har fått monter og pakket ned over 3/4 av det som skal være med på utstillingen, så det er bra. Jeg håper å få ferdig det aller siste smykket til Kirsten Flagstad, det er bare på skissestadiet enda, men hun må med hun er jo fra Hamar!
    Ønsker der begge en fortsatt fin juli mnd, hilsen Ingun :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg glemmer aldri den opplevelsen.
      Du har jobbet mye. Når åpner utstillingen, det har jeg faktisk glemt. Var det i august? Og er utstillingen på Hamar? Den må jeg prøve å få sett. Lykke til videre!
      Hilsen fra Tove

      Slett
  3. Utstillingen er på Kunstbanken i Hamar fra 22 august til 11. oktober. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for svaret. Vi snakkes. Du skulle jo også komme en tur på fjellet? Du har vel ikke tid i august?
      Hilsen Tove

      Slett
  4. For noen skjønne fugler! Og så flittige de er! Jammen travelt å mate så mange små!
    Vi hadde et reir foran døra på hytta i vår. Vi oppdaget det da vi kom tilbake etter at det ikke hadde vært lov å dra på hytta på noen uker. Dessverre skjønte vi etterhvert at redet var forlatt. Men det er et rikt fugleliv der, særlig mye trost som synger så fint.
    Vi har vært en uke på Ustaoset nå. Det var nydelig der, ikke langt til snøflekkene. Neste uke blir det hytta ved fjorden igjen før vi tar en tur østover og besøker familie. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så artig å følge med dem, jeg er imponert over hvor hardt de jobber. De kan jo også ha to kull, så det blir spennende å se.
      Det er flott å sirkulere litt - fjell og sjø. Vi er nå i Åsgårdstrand, og i dag ser været bra ut.
      Fortsatt fine dager ønskes deg og dine av Tove.

      Slett
    2. Hvor heldig å kunne se de unge fuglene på første flytur. Jeg prøvde det også, men det gjorde jeg ikke. Vi hadde Rudstjert i redet - Redstart - Takk for at du delte fantastiske opplevelser med kjøttmeisen. Vi har også kjøttmeisen og også mange svelger her med oss... dette er ekte artister i luften
      Mange kjære hilsener. God sommer fortsatt. Viola

      Slett
    3. Det er ikke enkelt å være der akkurat når ungene forlater redet. Jeg hadde flaks. Bedre lykke neste gang! Det er flott å kunne følge med på dem.
      Fine dager ønskes deg, Viola. Hilsen Tove

      Slett
  5. Jeg prøver igjen og håper kommentaren vil vises. Artig observasjon! Det er vel slik det fungerer at foreldrene klarer det de må for at ungene skal klare seg. Men vi kan bli imponert over innsatsen. Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for nok en kommentar.
      Jeg lurer alltid på hvordan dyr og fugler vet hva de skal gjøre. Instinkt - ja vel. Men det er helt utrolig.
      Jeg ønsker også deg en fortsatt god sommer. Tove.

      Slett