torsdag 17. august 2017

Minst 414 norske eplesorter!

Foto hentet fra Egge Gård.
I forbindelse med registrering av eplesorter for Nordisk genbank i 1981, ble det utarbeidet en liste over 414 navn på gamle, norske eplesorter. Dette sto å lese i Norsk Hagetidend. Likevel mener noen at det er enda flere eplesorter.


For meg ser eplene til venstre ut som eplene fra Egge Gård. Jeg er ikke sikker. Dette treet står i vår hage.

Jeg har alltid hørt at epletreet hos oss er av sorten Torstein. Men sikker er jeg heller ikke på det. For når jeg ser på nettet ligner det veldig på et eple som heter Ingrid Marie.

Det som jeg kaller Torstein er et svært holdbart eple. Det modnes sent, og holder seg i kjelleren til januar/februar. Hvis du koker eplemos av det, får mosen en fin, rosa farge.

Er epler sunt? Eplene er ikke de beste kildene til fargestoffer. Bortsett fra et tynt skall, er de hvite tvers gjennom. Og vet du hvorfor eplene flyter når de legges i vann? Det skyldes at 25 % av volumet består av luft. Nå vet du det! De er heller ikke de beste kildene til vitaminer og mineraler.
Men - hvis du spiser eplene med skallet på, treffer du et viktig reservoar av flavonoider, inbefattet quercetin. Og i laboratorieforsøk har quercetiner vist en mengde helsebringende egenskaper.
Det gjelder uansett fargene på eplene.

Det hevdes at eplet kommer fra Asia. Men amerikanerne har hatt et kjærlighetsforhold til epler helt siden John Chapman - bedre kjent som Johnny Appleseed - reiste rundt på kontinentet i begynnelsen av 1800-tallet, og plantet eplefrø.
Da de første nybyggerne flyttet vestover, var nyplantede epletrær et tegn på at de tenkte å slå seg ned i området. for godt.
Utsagnet "An apple a day keeps the doctor away", er bare en moderne versjon av et gammelt ordtak fra 1500-tallets Devonshire i England. Der sa de: "Ate an apfel avore gwain to bed. Makes the doctor beg his bread." Hentet fra  boken "Fargedietten".



Jeg tror de grønne eplene i forgrunnen er av sorten Granny Smith.
På nettsidene til frukt.no, står det en morsom historie



"Det sies at Granny Smith ble funnet som en mutasjon i hagen til en bestemor Smith i Australia. Det selges nå over hele verden, og er verdens mest populære grønne eple. Det har sprødt, hvitt fruktkjøtt med en syrlig aroma". Det er holdbart.

Foto av Synøve Dreyer - Frukt.no
På nettsidene til frukt.no finner du mange fine oppskrifter og gode råd En av dem følger med bildet over:
"Dersom du glemmer at eplemosen står og koker, oppstår noe magisk. Nemlig eplesmør!
Kjempegodt som pålegg på brødskiva, som kakefyll og som en hjemmelaget gave."

Foto av Synøve Dreyer - Frukt.no.
På Frukt.no skriver de også under det bildet du ser over, at det er gøy å lage ekte glasserte epler.
Men det er lett å brenne seg, for sukkersirupen er varm. Dette er ikke noe for barn å gjøre på egenhånd! Men det smaker sikkert nydelig!


I 1997 utkom det en virkelig festlig bok om mat på forlaget Hilt & Hansteen. Jeg var presseansvarlig der på den tiden, og fikk møte forfatteren - Kirsten Santelmann.
Boken heter Mat for kroppen, føde for sjelen. Undertittelen lyder: "En kulinarisk reise gjennom verdensdeler og kulturhistorie, vitaminer og mineraler."
Hvis ikke du har denne boken, eller har lest den, så håper jeg du kan låne den på biblioteket. 
"Kirsten Santelmann har prøvesmakt seg gjennom de fleste verdensdeler, og er en ivrig bruker av kjerringråd fra inn- og utland", står det bl.a. i baksideteksten.

Jeg tar med følgende oppskrift fra denne boken:
"Epletrøst.
1-3 epler (alt etter hvor vanskelig verden er) vaskes og kjernehuset fjernes. Så fyller du hullet med en godt sammenrørt blanding av alt som godt er; rosiner, mandler, kanel, smør, honning.....
Trøsten stekes i 15 minutter ved 200 grader.. Du kan spise den med krem, med is, eller hvis du virkelig trenger til trøst, med vaniljekrem.... Verden bare må se lysere ut etter dette!"


En ting er det med eplene som vi gjerne har villet forandre. Det er at snittflaten på eplet blir brun når vi har skåret eller bitt i eplet. Det får også brune flekker hvis det faller ned eller vi behandler det uforsiktig. I A-Magasinet  for to år siden kunne vi lese at amerikanske myndigheter hadde godkjent en genmanipulert eplesort, der fruktkjøttet ikke blir brunt.
Jeg har ikke hørt om dette senere. Og ærlig talt - vil vi ha genmanipulerte epler?!


Men hvorfor skriver jeg om epler i denne bloggen, som handler om fager, når det ikke er noe særlig fargestoff i epler? Det er ikke mye som er vakrere enn en eplehage, eller et fat med epler i ulike farger. Og i alt som er vakkert ligger spiren til god helse. Husk det!


Og når det smaker godt i tillegg, som denne eplemosten - Liereple - fra Egge Gård, er det grunner gode nok. Hilsen Tove.

12 kommentarer:

  1. Begynner ikke lenge eplehøsten :-))) Nam nam eplekake med fløte eller
    svinestek med eple eller eplemos eller denne fantastiske oppskriften med slips epler... og den beste å spise eple frisk fra treet. Jeg kjøper epler fra bonden og jeg kjøper gerne gamle sorter og jeg håper de er ikke manipulert.
    Her er innhøstingen av korn i full gang. Det er fantastisk.
    God sensommer... klem fra Viola


    SvarSlett
    Svar
    1. Varm eplekake med is er noe av det beste jeg vet.
      Vi har mange epletrær i hagen, og jeg lager kaker og eplesaft.
      God sensommer ønsker jeg også deg Viola. Hilsen Tove

      Slett
  2. Heisann, den "trøsten" skal vi ha, fin å lage sammen med barnebarn... Jeg trodde eplesorten het Inger Marie (Gartnerhallen), som moren min, og det er et slikt tre i min barndoms have som bærer frukt dann og vann (vinterepler), men eplene er slik du beskriver dem. Har søkt og funnet ut av navnene går om hverandre på nettet!Mitt favoritteple er Ripston! Smaker som banan! Du ga meg ny kunnskap om epler her og nå ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne trøsten passer godt i regnværet i dag.
      Jeg er ikke sikker på eplenes navn, men er det så farlig? Skulle gjerne smakt det eplet som er din favoritt.
      Fint st du også kan lære noe av meg - jeg lærer mye av din blogg.
      God søndag ønskes av Tove

      Slett
  3. Eplekake med is, ja det er fantastisk godt. Det pleier jeg ofte å ha i frysern. Epler er herlig, vi har et gammelt apal tre i hagen og de eplene er ikke gode å spise, men fantastisk i eplekake.
    Plommer er også en favoritt.
    Jeg ha lagt ut på bloggen min nå om Liv Blåvarp som har eksprementert i all slags treverk og mikset dette til fantastiske smykker. Hun er verdensberømt og skikkelig flink!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg får vann i munnen med tanke på varm eplekake med is - nydelig!
      Jeg skal gå inn på bloggen fin nå og se mer om Liv Blåvarp. Høres spennende ut.
      God søndag ønskes av Tove selv om det antagelig også regner hos deg.

      Slett
  4. Nam, nam, norske epler er de beste! :)
    Nå kan du forresten endelig se resultatet av tankene dine om den norske idealstaten som Agnes har gjort om til tegninger i et våpenskjold :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Å plukke sine egne epler som aldri, på over 60 år ikke har blitt sprøytet, og spise dem er herlig!
      Flotte våpenskjold din datter har tegnet. Jeg liker mitt veldig godt! Tusen takk for at jeg fikk være med på et spennene prosjekt.
      Fortsatt hod søndag ønskes dere begge av Tove

      Slett
  5. Fint innlegg.
    Eple er godt i mange variantar.
    Her er dei ikkje modne enno, men eg kjem nok til å
    lage eplekake/pai når dei er klar.
    Godt til kaffien med is og evt vaniljesaus til.

    Ynskjer deg ei fin veke.
    helsing Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg hadde ingen anelse om at det var så mange norske eplesorter.
      Alltid gøy å lære, det blir vi heldigvis aldri for gamle til!
      Og epler er godt, selv om det altså viser seg at annen frukt og bær er sunnere!
      I dag har vi fint vær - prøver å sende sol også til deg. Hilsen Tove

      Slett
  6. Epler er herlig. Her spiste vi eplekake i går og jammen er det litt igjen til i dag også! Artig med alle slagene og smakene.
    Nå har jeg tittet meg gjennom malende elefanter, glass og annet! Koselige bilder i massevis! Ønsker deg en vakker helg i den gryende høst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre fra deg igjen. Det betyr vel at sommeren går mot slutten.
      Jeg er tilbake fra fjellet, kom i går, og da blir det litt flere innlegg etterhvert her på bloggen, og flere kommentarer på Facebook.
      Jeg skal ta en titt på din blogg og se hva du har lagt ut av vakre bilder. Gleder meg.
      God helg ønskes av Tove

      Slett