søndag 21. februar 2016


Jeg tror det var det 10. året i år, at jeg gjesteforeleste om farger for Retail-studenter på Westerdals.
Det er alltid like givende, spennende og hyggelig.


Dette er de fleste elevene i årets retail-klasse. En helt fantastisk positiv gruppe unge mennesker!
Før den store oppgaven de fikk på fredag, som var siste dag i "fargeuken", tok vi et gruppebilde ispedd litt farger. Selv om ikke alle synes like godt dessverre, ble det et artig minne.

De siste årene, har Therese Sandem, som driver NCS - Norwegian Colour Centre, og jeg selv, laget et ukes opplegg om farger.
Therese gjennomgår NCS-systemet, som er meget viktig når man skal jobbe med farger i alle sammenhenger.
Jeg tar for meg fargesymbolikk og fargepsykologi. 
På denne måten får elevene flere innfallsvinkler og helt uvurderlig viten om fargenes spennende verden.

Det er mye de skal absorbere om farger i løpet av denne uken. Men det skulle vise seg at elevene hadde fått med seg det aller meste. Vi var imponert over dem!











Hver dag får de ulike oppgaver de skal løse. Når de får prøve seg, lærer de mye.
Og siste dagen får de, som nevnt, en stor oppgave som skal presenteres og begrunnes i plenum. De jobber som regel tre og tre i en gruppe, men noen velger å være bare to.



Oppgaven de får er svært omfattende, slik at de må benytte alt de har lært.
De skulle velge farger til en bolig for en familie på fire - mor, far, sønn og datter. Alle med svært ulik personlighet, væremåte, evner og interesser.

I min bok Fargene forteller, skriver jeg også om ulike mennesketyper, og hvordan disse reagerer forskjellig på farger. Dette er en viktig innfallsvinkel når farger skal velges i ulike sammenhenger. Med boken følger det også med en arbeidsbok, som benyttes i dette studiet, og elevene bruker den i løpet av uken til en kartlegging av seg selv. Klart at dette er både spennende og nyttig!



Da er grunnlaget lagt for å velge de beste fargene for en familie, slik at hvert enkelt familiemedlem kan trives i omgivelsene. Fargevalgene må begrunnes.





Når dette er gjort, må man velge farger som harmonerer, og som passer sammen ut fra NCS-systemet, med sine 1950 farger.
Her er det vanskelige valg som må gjøres, og lover og regler som skal følges.















De må tegne en skisse av boligen, og lime inn små fargebiter av de fargene de har valgt til de ulike rommene i boligen.














For Therese og meg er det nesten som å være på teater når vi ser og hører at de presenterer oppgavene.
De har laget en historie rundt familien og de enkelte familiemedlemmene, slik at vi lever oss inn i den enkelte familie.












Jeg håper elevene er enige med oss i at det ble en flott uke i fargenes tegn. Det var i alle fall flere som fortalte at de synes det hadde vært en spennende uke. Jeg vil gjerne takke elevene for deres positivitet og vennlighet, og for at de viste stor interesse for det vi hadde å lære bort.
Jeg vil også takke Ellen og Ørjan, lærere ved Westerdals, som er våre kontaktpersoner. Takk for hjelp og for all vennlighet.



Jeg ønsker elevene lykke til videre med studiet, og senere i livet, når dere i jobbsammenheng skal bruke lærdommen! Ta kontakt hvis dere har spørsmål - jeg har lovet å svare.
Med fargeglade hilsener fra Tove.


4 kommentarer:

  1. Jeg skjønner at du syns dette er morsomt. For det syns jeg også. Jeg har visuellekunstfag i Itten for tiden, de hadde NCS tidligere i år.
    Alle elever elsker å drive med farger.
    Jeg har glemt å fortelle deg at opplegget jeg laget for helsesosial elvene utifra din bok om farger på barn falt også i god jord. De humret og sa, ja slik er det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, er det ikke gøy - alle elever elsker å lære om farger!
      Så gøy at elevene kjente seg igjen i mennesketypene. Disse elevene på Westerdals kartlegges, og de synes det er spennende.
      Hilsen fra Tove

      Slett
  2. Takk for sist, Tove. Det ble en fantastisk uke hos studentene på Westerdals....igjen! En herlig gjeng som var meget engasjert og ikke minst interessert. Da er det ekstra morsomt å få lov til å lære bort noe man brenner for selv - nemlig fargelære, farge-systematikk og fargefenomener.

    Kombinasjonen av fargepsykologi (hvilken farge velger vi og hvorfor), og NCS-fargesystematikk (hvilke nyanser og kontraster passer sammen, og hvorfor), er gull verdt når studentene senere skal ut i yrkeslivet å markere sin kompetanse og selge inn sine prosjekter i et tøft marked ;-) Kunnskap og argumentasjon om farger, er kanskje det som blir avgjørende i kampen om oppdragsgiverne!

    Ønsker alle studenten ved Westerdals Retail Design lykke til videre i studiet. Tove; gleder meg veldig til neste gang vi skal undervise sammen :-) Mvh Therese Sandem, NCS

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig - en herlig gjeng! Og vi brenner jo begge for farger, selv om vi har ulike innfallsvinkler til fargenes spennende verden. Men det passer oss, for da utfyller vi hverandre perfekt!
      Og vi skal jo allerede tilbake til Westerdahls i september. Det er alltid like hyggelig og givende!
      En god helg ønskes av Tove

      Slett