søndag 8. desember 2013

Adventstid - stress eller rolige forberedelser?

 
Som vanlig tar jeg frem min vakre adventskrans, som jeg har fått av en god venninne, som selv har laget den.
Her er lysene riktignok ikke tent, men i dag skal vi tenne lys nummer to.
Og ikke glem at adventsfargen er fiolett!
Vi kan ikke bare si lilla, for både indigo (blålilla) og fiolett (rødlilla) er lilla-varianter. Men det er som sagt fiolett som er det riktige valget.
 
Da jeg var yngre stresset jeg veldig før jul, men nå har jeg roet ned, og det er deilig.


I går kveld tok jeg dette bildet fra 2. etg. i huset vårt.
En slik vakker, dyp, blå himmel roer ned.
 
I dag så det slik ut. Hvitt og jomfruelig. Kanskje får vi en hvit jul?

 
En fortsatt god adventstid ønskes dere av Tove

4 kommentarer:

  1. Mine innkjøpte adventslys er i feil farge ser jeg. De er nemmelig mot indigo, men det får være. Jeg tar julen og juleforbredelsene veldig rolig, har ikke fått frem adventsstaken til lysene enda, og kakene bakes den første fridagen i juleferien. Så får det bli slik det blir, det var anderledes når huset var fylt med unger, da var jeg flink.
    Ha en fortsatt fin søndag!

    SvarSlett
  2. Moten sniker seg inn over alt. Men adventfargen står også fast i Den norske kirke. Det er helt klare regler å gå etter når det gjelder fargebruk i løpet av kirkeåret, og fiolett er som sagt valgt som symbol for advent. "Fiolett er forberedelsens, botens og sorgens farge", iflg. Den norske kirke. I fargepsykologien har fargen andre betydninger.
    Så deilig at vi ikke lenger stresser! Hilsen Tove

    SvarSlett
  3. Hei Tove, Drømmer om hvit jul - det gir lys og julestemning! klem Siv:-)

    SvarSlett