onsdag 7. november 2018

Treider Fagskoler - Retail Design og Interiør.
Forrige uke var det undervisning igjen. Kjempegøy!


Å undervise for slike kreative og lærevillige elever gir både energi og glede.
Therese Sandem hos NCS Colour Senter og jeg, har dette opplegget sammen, derfor lærer elevene både NCS systemet av henne, og fargepsykologi og fargesymbolikk av meg.
I tillegg lærer jeg dem om ulike mennesketyper, og at farger påvirker oss på ulike måter.
Ved hjelp av Arbeidsboken i boken Fargene forteller, blir elevene kartlagt, og det synes de alltid er spennende.























Her ser du noen bilder fra disse dagene.
Noen viser elever som arbeider med oppgaver, noen av bildene viser elevene når de presenterer oppgavene. Kjempeflinke!












Men de hadde allerede blitt ledet inn i fargenes verden av oppgaver gitt av Marit Andreassen, som er fagansvarlig lærer. 












De hadde laget flere små "dukkestuer", der de antagelig skulle velge farge selv til et tema. Jeg fikk dessverre ikke tid til å få oppgaven forklart, da dagene gikk for fort.
Det første lille "huset" var i oransje, og det var tydeligvis geitost som skulle promoteres. 
Og jeg ble gledelig overrasket over plakaten på veggen der det sto:
"Sammen skaper vi ekte matopplevelser folk vil ha."
For oransje og ferskenfarge er de beste fargene nettopp til dette - å skjerpe appetitten vår, og fremme hyggelige samtaler rundt bordet.
Hvordan eleven visste dette før jeg hadde fortalt om det? Eleven fortalte at hun allerede hadde min bok, og hadde lest om det der. Så bra!
                                                                  











I et grønt hus var det lakris som skulle promoteres, og i det gule var det gul-ost.
Det var flere fine fargesprakende små hus, men disse tre må representere alle.











Her er flere elever som viser sine oppgaver, og som må begrunne alle sine fargevalg både ut fra fargepsykoloi og fargesymbolikk, og ut fra NCS-systemet. Både Therese og jeg var imponerte over hvor mye de hadde lært på disse dagene.












Det ble fine dager for oss lærere, og etter tilbakemeldingene fra elevene, hadde de også hatt lærerike dager sammen med oss.
Jeg kan bare ønske lykke til videre! Så sees vi kanskje på nyåret!
Hilsen fra Tove.

PS. Jeg legger her ut informasjon fra fagansvarlig lærer, Marit Andreassen, om oppgaven elevene hadde fått uken før vi skulle undervise. Ettersom jeg ikke fikk tid til å sjekke hva disse små "fargerike husene" var, har Marit nå skrevet en forklaring. Da blir det riktig. Tusen takk.

"Når det gjelder oppgavene studentene hadde levert uken før dere vær der, så var det ikke dukkestuer 😂😂😂 det var "modeller" eller "mockup". Det var første gangen de laget det, det er slik som arkitekter gjør, vet du, med hus da. 
Oppgaven var å designe en messestand for Tines nye yoghurt Nyt. 
De laget modellene for å teste ut rom følelsen i forhold til størrelser, form og komposisjon. De tegnet også alt i ArchiCad, laget flayer og blogginnlegg som markedsføring av produktet. Dette var ikke en oppgave som Tine hadde bedt om, men en skole oppgave.
Synd jeg ikke rakk å vise deg mappene på det."

1 kommentar:

  1. Dessverre er kommentarene i flere innlegg bakover blitt slettet ved en feil. Veldig synd. Hilsen Tove

    SvarSlett